Pagina 1 van 2

voorremklauwen

Geplaatst: 22 okt 2012 18:49
door hitman
Bij de instructies om de achter remmen te vervangen staat dat de bouten van de achterste remklauw vast worden gezet met een aanhaalmoment van 2.8 kg (28Nm)

bij de instructies van de voorste remmen te vervangen staat niks vermeld met welk moment die bouten mogen aangehaald worden


Volgens tabellen boek:

achterste bouten zijn M8 8.8
M8 x1.25 is 25Nm
M8 x1.00 is 27Nm

voorste bouten zijn M10 8.8
M10 x 1.5 is 49Nm
M10 x1.25 is 52Nm

Ben nu al enige tijd van school maar was het niet zo dat de tabellenboek voor zeskant moeren is en dat je voor inbus bouten 80 % van die waarde moet nemen of ben ik hier verkeerd.

Weet iemand meer

Geplaatst: 22 okt 2012 19:15
door Arno
De twee M10 bouten waarmee de klauw op de fusee vast zit horen met 45Nm te worden aangehaald.

Een druppeltje mild borgmiddel als Loctite 243 is aan te raden tegen lostrillen.

Bye, Arno.

Geplaatst: 22 okt 2012 19:15
door vauxhall
die 25nm lijkt mij heel weinig
denk 70nm beter is

Geplaatst: 22 okt 2012 19:48
door hitman
dus de achterste volgens de opel fiche 28Nm
en de voorste 45Nm
en beide met een weinig borg middel

Heb net de nieuwe cl rc 5+ remblokken erin gezet en morgen komen de brembo schijven binnen vandaar dat ik deze vraag stelde wil morgen hiermee gedaan hebben
Dan ook nog de remvloeistof spoelen.

Vooraan zaten bij mij TRW blokken en achteraan Brembo blokken
en vond hem niet goed remmend vandaar dat ik alles vernieuw

Geplaatst: 23 okt 2012 5:30
door PeterC
Welke brembo schijven heb je gekocht? Die er net zo uitzien als origineel of geboord?

Geplaatst: 23 okt 2012 6:11
door Arno
hitman schreef:dus de achterste volgens de opel fiche 28Nm
De achterste klauw heeft 2 (glij)bouten en verschillen in aanhaal-moment.

De bovenste bout is ook een M10 en moet met 45Nm vast.

De onderste (inbus) is een M8 en moet idd. met een 25-28Nm worden vastgezet.

Bye, Arno.

Geplaatst: 23 okt 2012 10:38
door hitman
Bedankt voor de uitleg tis duidelijk

Geplaatst: 24 okt 2012 11:20
door YvoTuk
vauxhall schreef:die 25nm lijkt mij heel weinig
denk 70nm beter is
euhm... 70Nm op een M8 boutje staat gelijk aan termijn-sloop.
Misschien dat je de kop er niet direct van af draait, maar de bout zal bij de minste geringe belasting afbreken.

Tabellen voor aanhaalmomenten zijn prima verkrijgbaar op het Internet. Deze tabellen zijn geen fabeltje, ze zijn ook niet voor mietjes, het aanhaal moment voor een willekeurige bout moet aangehouden worden om het materiaal de juiste voorspanning te geven en ervoor te zorgen dat de boel aan de ene kant niet los loopt en aan de andere kant niet kapot getrokken kan worden.

Echt... verdiep je in de materie en je zal uiteindelijk begrijpen dat je door verkeerde aanhaalmomenten serieuze klappers kan maken!

Geplaatst: 24 okt 2012 18:29
door hitman
Wet van hook
spanning rek breuk

heb de M10 op 45Nm
en de M8 op 25 Nm en beide met borgmiddel gedaan

en yvo bedankt voor de snelle service ge zijt momenteel de rapste in leveren

grtz

Geplaatst: 24 okt 2012 18:43
door YvoTuk
Graag gedaan :)

Geplaatst: 24 okt 2012 18:48
door hitman
enkele pics

nieuwe remblokken, schijven brembo geopteerd ivm keurning, eibach pro kit veren en remolie gespoeld

zaterdag eens opnieuw uitlijnen

zal het camber een drastische wijziging zijn met de verlaging van 2.5 cm of denk je dat het verwaarloosbaar zal zijn

sporing doe ik zoiezo

Geplaatst: 27 okt 2012 10:43
door hitman
voor de geintresseerden even meegeven hoeveel het camber wijzigd bij het verlagen met de eibach pro kit veren van (-2.5cm)

Dus gisteravond op de uitlijn brug er terug eens aan begonnen en
zowel spoor achter en voor moeten redelijk bijgesteld worden

het camber voor de moment niet aangekomen zal eens op een namiddagje moeten gebeuren

het camber achter voor -2° 0'
nu -2° 30'

dus een opschuiving van 30' oftewel 0.5 °
kan dus terug juist gezet worden met 2 x 1mm shims

het camber voor vooor - 0°30'
nu -1° 0'

Dus eenzelfde verschuiving als achteraan van 30' oftewel 0.5°
ook weer juist te zetten met 2 x 1mm shims

Geplaatst: 27 okt 2012 10:50
door Maik
Ik zou het camber eerst eens zo laten staan, zijn zeker geen gekke waarden zo. Ik heb hetzelfde staan zo ongeveer.
Volgens mij heb jij wel een bovengemiddeld sportieve rijstijl, dus dan past dit wel bij je misschien. Gewoon voelen of dit een verbetering is en je bandenslijtage in de gaten houden.

Geplaatst: 27 okt 2012 13:49
door Arno
Yup.. Geen gekke waardes en deze auto's kunnen wat meer camber tov. standaard wel waarderen qua bochten-grip..

Bye, Arno.

Geplaatst: 02 nov 2012 7:38
door hitman
sinds ik de remmen en de vloeistof heb gedaan heb ik nu het volgende voor
misschien dat iemand onder u dit ook al heeft gehad

het is nu nl zo dat als ik een bocht neem dat mijn lampje van de handrem gaat oplichten
de kabel van de handrem is los geweest voor de demontage van de remklauw en had deze eerst weer op de zelfde spanning gezet
maar na het oplichten van het lampje bij het nemen van een bocht heb ik deze slapper gezet resultaat nog altijd geen verbetering
ik heb niet het gevoel dat de auto remt als ik een bocht neem en de schijven achteraan hebben niet echt warm na een ritje dus slepen doen ze niet

had nu gedacht aan de vlotter in het vloeistofresservoir
die heeft een aantal dagen naast het potje gelegen tijdens de werken

wie kan mij helpen