Pagina 1 van 2
HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)
Geplaatst: 06 apr 2012 15:06
door aKra
Gezien ik standje 1 mistte van de kachel ventilator en dit graag gemaakt wilde hebben ben ik onderzoek gaan plegen en ben ik tot een mooie oplossing gekomen!
- Open de voorklep
- Haal de metalen ventilatiebuis weg
- Haal de stekker er uit (precies onder de remtrommel)
- Haal de 2 philips schroefjes er uit
- Haal de weerstanden er uit
Ik heb de weerstanden vervangen met 10W 1 Ω en 10W 2.2 Ω.

Re: HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)
Geplaatst: 06 apr 2012 18:12
door Speedster4Fun
aKra schreef:
Ik heb de weerstanden vervangen met 10W 1 Ω en 10W 2.2 Ω.
Dat zijn toch niet gewone hoogvermogen weerstanden i.p.v. verwarmingselementen Akra?.
Geplaatst: 06 apr 2012 18:22
door aKra
Het hoeft ook niet te verwarmen, het moet warmte afvoeren van de stroom die dus niet naar de ventilator toe gaat (en dus langzamer gaat draaien).
Geplaatst: 06 apr 2012 18:27
door Speedster4Fun
Ah ja, het zijn de voorschakel weestanden. Ik lig hier te slapen

Geplaatst: 06 apr 2012 18:28
door aKra
Geen probleem

Geplaatst: 07 apr 2012 11:15
door robertsabee
he aKra, ontzettend bedankt voor deze tip. ook bij mij ontbreekt een standje maar ik ben tot nu toe te lui geweest om het dashboard eruit te slopen omdat het nu eens een keertje heel mooi gemonteerd zat. nu weet ik dat ik onder de voorklep moet zijn en welke weerstanden ik kan gebruiken!!

Geplaatst: 07 apr 2012 11:16
door aKra
Geen dank! Succes ermee! Als je nog vragen hebt stuur dan even een PB of post het hier

Geplaatst: 07 apr 2012 14:07
door robertsabee
ja, idd een vraagje: het is toch geen probleem als ik 17 watt (1ohm en 2,2 ohm) gebruik?

Geplaatst: 07 apr 2012 14:09
door aKra
Nee, moet geen probleem zijn. Het Wattage geeft aan hoeveel warmte hij kwijt kan
Dus hoe hoger het Wattage, hoe beter, alleen moet hij er wel in passen zeg maar. Die van 10 Watt zijn ook al behoorlijk groot!
Geplaatst: 07 apr 2012 14:21
door robertsabee
nou, er staan geen afmetingen bij... ik gok het erop!
Geplaatst: 07 apr 2012 17:30
door Manta79
Hey die zaten vroeger in oude K9 Philips tv's.
Geplaatst: 07 apr 2012 20:59
door robertsabee
haha, ik zal het je sterker vertellen. ik heb oooooit een opel commodore uit 1973 gehad en daar heb ik nog een stuk weerstandsdraad van over gehouden. daar heb ik mooi een stukje van 2.2 ohm uit geknipt en in de ventilatorweerstand gesoldeerd. het werkt uitstekend! bijna 40 jaar oud hè!
wat mij trouwens brengt tot de opmerking dat speedy soms toch met knullige onderdelen bedeeld is. en dat voor een auto van ooit 44 mille. zo'n echte weerstand lijkt me toch een stuk duurzamer dan die gloeidraadjes, toch? als ik ze straks binnen krijg, ga ik misschien toch weer knutselen

Geplaatst: 22 jun 2012 18:29
door jaydee
Hoe zit het nou precies met de weerstanden die je nodig hebt en de vermogens ervan?
Spanning = weerstand x stroom, dus deze weerstanden laten 12/1 = 12 Ampère, respectievelijk 12/2,2 = 5,5 Ampère door?
Je hebt 10W weerstanden gebruikt. Vermogen = spanning x stroom, dus een weerstand van 10W komt op 10/12 = 0,83 Ampère?
Uitgaande van 12 en 5,5 Ampère zou je dus weerstanden van 144 en 66 Watt moeten hebben?
(in de praktijk zal de spanning bij draaiende motor eerder rond de 14 Volt liggen, dat heb ik even buiten beschouwing gelaten)
Bedankt,
Jelle
Geplaatst: 23 jun 2012 18:25
door 911Speedster
Volgens mij worden de weerstanden gebruikt voor een
spannings deling.
Hierdoor staat er niet de volledige 12 (14) volt over de weerstanden!
Re: HOWTO: Verwarming standen (weerstand kapot)
Geplaatst: 04 mar 2016 15:28
door S. Gonzales
Bedankt Akra!
Bij mij werkte standje 1 al heel lang niet meer (ik heb het over de kachel

)
De 2,2 ohm wikkeling was de schuldige, nu eenzelfde als jij erin gezet... et voila! Het werkt weer super.