Lambda sonde
- Piet
- Giga lid Carbon
Lambda sonde
Het lijkt er op dat mijn Lambda sonde niet goed meer functioneert. Aangezien die krengen best duur zijn ben ik eens op Ebay wezen kijken en kom deze
http://cgi.ebay.nl/LambdasondeLambda-So ... 5d27d74d45
tegen voor 60 euro. Aangezien weinig verstand heb van zulke dingen, kan ik dit zomaar kopen? Zijn alle lamdasondes het zelfde of zit er b.v. kwaliteit verschil tussen?
http://cgi.ebay.nl/LambdasondeLambda-So ... 5d27d74d45
tegen voor 60 euro. Aangezien weinig verstand heb van zulke dingen, kan ik dit zomaar kopen? Zijn alle lamdasondes het zelfde of zit er b.v. kwaliteit verschil tussen?
Hoi Piet,
er zit volgens mij best wel verschil in kwaliteit. Ook is het mogelijk dat de betreffende lambda op ebay niet voorzien is van de juiste stekkers. Waardoor je of de stekker moet aanpassen of moet solderen, wat weer gevolgen voor de lambda kan hebben.
Ik heb vorig jaar zelf een probleem ermee gehad. Bij de opel dealer schrok ik mij rot van de prijs. Bij van der Kooi was de prijs schappelijker. Jan heeft ze volgens mij niet op voorraad, aangezien er verschillende in omloop zijn. Zowel verschil in stekkers als lengte van de kabel. Ik was (uit mijn hoofd, 132 euro kwijt) maar dan weet je wel dat het goed is.
er zit volgens mij best wel verschil in kwaliteit. Ook is het mogelijk dat de betreffende lambda op ebay niet voorzien is van de juiste stekkers. Waardoor je of de stekker moet aanpassen of moet solderen, wat weer gevolgen voor de lambda kan hebben.
Ik heb vorig jaar zelf een probleem ermee gehad. Bij de opel dealer schrok ik mij rot van de prijs. Bij van der Kooi was de prijs schappelijker. Jan heeft ze volgens mij niet op voorraad, aangezien er verschillende in omloop zijn. Zowel verschil in stekkers als lengte van de kabel. Ik was (uit mijn hoofd, 132 euro kwijt) maar dan weet je wel dat het goed is.
- Sir_Bongiovi
- Mega lid
- Contacteer:
hoe weet je eigenlijk dat deze lambdasonde niet meer goed functioneerd? Scan gauge?
Volgens mij kan deze bij mij ook wel eens versleten zijn vermits het icoon van het ontstekingsmechanisme af en toe aanspringt. (bougies nog maar vervangen)
Is het een probleem dat snel verholpen moet worden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde
Volgens mij kan deze bij mij ook wel eens versleten zijn vermits het icoon van het ontstekingsmechanisme af en toe aanspringt. (bougies nog maar vervangen)
Is het een probleem dat snel verholpen moet worden?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lambdasonde
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Een tijdje terug kreeg ik ook deze onaangename verrassing. Bij m'n Leon was er 1 kapot. Toen ik de prijs hoorde moest ik even slikken, want in de Leon zitten er 4 ...
Omdat de meetwaardes van zo'n sonde nogal wat invloed hebben op de motoraansturing door de ECU zou ik niet gokken op Ebay voor die paar tientjes.
SteV6
Omdat de meetwaardes van zo'n sonde nogal wat invloed hebben op de motoraansturing door de ECU zou ik niet gokken op Ebay voor die paar tientjes.
SteV6
S4 Avant
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Contacteer:
Re: Lambda sonde
Ebay sensors zijn niet altijd even jofel. Kunnen prima werken, maar als ze niet van een 'merk' als BOSCH, NGK oid. zijn, dan wordt het tricky..piet schreef: Zijn alle lamdasondes het zelfde of zit er b.v. kwaliteit verschil tussen?
Ik haal ze meestal hier:
http://www.lambdasensor.co.uk/main/ntkp ... OZA531-GM6
64 pond voor de voorste sensor. Gewoon een nette NTK sensor met de juiste stekker er aan, dus zo gewisseld. Geen geklooi met solderen of stekkers krimpen oid..
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Piet
- Giga lid Carbon
@MartinB, SteV6
, bedankt het is mij duidelijk.
Ik zal Jan hem laten vervangen.
@Bongiovi
Ik krijg inderdaad een foutcode in mijn geval P0420 uitgelezen met mijn scangauge. Dat schijnt een foutcode te zijn die je 2 lamdasensor geeft. Die heeft een controleerde taak en daarmee kun je door rijden (begreep ik).
Als de eerste Lamda sensor (Die voor de Kat) kapot is dan kun je daarmee niet door rijden want dan kan je katalysator kapot gaan. Bovendien schijnt je auto dan minder goed te rijden.

Ik zal Jan hem laten vervangen.
@Bongiovi
Ik krijg inderdaad een foutcode in mijn geval P0420 uitgelezen met mijn scangauge. Dat schijnt een foutcode te zijn die je 2 lamdasensor geeft. Die heeft een controleerde taak en daarmee kun je door rijden (begreep ik).
Als de eerste Lamda sensor (Die voor de Kat) kapot is dan kun je daarmee niet door rijden want dan kan je katalysator kapot gaan. Bovendien schijnt je auto dan minder goed te rijden.
- S. Gonzales
Lambda sonde
Hoi Piet,
Weet je welke sonde niet goed werkt, de 1e (voor de katalysator) of (waarschijnlijk) de 2e (na de katalysator)? De stekkers en de lengte van de kabels verschilt namelijk.
Bosch levert tegenwoordig een hele serie lambda sondes met name voor de "universeel" garagebedrijven die voor een hele range automerken en types bruikbaar zijn. Wel moet je zelf het deel met de stekker van de defecte lambda overzetten m.b.v. een bijgeleverde verbindingsset. Solderen schijnt de lambda sonde te "vergiftigen" dus dat lijkt geen goed plan. Vandaar dat Bosch voor de optie met kabelverbinders kiest.
Jammer dat er op e-bay geen merk genoemd wordt. Ik ben laatst ook aan het speuren geweest omdat voor het overzetten van mijn lambda sonde naar de nieuwe downpipe erg veel kracht nodig was om hem los te krijgen(vastzetten met max 45Nm). Gelukkig heeft die het overleefd want lijkt prima te werken.
Wil je echt een compleet en pasklaar "merk" lambda sonde dan zou ik voor een NTK gaan (wordt gemaakt door NGK) en daar ben ik zelf nogal gek van.
Weet je welke sonde niet goed werkt, de 1e (voor de katalysator) of (waarschijnlijk) de 2e (na de katalysator)? De stekkers en de lengte van de kabels verschilt namelijk.
Bosch levert tegenwoordig een hele serie lambda sondes met name voor de "universeel" garagebedrijven die voor een hele range automerken en types bruikbaar zijn. Wel moet je zelf het deel met de stekker van de defecte lambda overzetten m.b.v. een bijgeleverde verbindingsset. Solderen schijnt de lambda sonde te "vergiftigen" dus dat lijkt geen goed plan. Vandaar dat Bosch voor de optie met kabelverbinders kiest.
Jammer dat er op e-bay geen merk genoemd wordt. Ik ben laatst ook aan het speuren geweest omdat voor het overzetten van mijn lambda sonde naar de nieuwe downpipe erg veel kracht nodig was om hem los te krijgen(vastzetten met max 45Nm). Gelukkig heeft die het overleefd want lijkt prima te werken.
Wil je echt een compleet en pasklaar "merk" lambda sonde dan zou ik voor een NTK gaan (wordt gemaakt door NGK) en daar ben ik zelf nogal gek van.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
- Piet
- Giga lid Carbon
Het is de tweede sonde. Aangezien ik niet zo'n klusser ben en de kosten te overzien zijn laat ik maar doen bij van der Kooi. Bovendien ben ik er nog niet van overtuigd dat die "Zomaar" kapot is gegaan. Aangezien de Tullet uitlaat er ook nog niet zo lang onder zit. Iemand had namelijk geopperd dat de bedrading is aangetast door de hitte van de uitlaat.
- Maarten
Hoi Piet,
Of de nieuwe kat werkt minder goed als de oude en daardoor geeft de 2e Lambdasonde aan dat er een probleem is. Maar dan zou die na het wissen niet zo snel terug komen.
Maar dat verwacht ik bij jou niet omdat jij een nieuwe 200 cells kat hebt. Bij mij ben ik daar straks wel een beetje huiverig voor met een 100 cells kat.
Ik denk dat de Hitec setup zoals wij die tot nu toe gereden hebben zo rijk is afgesteld dat de 2e Lambda sensor het af en toe een beetje te heet heeft gehad en daardoor sneller de geest geeft, net als bij mij.
Groeten
Maarten
Of de nieuwe kat werkt minder goed als de oude en daardoor geeft de 2e Lambdasonde aan dat er een probleem is. Maar dan zou die na het wissen niet zo snel terug komen.
Maar dat verwacht ik bij jou niet omdat jij een nieuwe 200 cells kat hebt. Bij mij ben ik daar straks wel een beetje huiverig voor met een 100 cells kat.
Ik denk dat de Hitec setup zoals wij die tot nu toe gereden hebben zo rijk is afgesteld dat de 2e Lambda sensor het af en toe een beetje te heet heeft gehad en daardoor sneller de geest geeft, net als bij mij.
Groeten
Maarten
- Arno
- Contacteer:
Ah.. Als je een P0420 ("Catalyst System Efficiency Below Threshold") krijgt, dan kan de sensor prima in orde zijn, maar de sportkat net effe te weinig te doen.piet schreef:Aangezien de Tullet uitlaat er ook nog niet zo lang onder zit. Iemand had namelijk geopperd dat de bedrading is aangetast door de hitte van de uitlaat.
Dat hoeft nog helemaal geen probleem te zijn met de APK en zo, maar het betekent alleen dat de tweede sensor een (te) sterk wisselende zuurstof-concentratie meet.
Dit kan komen als de kat gewoon nog niet warm genoeg is (of blijft met de buiten temperaturen).
Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is het monteren van zoiets:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0428774602
Zo'n spacer haalt de tweede sensor uit de directe gas-stroom, maar hij lan er nog wel een beetje aan 'ruiken'. Dat dempt het signaal en voila geen P0420 meer.
Je kunt het ook elektronisch oplossen door een sensor simulator. Dan verwijder je de hele sensor en vervangt die door een stukje emulator code.
Of je vraagt Speerke of hij in de ECU code de controle op de tweede sensor kan uitzetten

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- sooike
Heb ook eens problemen gehad met de lambda.
Zat er zo vast in, dat bij het uitdraaien van de sensor de schroefdraad "vastgevreten" was, en zowel op de sensor, als in de uitlaat beschadigd was.
Denk er aan bij het monteren van de nieuwe, een beetje anti-seize van vb. loctite kan in de toekomst dregelijke problemen vermijden.
Zat er zo vast in, dat bij het uitdraaien van de sensor de schroefdraad "vastgevreten" was, en zowel op de sensor, als in de uitlaat beschadigd was.

Denk er aan bij het monteren van de nieuwe, een beetje anti-seize van vb. loctite kan in de toekomst dregelijke problemen vermijden.

Einfach nur ein nackter Sportler
- Piet
- Giga lid Carbon
Oh, kan dat ook. Dat zou natuurlijk goed kunnen met de temperaturen van de afgelopen tijd. Ik ga van de week naar van der Kooi (Door iets anders) en ga gelijk de sensor laten vervangen, maar dat komt dus eigenlijk wat te vroeg. Nou ja.Dit kan komen als de kat gewoon nog niet warm genoeg is (of blijft met de buiten temperaturen).
@Maarten, Pascal heeft in ieder geval tot nu toe nergens last van dus dat geeft hoop voor jouw 100 cel cat.
- Piet
- Giga lid Carbon
Ondertussen een nieuwe 2de lamda sonde gemonteerd. En het lampje was uit.......
Tot 2 meter voordat ik de auto ging parkeren.
Heb toen na overleg met Mark, Arno suggestie om een spacer er tussen gezet uitgevoerd. Mark
is gelukkig een stuk handiger dan ik en die wou me wel helpen. Na 2 uur werk zat die spacer tussen mijn sonde en de uitlaat. Zou normaal iets sneller moeten kunnen maar mijn uitlaat pijp is nogal dik en daardoor kun je er maar lastig bij.
Tot nu toe geen foutcodes. Jammer genoeg zijn nog niet alle controles door de ECU uitgevoerd maar ik heb na vandaag er toch goede hoop op dat het probleem definitief weg is. Ben vanochtend namelijk expres een rondje gaan rijden met veel stoplichten. Hiervoor branden dan het lampje gegarandeerd.
Spacer heb ik op Ebay gekocht
http://cgi.ebay.nl/Universal-Oxygen-O2- ... 335aac44e8
Ik had natuurlijk 200 euro rijker kunnen zijn als ik gelijk naar Arno suggestie had geluisterd en niet gelijk een nieuwe sonde had laten monteren in Amsterdam. Maar dit is zo veel leuker.......
Tot 2 meter voordat ik de auto ging parkeren.
Heb toen na overleg met Mark, Arno suggestie om een spacer er tussen gezet uitgevoerd. Mark

Tot nu toe geen foutcodes. Jammer genoeg zijn nog niet alle controles door de ECU uitgevoerd maar ik heb na vandaag er toch goede hoop op dat het probleem definitief weg is. Ben vanochtend namelijk expres een rondje gaan rijden met veel stoplichten. Hiervoor branden dan het lampje gegarandeerd.
Ik had natuurlijk 200 euro rijker kunnen zijn als ik gelijk naar Arno suggestie had geluisterd en niet gelijk een nieuwe sonde had laten monteren in Amsterdam. Maar dit is zo veel leuker.......

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Ik zeg 12esc, doe je voordeel.piet schreef:Hiervoor branden dan het lampje gegarandeerd.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.