Gezien ik standje 1 mistte van de kachel ventilator en dit graag gemaakt wilde hebben ben ik onderzoek gaan plegen en ben ik tot een mooie oplossing gekomen!
- Open de voorklep
- Haal de metalen ventilatiebuis weg
- Haal de stekker er uit (precies onder de remtrommel)
- Haal de 2 philips schroefjes er uit
- Haal de weerstanden er uit
Ik heb de weerstanden vervangen met 10W 1 Ω en 10W 2.2 Ω.
he aKra, ontzettend bedankt voor deze tip. ook bij mij ontbreekt een standje maar ik ben tot nu toe te lui geweest om het dashboard eruit te slopen omdat het nu eens een keertje heel mooi gemonteerd zat. nu weet ik dat ik onder de voorklep moet zijn en welke weerstanden ik kan gebruiken!!
haha, ik zal het je sterker vertellen. ik heb oooooit een opel commodore uit 1973 gehad en daar heb ik nog een stuk weerstandsdraad van over gehouden. daar heb ik mooi een stukje van 2.2 ohm uit geknipt en in de ventilatorweerstand gesoldeerd. het werkt uitstekend! bijna 40 jaar oud hè!
wat mij trouwens brengt tot de opmerking dat speedy soms toch met knullige onderdelen bedeeld is. en dat voor een auto van ooit 44 mille. zo'n echte weerstand lijkt me toch een stuk duurzamer dan die gloeidraadjes, toch? als ik ze straks binnen krijg, ga ik misschien toch weer knutselen
Hoe zit het nou precies met de weerstanden die je nodig hebt en de vermogens ervan?
Spanning = weerstand x stroom, dus deze weerstanden laten 12/1 = 12 Ampère, respectievelijk 12/2,2 = 5,5 Ampère door?
Je hebt 10W weerstanden gebruikt. Vermogen = spanning x stroom, dus een weerstand van 10W komt op 10/12 = 0,83 Ampère?
Uitgaande van 12 en 5,5 Ampère zou je dus weerstanden van 144 en 66 Watt moeten hebben?
(in de praktijk zal de spanning bij draaiende motor eerder rond de 14 Volt liggen, dat heb ik even buiten beschouwing gelaten)
Bij mij werkte standje 1 al heel lang niet meer (ik heb het over de kachel )
De 2,2 ohm wikkeling was de schuldige, nu eenzelfde als jij erin gezet... et voila! Het werkt weer super.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!