Rubbertje remzuiger
Rubbertje remzuiger
Vraagje;
Het het wisselen van mijn remblokken ben ik erachter gekomen dat in de rubber van m'n remzuiger een scheurtje zit.
Kan dit kwaad? Of kan ik hier nog 2 maanden mee doorrijden totdat ie een beurt krijgt??
Het het wisselen van mijn remblokken ben ik erachter gekomen dat in de rubber van m'n remzuiger een scheurtje zit.
Kan dit kwaad? Of kan ik hier nog 2 maanden mee doorrijden totdat ie een beurt krijgt??
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Rubbertje remzuiger
Van de zuiger zelf of de glij-pen(nen) waar de zuiger aan zit?Super7 schreef:Vraagje;
Het het wisselen van mijn remblokken ben ik erachter gekomen dat in de rubber van m'n remzuiger een scheurtje zit.
Van de glij-pennen is idd. de link die je gaf.
Een complete set waarin ook de zuiger-dichtingen zelf zitten vind je hier:
http://www.elise-shop.com/rear-caliper- ... p-642.html
Let wel op.. Het reviseren van de achterklauwen is wegens het handrem-mechanisme ingewikkelder als je in eerste instantie denkt. Dit geeft een goed beeld:
http://wiki.seloc.org/a/How_to_Rebuild_a_Brembo_Caliper
Vooral de inbus boutjes in het mechanisme willen nogal snel afbreken of dol draaien en die zijn vrijwel onmogelijk los te verkrijgen...
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Op zich is het niet een enorm probleem. Je loopt alleen het risico dat de remzuiger gaat roesten of dat vuil tussen de zuiger en de boring komt.
Maar dat alles gaat nou ook weer niet zo snel en de pekel-tijd is toch over..
Moet wel goed gaan tot een volgende onderhoudsbeurt.
Bye, Arno.
Maar dat alles gaat nou ook weer niet zo snel en de pekel-tijd is toch over..
Moet wel goed gaan tot een volgende onderhoudsbeurt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Rubbertje remzuiger
*kick*
Is het vervangen van de stofhoes van het remcilindertje een moeilijke klus om te doen?
Bij mij ook een scheurtje in die hoes. Is dit trouwens APK afkeur (als ze het al zien? Je ziet het pas als de remblokken eruit zijn)?
Ik heb de link van Arno bekeken (http://wiki.seloc.org/a/How_to_Rebuild_a_Brembo_Caliper) en daar wordt gelijk de hele remcilinder eruit gehaald.
Kan je het rubber ook verwijderen en weer monteren met de remzuiger op z'n plek? Of krijg je de kraag in de klauw zelf dan niet meer op z'n plek geduwd?
Is het vervangen van de stofhoes van het remcilindertje een moeilijke klus om te doen?
Bij mij ook een scheurtje in die hoes. Is dit trouwens APK afkeur (als ze het al zien? Je ziet het pas als de remblokken eruit zijn)?
Ik heb de link van Arno bekeken (http://wiki.seloc.org/a/How_to_Rebuild_a_Brembo_Caliper) en daar wordt gelijk de hele remcilinder eruit gehaald.
Kan je het rubber ook verwijderen en weer monteren met de remzuiger op z'n plek? Of krijg je de kraag in de klauw zelf dan niet meer op z'n plek geduwd?

- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Rubbertje remzuiger
Stofhoes van zuiger is AFAIK geen afkeur en zoals je al aangaf zie jet het ook eigenlijk niet als je de blokken er niet uit haalt.
En nee.. Je kunt deze niet vervangen zonder de zuiger te verwijderen en terug te plaatsen. Hij is aan de onderkant 'ingevangen' tussen de zuiger en een groef in de behuizing.
Op zich goed te doen als je maar *NIET* het inbus-boutje probeert los te maken wat in/onder de zuiger op het 'pilaartje' zit. Die zijn zo zacht en de threadlock die er in zit zo taai dat ze 9 van de 10 keer aan puin gaan en ze zijn niet los te koop.
Met een kromme schroevendraaier oid. kan je ook prima de snapring waarmee het zaakje in de boring aan de onderkant geborgd zit verwijderen en dan het hele ding weer in de zuiger schroeven om alles terug te monteren. Voor alleen de stofhoes en hoofd-dichting te wisselen hoef je verder weinig uit elkaar te halen..
Andere pijnpunt van de inbus in de behuizing is alleen nodig om te verwijderen als hij lekt op de O-ring bij de handrem-aansluiting. (anders krijg je dat er niet uit)
Dat is wel een hele nare want die zit over het algemeen compleet vastgeroest.
Bye, Arno.
En nee.. Je kunt deze niet vervangen zonder de zuiger te verwijderen en terug te plaatsen. Hij is aan de onderkant 'ingevangen' tussen de zuiger en een groef in de behuizing.
Op zich goed te doen als je maar *NIET* het inbus-boutje probeert los te maken wat in/onder de zuiger op het 'pilaartje' zit. Die zijn zo zacht en de threadlock die er in zit zo taai dat ze 9 van de 10 keer aan puin gaan en ze zijn niet los te koop.
Met een kromme schroevendraaier oid. kan je ook prima de snapring waarmee het zaakje in de boring aan de onderkant geborgd zit verwijderen en dan het hele ding weer in de zuiger schroeven om alles terug te monteren. Voor alleen de stofhoes en hoofd-dichting te wisselen hoef je verder weinig uit elkaar te halen..
Andere pijnpunt van de inbus in de behuizing is alleen nodig om te verwijderen als hij lekt op de O-ring bij de handrem-aansluiting. (anders krijg je dat er niet uit)
Dat is wel een hele nare want die zit over het algemeen compleet vastgeroest.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Re: Rubbertje remzuiger
Duidelijk Arno, precies wat ik al dacht. Dat klusje ga ik na de zomer dan maar eens doen denk ik.
Bedankt voor de info
Bedankt voor de info

