
Het monteren is een fluitje van een cent, vier schroeven en een stekker. Daarna brandt bij een nieuwe ABS-computer het ABS lampje. Bij een gebruikte schijn dat niet zo te zijn en werkt hij direct na overzetten. Een nieuwe moet dus geactiveerd worden (wissen van de fabriekscode/foutmelding). Dat kan met de Scan3, de Lotusversie van de TECH 2 van Opel zeg maar.
Als je weet hoe het moet, is dat 7 minuten werk. Mij heeft het een dag en een flinke rit gekost. Eerst bij vd Kooi in Amsterdam geweest, maar Jan kon met de Scan3 geen verbinding maken met de ABS-computer. Ondertussen met de leverancier in Engeland gebeld, die zei dat het echt een simpele handeling was en dat er zo al tientallen gedaan waren. Toen naar Lochem gereden, waar ik tegen hetzelfde probleem aan liep totdat Peter ergens een OBD-kabeltje van de MK1 te voorschijn haalde. Daar zit nu een grote sticker 'ABS' op, want daarmee lukte het wel.
Het resultaat is top! Mooi beheerst ABS en geen schrikbeeld van een hard pedaal meer. En in Nederland weten we nu ook hoe het moet

NB: een hard pedaal is alsof er een baksteen onder het rempedaal ligt. Geen remwerking dus, totdat je nóg een keer trapt en dat kan soms nèt te laat zijn...