Euro 95 E10

Algemene zaken omtrent onze auto.
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Euro 95 E10

Bericht door Smiley »

Vanaf januari 2011 te koop.
Uit de test begrijp ik eruit, dat onze speedster er niet mee om kan geen:
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Opel
Rubbers stuk enzo :shock:

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... -brandstof
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
rayz25

Bericht door rayz25 »

Dan wordt dan toch massaal over stappen naar een turbo :lol:
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Staat toch alleen dat de direct ingespoten Z22YH motor (niet de Z22SE zoals in de speedster) niet op E10 kan lopen?

Als je bij anderen kijkt zie je ook dat veel direct ingespoten motoren er niet op mogen lopen. Waarschijnlijk omdat de hogedruk pomp wordt gesmeerd met de benzine en door het alcohol gaat dat minder goed.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

Arno schreef:Staat toch alleen dat de direct ingespoten Z22YH motor (niet de Z22SE zoals in de speedster) niet op E10 kan lopen?
Helder :thumbup:
Ik schrok effe van het woord zafira :bag:
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
VROOAAAR
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 mei 2010 0:42
Locatie: Midden-Brabant

Bericht door VROOAAAR »

Het lijstje lijkt anders wel verre van compleet (zie ook de reakties op Autoblog.nl).
Hoe betrouwbaar is die uitspraak van Z22YH tegenover onze Z22SE?? Heeft er al iemand de dealer geraadpleegd?

Lijkt me wel iets waar je 100% zeker van wil zijn als je een (lange, dorstige) tocht door Duitsland of Frankrijk maakt...
::: A Clockwork Mandarin :::
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Ik ken totaal niets van Benzine... hoe zit dat met euro 98? Blijft dat gewoon zoals het is? (zeer domme vraag wellicht)
Gebruikersavatar
Sir_Bongiovi
Mega lid
Berichten: 986
Lid geworden op: 14 aug 2009 18:52
Contacteer:

Bericht door Sir_Bongiovi »

ik tank tot dusver nog steeds de 95; maar blijkbaar zal ik dus ook moeten overstappen naar 98 om problemen door het invoeren van de E10 te voorkomen?
Gebruikersavatar
Manta79
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1061
Lid geworden op: 14 mei 2009 21:26
Locatie: Zuid Holland

Bericht door Manta79 »

Zo, goed dat ik het nu weet, ik heb die Z22YH motor in de Vectra... en verdomd ik heb in Frankrijk rare kuren gehad na tanken van euro 95 (E10?). Bleef klote rijden en na een halve tank ergens 98 erin gegooid, reed meteen al weer wat beter.
Toen een hele maand bij volgas geven enorme klappen, benzinedruk viel weg.
De pomp (600 euro) is toen onder garantie vervangen.
"A je to !" #0047
Gebruikersavatar
Oblivion
Mega lid
Berichten: 779
Lid geworden op: 22 apr 2009 22:35

Bericht door Oblivion »

Ok dat wordt dus bij de 98 bijven :p... ik durf al niets anders meer te tanken.
Elise
Mega lid
Berichten: 681
Lid geworden op: 03 aug 2007 16:21

Bericht door Elise »

Arno schreef:Waarschijnlijk omdat de hogedruk pomp wordt gesmeerd met de benzine en door het alcohol gaat dat minder goed.
Bij een diesel is het (tegenwoordig) vaak zo dat de brandstofpomp door de diesel zelf gesmeerd wordt.
Dit is ook de reden dat je bij de modernere diesels niet meer op een mix van diesel & benzine mag rijden omdat je anders de pomp kapot draait.
(Bij oudere diesels werd er in de winter vaak nog benzine bij gegooid om vlokken tegen te gaan.)

Ik heb het idee dat benzine van zichzelf al te schraal is om voldoende smering te kunnen geven.
Gebruikersavatar
aKra
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1778
Lid geworden op: 20 sep 2007 17:11
Locatie: NH

Bericht door aKra »

En zouden we niet op E85 kunnen rijden? Dat heeft namelijk 105 octaan :)
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

Elise schreef: Ik heb het idee dat benzine van zichzelf al te schraal is om voldoende smering te kunnen geven.
Tegenover alcohol/ethanol gezien is benzine in ieder geval nog iets 'smerend'.

Tweede probleem zal zijn dat ethanol nogal corrosief is en de hogedruk pompen kunnen best wel eens intern metalen onderdelen hebben die dan gaan reageren, wat meestal met de zeer kleine toleranties in deze dingen tot vastlopers of slecht functioneren zou leiden.

Dat ethanol verder verschillende soorten rubber en plastic versneld uithardt is een bekend fenomeen.

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7343
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Bericht door Smiley »

E10 kann insbesondere bei hohem Druck und hohen Temperaturen unter Alkoholatbildung korrosiv auf Aluminium wirken. Besonders problematisch ist, dass der Korrosionsangriff bereits nach einer einmaligen Betankung mit E10 ausgelöst werden kann und dann nicht mehr aufzuhalten ist, erklärt der ADAC.

http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... tabid=tab3

Onze benzinetank is toch van alu? :?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
VROOAAAR
Lid
Berichten: 64
Lid geworden op: 07 mei 2010 0:42
Locatie: Midden-Brabant

Bericht door VROOAAAR »

...niet alleen de tank - dus ook niet nadruppelen en knoeien - doh!
::: A Clockwork Mandarin :::
rayz25

Bericht door rayz25 »

30 Euro zondag getankt voor een luttele 16 litertjes

16 Liter Benzine Gulden prijs 66.11 gulden

Ik kan beter naar spanje rijden om mijn tank te vullen.

Als het zo doorgaat ga ik mijn eigen vaatje benzine inslaan.
Plaats reactie