Pagina 1 van 5
Z22SE gezocht
Geplaatst: 25 jun 2012 16:20
door Blitz
de distributieketting van mijn astra is geknapt tijdens het rijden, met kromme kleppen als gevolg..
een goede 2de hands motor zou mss goedkoper zijn dan de boel te laten herstellen, dus als iemand wat in de aanbieding heeft, hoor ik het graag

Geplaatst: 25 jun 2012 16:59
door robertsabee
Heeft zich dat (achteraf gezien) nog een beetje aangekondigd of kan dit zomaar gebeuren??

Geplaatst: 25 jun 2012 17:38
door Exmantaa
De meeste kettingen beginnen eerst te ratelen (koude start, kettingspanner) voordat ze compleet de geest geven, dus bij vreemde geluiden even extra opletten..
Geplaatst: 25 jun 2012 19:04
door frederic
wat normaal kan dit toch niet
moet je dan echt wachten op dat geluid of op hoeveel km vervang je dit dan?
ik dacht dat dit het oersterke deel was van de 2.2

Geplaatst: 25 jun 2012 19:31
door Blitz
in theorie hoeft een ketting pas na 300.000 km vervangen worden. mijn astra heeft er net 96.000 gedaan
ik heb niks waarschuwing gekregen. was gewoon op weg naar het werk, 50 per uur, radio stond zacht en ik hoorde niks.
auto viel opeens stil, net of de benzine was op..
ik ben nog tot op de parking van mijn werk kunnen bollen en toen ik hem daar weer probeerde te starten hoorde ik dat er wat mis was, dus kleppendeksel er af genomen en toen zag ik dat de ketting stuk was.
vandaag heeft een collega van mij de motor verder gedemonteerd en geconstateerd dat de kleppen krom staan

Geplaatst: 25 jun 2012 19:43
door Exmantaa
Distributieketting is (letterlijk) de zwakke schakel van de Z22SE... Zoek maar eens op het net.
96K is niet echt veel, dus misschien alleen een koprevisie/ander kop en nieuwe distributieset? Bij een ander blok weet je ook niet wat er boven je hoofd hangt, dus zou daar voor de zekerheid ook eerst een vernieuwde kettingset in hangen...
Geplaatst: 25 jun 2012 19:45
door Smiley
Geplaatst: 25 jun 2012 21:16
door robertsabee
Blitz schreef:in theorie hoeft een ketting pas na 300.000 km vervangen worden. mijn astra heeft er net 96.000 gedaan
ik heb niks waarschuwing gekregen. was gewoon op weg naar het werk, 50 per uur, radio stond zacht en ik hoorde niks.
auto viel opeens stil, net of de benzine was op..
ik ben nog tot op de parking van mijn werk kunnen bollen en toen ik hem daar weer probeerde te starten hoorde ik dat er wat mis was, dus kleppendeksel er af genomen en toen zag ik dat de ketting stuk was.
vandaag heeft een collega van mij de motor verder gedemonteerd en geconstateerd dat de kleppen krom staan

Welk motornummer heb jij? Ik lees dat vanaf nummer 11065400 de distributie vanaf fabriek gemodificeerd is.
Geplaatst: 25 jun 2012 21:33
door Smiley
robertsabee schreef:Welk motornummer heb jij? Ik lees dat vanaf nummer 11065400 de distributie vanaf fabriek gemodificeerd is.
Volgens mij alleen met een andere kettingspanner.
De linker is de nieuwe.

Geplaatst: 26 jun 2012 5:31
door robertsabee
Maar is het nu verstandig die ketting te vervangen om ellende als bij Blitz te voorkomen? Ik hoor geen bijgeluiden en hij heeft 40k gedraaid
Geplaatst: 26 jun 2012 7:34
door 911Speedster
De "camnpagne" van opel was destijds vooral omdat de doorgang van de oliesproeier voor de distributie ketting te klein was en eventueel verstopt kon raken door kleine Alu afgietsel stukjes.
Als de keting dan droog loopt kan deze eerder breken.
Het was dus niet alleen de veerspanner!
Geplaatst: 26 jun 2012 7:50
door Smiley
Ik dacht dat het juist de sproeier in de spanner betrof.
Daarom zie je in de linker spanner geen gaatje zitten. (dat is dat ding wat verstopt kan raken dacht ik)
Geplaatst: 26 jun 2012 9:14
door Exmantaa
Nop, die oliesproeier zit binnenin. De nieuwere versies hebben geen terugslagklepje meer wat verstopt kon raken. (en dat is snel einde ketting)
Heb mijn oude versie in het verleden ook "gemodificeerd" naar het nieuwe type. Een flinke ruk met een tang was voldoende...

Geplaatst: 26 jun 2012 9:25
door frederic
Dus wat in nu de beste oplossing, Ketting preventief vervangen op 80.000 km?
Ook van ballans assen?
Even naar een opel dealer gebeld. Inderdaad na een aantal km ’s bij de eerste versie van spanner ratel geluid.
Nog nooit voor gehad dat een ketting stuk gaat van een z 2.2 se. Maar ja die motoren draaien meestal ook niet zo veel km’ s
Waarschijnlijk in de astra niet zo veel gebruikt.
@BLITZ
Kan het zijn dat je met de oudere versie van de ketting spanner zit?
Dan is het wel mogelijk.
Geplaatst: 26 jun 2012 9:46
door 911Speedster
Ook onderdeel 26 in deze
link heeft een grotere opening gekregen, van ongeveer een ,5 naar 1mm, voor een beter smering van de ketting.
Bij het uitwisselen van mijn ketting bij 1660km was er wel wat vervuiling in de sproeier te zien. Heb er helaas geen foto van
