Pagina 1 van 3

Uitlijnen, waar en hoe

Geplaatst: 22 mei 2011 9:36
door the-duke
Hallo,

binnenkort wilde ik mijn Speedster eens uit laten lijnen, maar de vraag is waar en hoe..

Ik heb al velen gehoord over de Lotus 340R setup (zoals Rik en Pascal bijvoorbeeld), dus dat zal ook voor mij ongetwijfeld prima zijn.
Nu zie ik echter dat daar 2 varianten in zijn: http://wiki.seloc.org/a/Geo_Setups, namelijk de Road en de Track variant.
Ik rijd (bijna) geen circuit, maar dat zegt misschien niet alles, iemand ervaringsdeskundige op dit gebied, welke van de 2 worden hier gebruikt ?
(ik wil de eigenlijk lastige combinatie van goede stuurrespons, maar zeker ook hoge snelheids-rechtuitstabiliteit)

Dan, ik rijd normaal gezien zonder passagier "wanneer het er echt op aankomt". Nu moeten onze Speedsters volgens het boekje met halve tank en 2x75 kg worden uitgelijnd, dus daarop zijn alle waardes gebaseerd blijkbaar. Zou het toch beter zijn er zelf in te gaan zitten (dus 1x82 kg) met halve tank ? (ik heb me namelijk wel eens laten vertellen dat bepaalde dynamiek in het onderstel niet te corrigeren is door uitlijnapparatuur en daardoor de waardes eigenlijk alleen kloppen met 2x75 kg?!)

Last but not least, heeft iemand nog advies over waar dit te laten doen, want hier in de buurt hebben ze echt geen idee van Speedsters, de materialen om deze op de juiste manier op te krikken en al helemaal geen camber shim-plaatjes liggen (Ik kom uit Zeeland, dus Oost-Groningen heeft niet mijn voorkeur, maar mag best een stuk rijden zijn.)

Gr,
The Duke

Geplaatst: 22 mei 2011 10:57
door Richard
Jan van zonneveld banden in wateringen!
Is al veel over besproken en kent de juiste waardes voor zowel lotus als opel.
Hij lijnt uit met de bestuurder op de stoel

Geplaatst: 22 mei 2011 11:06
door martinb
Zoals Richard al schreef,
Zonneveld banden, is voor jou ook niet al te ver rijden.
http://www.zonneveldbanden.nl/locatie.htm

Geplaatst: 22 mei 2011 12:00
door Pascal
Yep Zonneveld, is een goed adres. ben er al een aantal keren geweest.
Jan Heeft kennis van zaken, heeft zelf ook een exige weet dus wel wat goed is.

Geplaatst: 22 mei 2011 12:14
door 911Speedster
Ik kan mij alleen maar bij het bovenstaande aanstuiten. Vanuit Belgie ga ik er zelfs naartoe.

Geplaatst: 22 mei 2011 15:26
door aKra
Ik ben ook wel benieuwd naar de waardes, een kennis heeft namelijk een uitlijn brug.

Geplaatst: 22 mei 2011 16:08
door Co'tje
Je kunt hem ook naar Van Sten brengen.
Die kan hem uitwegen en brengt hem daarna naar Zonneveld om hem uit te laten lijnen.

Dat wil ik volgend jaar doen als ik alle onderstel modificaties door heb gevoerd.

Geplaatst: 22 mei 2011 18:44
door SteV6
VEGA tegenover Lotus in Lochem kan het ook, want die doen het toch al als je je auto naar Van der Kooi in Lochem brengt ...

Maar vanuit Zeeland is dat wat ver rijden ;)

Geplaatst: 22 mei 2011 20:06
door the-duke
Hallo,

nou lijkt mij hartstikke duidelijk! Wordt een ritje naar Wateringen :wink:
Bedankt voor de info, top..

Gr,
The Duke

Geplaatst: 22 mei 2011 20:35
door martinb
the-duke schreef:Hallo,

nou lijkt mij hartstikke duidelijk! Wordt een ritje naar Wateringen :wink:
Bedankt voor de info, top..

Gr,
The Duke
Doe Jan de groeten ;-) heb daar ook de speedster en vectra voor de apk.

Geplaatst: 22 mei 2011 20:52
door Manta79
Yup, naar wateringen. Het effect is meteen voelbaar als je wegrijd..

Geplaatst: 22 mei 2011 20:54
door the-duke
Iemand trouwens nog ideëen voor de te adviseren setup ?

Lotus 340R Track of Road ? Hebben jullie ook zoiets gebruikt ?

Gr,
The Duke

Geplaatst: 22 mei 2011 20:59
door Manta79
Op aanraden van andere gevraagd om de "Exige" setup.

Geplaatst: 22 mei 2011 22:26
door Pascal
the-duke schreef:Iemand trouwens nog ideëen voor de te adviseren setup ?

Lotus 340R Track of Road ? Hebben jullie ook zoiets gebruikt ?

Gr,
The Duke
Jan geeft je de juiste uitleg, kan je zelf een setup kiezen. :wink:

Geplaatst: 23 mei 2011 5:59
door Maik
Welk onderstel had jij ookalweer? Nitron's? Met welke veersterktes dan? En welke dempersettings rij je mee?
En met welke rijhoogte zou je willen gaan rijden?
Allemaal vragen die de keuze van een geo setup zullen beinvloeden, samen met je "road use".
Heb je de harde veersetup, en flink harde dempersettings, dan zou ik niet te extreem gaan in je geo bv.
Die 340r track setup lijkt mij sowieso wat extreem voor jouw road use, vooral het camber aan de voorkant en toespoor achter.
-0,5 tot -1 graad camber voor en -2 tot -2,5 graad achter zou ik ongeveer gaan zitten. Sporing voor neutraal tot ietsje toe out, sporing achter medium [EDIT na opmerking Exmantaa] toespoor, met die 340r track setting zou je weleens banden voor ontbijt kunnen gaan vreten :wink: