Pagina 1 van 1
Overbrengingsverhouding steering rack te veranderen?
Geplaatst: 17 jul 2005 8:55
door Maik
Wie weet of je de overbrengingsverhouding van de stuurinrichting van de speedster kan veranderen?
In korte bochten zou ik soms weleens wat minder willen sturen dan wat dan nodig is. Ik begrijp dat het sturen dan wel wat zwaarder zou gaan, maar met een eventuele nieuwe geo-setup en bredere wielen zou dat weer wat minder kunnen worden.
Zou je dus de steering-rack uitelkaar kunnen halen en iets met de overbrenging kunnen rommelen? Misschien dat de elise rijders er iets van weten want hun steering rack zou hetzelfde moeten zijn
gr.
Maikel
Geplaatst: 17 jul 2005 9:01
door speedster
Ik weet dat onze stuurhuis uit een Corsa b kom en er zal denk ik wel verschillende overbrengingen zijn. Neem aan dat er in een Corsa 1.1 er een ander stuurhuis onder zit dan bij een Sport of een GSI.
Geplaatst: 17 jul 2005 9:17
door Maik
Hmmmm, op het VX forum werd gezegd dat het ook dezelfde moet zijn als de elise, maar zou die dan ook een corsa inrichting hebben?
En nu kan ik mij ook weer herinneren dat Leo (opel monteur) het ook had over een corse huis, maar weet het niet zeker, in ieder geval is er bij Mark een nieuwe in gegaan en die was anders dan de originele die erin zat. Dus, Mark, we need some answers
M.
Geplaatst: 17 jul 2005 9:21
door jans
Maik schreef:Hmmmm, op het VX forum werd gezegd dat het ook dezelfde moet zijn als de elise, maar zou die dan ook een corsa inrichting hebben?
En nu kan ik mij ook weer herinneren dat Leo (opel monteur) het ook had over een corse huis, maar weet het niet zeker, in ieder geval is er bij Mark een nieuwe in gegaan en die was anders dan de originele die erin zat. Dus, Mark, we need some answers
M.
Heb ik ook gehoord bij Opel, een stuurhuis van de corsa.
Geplaatst: 17 jul 2005 9:35
door Marcel
Stukje uit de peedsterbijbel

Geplaatst: 17 jul 2005 10:33
door Maik
thanks Marcel, dat is dan ook weer een feit
Ik ben ook benieuwd naar het verhaal van Mark, zijn nieuwe stuurhuis was dacht ik echt een andere nu dan zijn oude die niet goed meer was.
Het "direkte" stuurgevoel is er wel bij de speedster, maar dat komt niet direkt doordat je wielen een grote hoek maken bij een bepaalde stuurstand. Mijn leon had bijvoorbeeld al een grotere stuuruitslag bij een bepaalde stand van het stuur...
Herkennen anderen dat niet?
M.
Geplaatst: 17 jul 2005 11:57
door Arno
Helaas... Het stuurHUIS komt absoluut NIET uit een corsa.
De stuurKOLOM wel.
De mensen met TIS CD's kunnen dit nakijken, omdat de stuurkolom inderdaad een zelfde part numbr heeft als het Corsa onderdeel, maar het stuurhuis totaal niet.
Het stuurhuis van de Elise/Speedster is een gemodificeerd stuurhuis uit een single-seater uit een engelse race-serie waarbij de aansluiting 'uit het midden' is geplaatst.
Oudere stuurhuizen konden worden aangepast. Lotus had origineel in de S1 Elise het plan om een stuurhuis te monteren waarbij lock-to-lock ongeveer een halve slag minder nodig was. Daar hebben ze uiteindelijk toch vanaf gezien, maar aftermarket kan je 'm wel laten upgraden naar de originele specificatie. Meestal door je oude op st sturen en dan krijg je een veranderde retour.
Dat is... Tot een bepaald moment, want toen zijn ze overgestapt op een andere constructie stuurhuis, waarbij deze niet langer uit elkaar te halen valt. Daardoor kunnen deze dus niet worden aangepast en alleen een nieuwe met de juiste gearing helpt dan.
Bijvoorbeeld deze:
http://secure.eliseparts.com/en-gb/p_266.html
Bye, Arno.
Geplaatst: 17 jul 2005 12:18
door Marcel
Lekkere documentatie is
dit dan, gebruiken ze dat ook in de werkplaats

Geplaatst: 17 jul 2005 12:46
door Arno
Helaas ja..
De Lotus documenttatie is lang niet altijd in overeenstemming met de werkelijkheid (die passen nogal eens 'onderweg' dingen aan, dus de docs hollen er altijd achteraan of kloppen niet voor bepaalde chassisnummers), maar helaas lijkt de GM/Opel/Vauxhall documentatie helemaal veel structurele gaten en fouten te bevatten.
Als je onder andere dit document en andere PDF's doorloopt met de werkelijke auto ernaast, dan vind je verschillende dingen die gewoon niet kloppen.
Meest schokkende vond ik eigenlijk zelf dat in de GM documentatie over de Speedster vrijwel nergens ook maar een aanhaal-moment staat vermeld van de bouten, terwijl dat behoorlijk kritiek is op een aantal onderdelen.
Erg jammer, want inderdaad bemoeilijkt dat wel het goede onderhoud aan de auto's..
Met een (kopie) van een Elise service manual ernaast kom je al een heel stuk verder. Voor de Speedster moet je alleen een beetje een selectie maken uit de Elise S1 en S2 manuals, omdat hij er qua onderhuids ontwerp een beetje 'tussenin' zit.
Bye, Arno.
Geplaatst: 17 jul 2005 14:15
door markv
Marcel schreef:Lekkere documentatie is
dit dan, gebruiken ze dat ook in de werkplaats

Dat klopt dus ook wel. Bij Opel hebben ze heel erg weinig informatie over deze auto. Aanhaalmomenten voor bouten kunnen ze ook erg lastig achterhalen. Leo was ook blij met de info die ik voor hem had uit de Elise documentatie. Daar is het wel in terug te vinden.
Mark
PS. Overigens had ik ook gezegd bij het plaatsen van de documentatie dat er nogal wat fouten in staan...
Geplaatst: 17 jul 2005 16:47
door Maik
Arno, betekent dat dat de rack die jij liet zien ook op een speedster zou passen? Er staat alleen: FITS ALL ELISE S1, S2, 340R and EXIGE.
Maar als het op een elise past dan ook op de speedster? Of moeten de "track control arm lengths" bijvoorbeeld dan teveel aangepast worden? Die armen zullen wel verschillen met die van de speedster?
Handig, die elise rijders hier
In ieder geval bedankt voor alle heldere info die je al gegeven hebt.
M.
Geplaatst: 17 jul 2005 18:52
door Arno
Maik schreef:Maar als het op een elise past dan ook op de speedster? Of moeten de "track control arm lengths" bijvoorbeeld dan teveel aangepast worden? Die armen zullen wel verschillen met die van de speedster?
Voor zover ik weet zijn die vrijwel identiek, maar zeker weten doe je dat natuurlijk niet tenzij iemand van een Speedzter/VX de lotus part-number weet te achterhalen (Iets als D111H0009F of een D117Hxxxxx)
Op de S2 Elise zijn ze inderdaad qua maat identiek aan die van de S1 (hoewel dus wel wat ge-update qua uitvoering) ondanks dat die toch ook van elkaar verschillen.
Kan is erg groot dat deze ook zo in de Speedster past.
Oh ja.. Is wel een takke-klus.. Dan weet je het alvast
Stuurhuis uit de auto krijgen vereist erg veel geduld en veel gepruts. Als je de chassis-balk ziet waar het stuurhuis in zit, dan krijg je eigenlijk het idee dat het ding er helemaal niet uit kan. Kan dus wel, maar is allemaal heel erg krap.
Bye, Arno.
Geplaatst: 17 jul 2005 19:48
door markv
Arno schreef:
Oh ja.. Is wel een takke-klus.. Dan weet je het alvast
Yup, Leo is er bij mijn auto ook een tijd mee bezig geweest. Was trouwens wel een verschil tussen oude en nieuwe stuurhuis. Nieuwe schijnt iets dunner te zijn/anders van vorm, waardoor hij makkerlijk in de balk past.
Mark