Pagina 1 van 2

Turbo ombouw Imhof

Geplaatst: 12 mar 2010 21:27
door joel do desert
Vandaag teruggekomen uit Wertheim, dat is een plaats in Duitsland ca. 90 km oostelijk van Frankfurt/Main, alwaar de firma Imhof-Performance is gevestigd. Bij deze kleine tuningsfirma heeft mijn Speedster van begin oktober vorig jaar gestaan om daar te worden voorzien van een turbo kit. De planning was overigens dat de ombouw vier weken ging duren maar door een aantal kleine tegenslagen was de wagen pas halverwege december klaar. Helaas begon toen ook de winter 09-10 zodat het niet echt verstandig was de auto op te halen.

Waarom de keuze voor Imhof en geen Hitec compressor of Dbilis turbo kit? Een rationele keuze was het niet, ik heb immers geen vergelijkend 'warenonderzoek' gedaan, maar het was meer een gevoelskeuze, deels gebaseerd op hetgeen wat ik op het Duitse forum gelezen heb, deels het bezoek bij Imhof een jaar geleden maar vooral de proefrit met een ombouw Speedster. Wat had die wagen een ongelofelijke acceleratie en een geluid, prachtig.

Wat de ombouw precies inhoud kan je hier zien, ik heb Stufe 2 met daarbij een nieuwe Sachs organische koppeling en nieuwe krukas lagers/ drijfstangen. Het verwachte vermogen is 280 +PK en koppel 350 + NM. Ik heb geen Dyno (ik wil er binnenkort wel één maken) maar gezien de prestaties denk ik wel dat mijn Speedster dat haalt. Provisorisch een tellerfilmpje 160-200km/h in V gemaakt (toestel in de rechterhand) en dan zit de tijd op ca. 6,5 sec en bij 170 km/h is het toerental ca. 4500/min.

Het rijden is nu fantastisch, grootste gedeelte op snelweg in z'n V, geef gas en de wagen accelereert en je ziet nagenoeg alle achterligger klein worden in de spiegels behalve dan een BMW M6 E63 die kwam boven de 210 km/h toch voorbij. Verder het geluid, het afblazen Pop-off-Valve, het fluiten, dat alles geeft nu het gevoel in een 'echte' snelle auto te rijden.

Als de auto weer een beetje is schoongemaakt dan voeg ik nog een paar foto's toe, nu enkel het teller filmpje.

Geplaatst: 12 mar 2010 22:09
door the-duke
Mooi, weer een snelle Speedster erbij in Nederland 8)

Enjoy !

Gr,
The Duke

Geplaatst: 13 mar 2010 6:49
door Ruben
Dat ziet er goed uit! Gefeliciteerd met de deze upgrade. :thumbup:

Geplaatst: 13 mar 2010 7:02
door Piet
Gefeliciteerd Hans. 280pk is een mooi aantal. Veel meer wil je volgens mij niet hebben.

Geplaatst: 13 mar 2010 7:59
door martinb
Echt heel veel plezier met je Turbo. 1 ding, je went er wel snel aan ;-)
Maar het blijft leuk.
Ik hoop dat je ook je remmen al goed voor elkaar hebt?

gr, martin

Geplaatst: 13 mar 2010 8:23
door Maik
Hey Hans, wat maak je me nou?! Ik moet je nog wel bij kunnen houden op de LoT dagen he?! :)
Dit wordt een leuk voorjaar voor jou zo te lezen :wink:
Op welk toerental hebben ze de begrenzer gezet?
Veel plezier met je nieuwe bom :wink:

Geplaatst: 13 mar 2010 12:10
door metallic
volgens mij reed joel de dessert gistermiddag op de A-15 ter hoogte van
arkel.
oranje met zwarte wielen.

gr nico

Geplaatst: 13 mar 2010 13:01
door joel do desert
volgens mij reed joel de dessert gistermiddag op de A-15 ter hoogte van arkel
Klopt Nico, ik was bijna thuis.
Op welk toerental hebben ze de begrenzer gezet?
Maik, begrenzer staat op 7000/min.
Ik hoop dat je ook je remmen al goed voor elkaar hebt?
Martin, ik heb de zg. vx performance upgrade grote schijven voor icm. OMP competitie blokken. Piept hevig maar het remt wel, overigens voor de Trackdays moet ik nog een ABS switch in bouwen.
Veel meer wil je volgens mij niet hebben.
Piet, het schijnt snel te wennen maar voorlopig is het ruim voldoende.

Groet,

Hans

Geplaatst: 14 mar 2010 10:27
door Herman
Deleted

Geplaatst: 14 mar 2010 17:33
door Super7
Enne kun je ook vertellen hoeveel EURo's dit heeft gekost..
:idea:
Ik zoek alweer een tijdje naar extra snelheid in de Speedster..

:twisted:

Geplaatst: 14 mar 2010 18:35
door joel do desert
Een tweetal foto's en Herman eerst ga ik sparen voor volgende modificaties en gezien het gelijkmatige oppakken van het vermogen denk ik dat tractie control, zoals ik het nu ervaren heb, niet nodig is.
Enne kun je ook vertellen hoeveel EURo's dit heeft gekost
Super 7, eea. kan je zien het .pdf bestand waarvan ik link heb geplaatst. Ik kreeg nog korting omdat ik mee deed met de Duitse Sammelbestellung. Met de nieuwe koppeling en de optie van de drijfstangen en krukaslagers was het totaal bij mij 7000 Euro. Zonder die opties zit je inclusief de korting rond de 5400 Euro (~42 Euro/pk).

Geplaatst: 14 mar 2010 21:34
door Speerke
Mooie vermogens winst :!:

Weet je misschien hoeveel turbo druk er wordt gebruikt :?:

Geplaatst: 15 mar 2010 12:04
door joel do desert
Peter,

Turbo druk is 0,8 bar. Misschien ook nog interessant een Dyno uitdraai van een andere Imhof Speedster.

Groet, Hans

Geplaatst: 15 mar 2010 21:32
door Dominique
Hi Hans, jij bent goed bezig :thumbup:

280 paarden gaat al richting verdubbeling tov. standaard! :shock:
Remmen had je al aangepast toch? :lol:

De kromme ziet er lekker steil uit. 8)
Ik heb er wel een vraagje over: boven de 5500 toeren lijkt er een beperking in te treden. Tot de 7000 is de grafiek vrijwel vlak. Is dat een beveiliging ofzo? Denk je dat dat ook bij jouw auto zo is en hoe ervaar je dat tijdens het rijden?

Geplaatst: 16 mar 2010 8:27
door allen
Mooi!