Uitlijnen, waar en hoe
Uitlijnen, waar en hoe
Hallo,
binnenkort wilde ik mijn Speedster eens uit laten lijnen, maar de vraag is waar en hoe..
Ik heb al velen gehoord over de Lotus 340R setup (zoals Rik en Pascal bijvoorbeeld), dus dat zal ook voor mij ongetwijfeld prima zijn.
Nu zie ik echter dat daar 2 varianten in zijn: http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups, namelijk de Road en de Track variant.
Ik rijd (bijna) geen circuit, maar dat zegt misschien niet alles, iemand ervaringsdeskundige op dit gebied, welke van de 2 worden hier gebruikt ?
(ik wil de eigenlijk lastige combinatie van goede stuurrespons, maar zeker ook hoge snelheids-rechtuitstabiliteit)
Dan, ik rijd normaal gezien zonder passagier "wanneer het er echt op aankomt". Nu moeten onze Speedsters volgens het boekje met halve tank en 2x75 kg worden uitgelijnd, dus daarop zijn alle waardes gebaseerd blijkbaar. Zou het toch beter zijn er zelf in te gaan zitten (dus 1x82 kg) met halve tank ? (ik heb me namelijk wel eens laten vertellen dat bepaalde dynamiek in het onderstel niet te corrigeren is door uitlijnapparatuur en daardoor de waardes eigenlijk alleen kloppen met 2x75 kg?!)
Last but not least, heeft iemand nog advies over waar dit te laten doen, want hier in de buurt hebben ze echt geen idee van Speedsters, de materialen om deze op de juiste manier op te krikken en al helemaal geen camber shim-plaatjes liggen (Ik kom uit Zeeland, dus Oost-Groningen heeft niet mijn voorkeur, maar mag best een stuk rijden zijn.)
Gr,
The Duke
binnenkort wilde ik mijn Speedster eens uit laten lijnen, maar de vraag is waar en hoe..
Ik heb al velen gehoord over de Lotus 340R setup (zoals Rik en Pascal bijvoorbeeld), dus dat zal ook voor mij ongetwijfeld prima zijn.
Nu zie ik echter dat daar 2 varianten in zijn: http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups, namelijk de Road en de Track variant.
Ik rijd (bijna) geen circuit, maar dat zegt misschien niet alles, iemand ervaringsdeskundige op dit gebied, welke van de 2 worden hier gebruikt ?
(ik wil de eigenlijk lastige combinatie van goede stuurrespons, maar zeker ook hoge snelheids-rechtuitstabiliteit)
Dan, ik rijd normaal gezien zonder passagier "wanneer het er echt op aankomt". Nu moeten onze Speedsters volgens het boekje met halve tank en 2x75 kg worden uitgelijnd, dus daarop zijn alle waardes gebaseerd blijkbaar. Zou het toch beter zijn er zelf in te gaan zitten (dus 1x82 kg) met halve tank ? (ik heb me namelijk wel eens laten vertellen dat bepaalde dynamiek in het onderstel niet te corrigeren is door uitlijnapparatuur en daardoor de waardes eigenlijk alleen kloppen met 2x75 kg?!)
Last but not least, heeft iemand nog advies over waar dit te laten doen, want hier in de buurt hebben ze echt geen idee van Speedsters, de materialen om deze op de juiste manier op te krikken en al helemaal geen camber shim-plaatjes liggen (Ik kom uit Zeeland, dus Oost-Groningen heeft niet mijn voorkeur, maar mag best een stuk rijden zijn.)
Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Zoals Richard al schreef,
Zonneveld banden, is voor jou ook niet al te ver rijden.
http://www.zonneveldbanden.nl/locatie.htm
Zonneveld banden, is voor jou ook niet al te ver rijden.
http://www.zonneveldbanden.nl/locatie.htm
Opel speedster dbilas turbo, Lotus Elan m100 turbo
- 911Speedster
- Actief lid
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 17 apr 2009 6:46
- Locatie: Antwerpse Kempen (Belgium)
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Welk onderstel had jij ookalweer? Nitron's? Met welke veersterktes dan? En welke dempersettings rij je mee?
En met welke rijhoogte zou je willen gaan rijden?
Allemaal vragen die de keuze van een geo setup zullen beinvloeden, samen met je "road use".
Heb je de harde veersetup, en flink harde dempersettings, dan zou ik niet te extreem gaan in je geo bv.
Die 340r track setup lijkt mij sowieso wat extreem voor jouw road use, vooral het camber aan de voorkant en toespoor achter.
-0,5 tot -1 graad camber voor en -2 tot -2,5 graad achter zou ik ongeveer gaan zitten. Sporing voor neutraal tot ietsje toe out, sporing achter medium [EDIT na opmerking Exmantaa] toespoor, met die 340r track setting zou je weleens banden voor ontbijt kunnen gaan vreten
En met welke rijhoogte zou je willen gaan rijden?
Allemaal vragen die de keuze van een geo setup zullen beinvloeden, samen met je "road use".
Heb je de harde veersetup, en flink harde dempersettings, dan zou ik niet te extreem gaan in je geo bv.
Die 340r track setup lijkt mij sowieso wat extreem voor jouw road use, vooral het camber aan de voorkant en toespoor achter.
-0,5 tot -1 graad camber voor en -2 tot -2,5 graad achter zou ik ongeveer gaan zitten. Sporing voor neutraal tot ietsje toe out, sporing achter medium [EDIT na opmerking Exmantaa] toespoor, met die 340r track setting zou je weleens banden voor ontbijt kunnen gaan vreten

Laatst gewijzigd door Maik op 23 mei 2011 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.
