Turbo ombouw Imhof
Geplaatst: 12 mar 2010 21:27
Vandaag teruggekomen uit Wertheim, dat is een plaats in Duitsland ca. 90 km oostelijk van Frankfurt/Main, alwaar de firma Imhof-Performance is gevestigd. Bij deze kleine tuningsfirma heeft mijn Speedster van begin oktober vorig jaar gestaan om daar te worden voorzien van een turbo kit. De planning was overigens dat de ombouw vier weken ging duren maar door een aantal kleine tegenslagen was de wagen pas halverwege december klaar. Helaas begon toen ook de winter 09-10 zodat het niet echt verstandig was de auto op te halen.
Waarom de keuze voor Imhof en geen Hitec compressor of Dbilis turbo kit? Een rationele keuze was het niet, ik heb immers geen vergelijkend 'warenonderzoek' gedaan, maar het was meer een gevoelskeuze, deels gebaseerd op hetgeen wat ik op het Duitse forum gelezen heb, deels het bezoek bij Imhof een jaar geleden maar vooral de proefrit met een ombouw Speedster. Wat had die wagen een ongelofelijke acceleratie en een geluid, prachtig.
Wat de ombouw precies inhoud kan je hier zien, ik heb Stufe 2 met daarbij een nieuwe Sachs organische koppeling en nieuwe krukas lagers/ drijfstangen. Het verwachte vermogen is 280 +PK en koppel 350 + NM. Ik heb geen Dyno (ik wil er binnenkort wel één maken) maar gezien de prestaties denk ik wel dat mijn Speedster dat haalt. Provisorisch een tellerfilmpje 160-200km/h in V gemaakt (toestel in de rechterhand) en dan zit de tijd op ca. 6,5 sec en bij 170 km/h is het toerental ca. 4500/min.
Het rijden is nu fantastisch, grootste gedeelte op snelweg in z'n V, geef gas en de wagen accelereert en je ziet nagenoeg alle achterligger klein worden in de spiegels behalve dan een BMW M6 E63 die kwam boven de 210 km/h toch voorbij. Verder het geluid, het afblazen Pop-off-Valve, het fluiten, dat alles geeft nu het gevoel in een 'echte' snelle auto te rijden.
Als de auto weer een beetje is schoongemaakt dan voeg ik nog een paar foto's toe, nu enkel het teller filmpje.
Waarom de keuze voor Imhof en geen Hitec compressor of Dbilis turbo kit? Een rationele keuze was het niet, ik heb immers geen vergelijkend 'warenonderzoek' gedaan, maar het was meer een gevoelskeuze, deels gebaseerd op hetgeen wat ik op het Duitse forum gelezen heb, deels het bezoek bij Imhof een jaar geleden maar vooral de proefrit met een ombouw Speedster. Wat had die wagen een ongelofelijke acceleratie en een geluid, prachtig.
Wat de ombouw precies inhoud kan je hier zien, ik heb Stufe 2 met daarbij een nieuwe Sachs organische koppeling en nieuwe krukas lagers/ drijfstangen. Het verwachte vermogen is 280 +PK en koppel 350 + NM. Ik heb geen Dyno (ik wil er binnenkort wel één maken) maar gezien de prestaties denk ik wel dat mijn Speedster dat haalt. Provisorisch een tellerfilmpje 160-200km/h in V gemaakt (toestel in de rechterhand) en dan zit de tijd op ca. 6,5 sec en bij 170 km/h is het toerental ca. 4500/min.
Het rijden is nu fantastisch, grootste gedeelte op snelweg in z'n V, geef gas en de wagen accelereert en je ziet nagenoeg alle achterligger klein worden in de spiegels behalve dan een BMW M6 E63 die kwam boven de 210 km/h toch voorbij. Verder het geluid, het afblazen Pop-off-Valve, het fluiten, dat alles geeft nu het gevoel in een 'echte' snelle auto te rijden.
Als de auto weer een beetje is schoongemaakt dan voeg ik nog een paar foto's toe, nu enkel het teller filmpje.