Pagina 1 van 2

Euro 95 E10

Geplaatst: 18 dec 2010 11:34
door Smiley
Vanaf januari 2011 te koop.
Uit de test begrijp ik eruit, dat onze speedster er niet mee om kan geen:
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/#/Opel
Rubbers stuk enzo :shock:

http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... -brandstof

Geplaatst: 18 dec 2010 12:14
door rayz25
Dan wordt dan toch massaal over stappen naar een turbo :lol:

Geplaatst: 18 dec 2010 12:17
door Arno
Staat toch alleen dat de direct ingespoten Z22YH motor (niet de Z22SE zoals in de speedster) niet op E10 kan lopen?

Als je bij anderen kijkt zie je ook dat veel direct ingespoten motoren er niet op mogen lopen. Waarschijnlijk omdat de hogedruk pomp wordt gesmeerd met de benzine en door het alcohol gaat dat minder goed.

Bye, Arno.

Geplaatst: 18 dec 2010 12:45
door Smiley
Arno schreef:Staat toch alleen dat de direct ingespoten Z22YH motor (niet de Z22SE zoals in de speedster) niet op E10 kan lopen?
Helder :thumbup:
Ik schrok effe van het woord zafira :bag:

Geplaatst: 19 jan 2011 15:36
door VROOAAAR
Het lijstje lijkt anders wel verre van compleet (zie ook de reakties op Autoblog.nl).
Hoe betrouwbaar is die uitspraak van Z22YH tegenover onze Z22SE?? Heeft er al iemand de dealer geraadpleegd?

Lijkt me wel iets waar je 100% zeker van wil zijn als je een (lange, dorstige) tocht door Duitsland of Frankrijk maakt...

Geplaatst: 19 jan 2011 16:11
door Oblivion
Ik ken totaal niets van Benzine... hoe zit dat met euro 98? Blijft dat gewoon zoals het is? (zeer domme vraag wellicht)

Geplaatst: 19 jan 2011 17:48
door Sir_Bongiovi
ik tank tot dusver nog steeds de 95; maar blijkbaar zal ik dus ook moeten overstappen naar 98 om problemen door het invoeren van de E10 te voorkomen?

Geplaatst: 19 jan 2011 22:06
door Manta79
Zo, goed dat ik het nu weet, ik heb die Z22YH motor in de Vectra... en verdomd ik heb in Frankrijk rare kuren gehad na tanken van euro 95 (E10?). Bleef klote rijden en na een halve tank ergens 98 erin gegooid, reed meteen al weer wat beter.
Toen een hele maand bij volgas geven enorme klappen, benzinedruk viel weg.
De pomp (600 euro) is toen onder garantie vervangen.

Geplaatst: 19 jan 2011 22:48
door Oblivion
Ok dat wordt dus bij de 98 bijven :p... ik durf al niets anders meer te tanken.

Geplaatst: 21 jan 2011 8:57
door Elise
Arno schreef:Waarschijnlijk omdat de hogedruk pomp wordt gesmeerd met de benzine en door het alcohol gaat dat minder goed.
Bij een diesel is het (tegenwoordig) vaak zo dat de brandstofpomp door de diesel zelf gesmeerd wordt.
Dit is ook de reden dat je bij de modernere diesels niet meer op een mix van diesel & benzine mag rijden omdat je anders de pomp kapot draait.
(Bij oudere diesels werd er in de winter vaak nog benzine bij gegooid om vlokken tegen te gaan.)

Ik heb het idee dat benzine van zichzelf al te schraal is om voldoende smering te kunnen geven.

Geplaatst: 21 jan 2011 11:07
door aKra
En zouden we niet op E85 kunnen rijden? Dat heeft namelijk 105 octaan :)

Geplaatst: 21 jan 2011 18:06
door Arno
Elise schreef: Ik heb het idee dat benzine van zichzelf al te schraal is om voldoende smering te kunnen geven.
Tegenover alcohol/ethanol gezien is benzine in ieder geval nog iets 'smerend'.

Tweede probleem zal zijn dat ethanol nogal corrosief is en de hogedruk pompen kunnen best wel eens intern metalen onderdelen hebben die dan gaan reageren, wat meestal met de zeer kleine toleranties in deze dingen tot vastlopers of slecht functioneren zou leiden.

Dat ethanol verder verschillende soorten rubber en plastic versneld uithardt is een bekend fenomeen.

Bye, Arno.

Geplaatst: 08 mar 2011 21:40
door Smiley
E10 kann insbesondere bei hohem Druck und hohen Temperaturen unter Alkoholatbildung korrosiv auf Aluminium wirken. Besonders problematisch ist, dass der Korrosionsangriff bereits nach einer einmaligen Betankung mit E10 ausgelöst werden kann und dann nicht mehr aufzuhalten ist, erklärt der ADAC.

http://www.adac.de/infotestrat/tanken-k ... tabid=tab3

Onze benzinetank is toch van alu? :?

Geplaatst: 08 mar 2011 22:01
door VROOAAAR
...niet alleen de tank - dus ook niet nadruppelen en knoeien - doh!

Geplaatst: 09 mar 2011 8:06
door rayz25
30 Euro zondag getankt voor een luttele 16 litertjes

16 Liter Benzine Gulden prijs 66.11 gulden

Ik kan beter naar spanje rijden om mijn tank te vullen.

Als het zo doorgaat ga ik mijn eigen vaatje benzine inslaan.