Ik ga voor het gemak even uit van een stage II conversie.
De supercharger.
Een eaton M62 is de meest voorkomende qua conversies. (GM nummer 12584331)

Deze kost nieuw bij Courtenay Sport 2227 pond:
https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... r-Assembly
Bij Chargetech in eindhoven vindt je ze voor 758 euro. (let op; hier zou geen bypass actuator standaard opzitten. Dat zwarte cylindrische doosje)
http://chargertech.nl/index.php?control ... r&ipa=1014
Je kunt proberen of je ze goedkoper nieuw op ebay vindt.
Houd wel rekening met de extra kosten bij import.
Natuurlijk vindt je ze ook 2ehands.
GM geeft af dat ze af fabriek zo'n 100.000 miles meekunnen, zonder onderhoud.
Persoonlijk heb ik nog niet gehoord van M62's die defect aangekocht zijn. Wel van droog verstuurd uit de US, dus zeker olie controleren/verversen bij een gebruikte.
Gebruikt kun je ze vinden op ebay, maar het is zeker het proberen waard om een zoekertje op het UK of DE forum
te zetten, omdat de set nogal eens aangeschaft wordt, maar op zolder ligt te verstoffen.
Ook kun je exmantaa eens een pm sturen, of ie nog iets heeft liggen voor je.
Het mooiste is natuurlijk dat de 68mm gasklep er nog opzit.
Dit is de standaard gasklep als deze SC op een lsj motor zit, en is zeker GEEN standaard onderdeel bij een nieuwe SC.
Het lnlaatspruitstuk (652 pond) (GM nummer 12584348)

http://www.courtenaysport.co.uk/buy-onl ... d_839.html
Hiervoor geld hetzelfde als de SC. Zeker waard om 2e hands te vinden.
Er zitten amper slijtagedelen aan, dus alleen nieuw kopen als het niet anders kan.
Chargecooler: (444 pond)
De meest voorkomende charge cooler vandaag de dag is die van Pro Alloy.

Deze past perfect onder de bestaande reguliere radiator, en heeft een grote oppervlakte voor optimale koeling.
Grootste nadeel is zijn prijs, namelijk 444 pond. (Let bij bestellen erop die met de pijpjes aan de linkerzijde aan te geven!!)
Je kunt deze bij courtenay bestellen:
https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... d-VX220-SC
Of rechstreeks bij Pro Alloy:
http://www.proalloy.co.uk/cgi-bin/sitew ... d=proalloy
Of via Joe van het UK forum:
http://www.vx220.org.uk/forums/user/4538-the-batman
Of via elise-shop voor 515 euro:
http://www.elise-shop.com/proalloy-prer ... 02056.html
Wie je de beste prijs en transportkosten geeft weet ik niet. Zelf even uitproberen.
Gebruikt kom je deze coolers zeer zelden tegen.
Een stuk goedkoper is een simpele oliekoeler gebruiken, en deze rechtop in de crashbox zetten. (zoals de Setrab 919)
Dat was de standaard ombouw, voor de pro alloys in beeld kwamen. Hier heb ik geen voorbeelden van.
Koelwatertankje:
Voor de SC koelwater opslag, kun je een maatwerk tankje van alloy Racing gebruiken (90 pond)

http://www.alloyracingfabrications.com/ ... duct_id=59
Deze past precies aan de andere kant van de bracket waar je normale koelvloeistoftankje zit:

Een andere optie is het mini tankje wat maik in zijn conversie gebruikt heeft:

Reservoir is GM nummer 22697069 (25$ en hoger)
Dop is GM nummer 15076936 (10$ en hoger)
Waterpomp:
Een waterpompje om het koelwater rond te sturen (122 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... h-12v-Pump
Goedkopere alternatieven heb ik nog niet echt gevonden.
(let erop dat je er een zekering tussenzet, als je de + aftapt van de startmotor)
De stekker en pinnen voor deze waterpomp vindt je hier:
http://www.motorcycleperformance.nl/ind ... 71&lang=NL
http://www.motorcycleperformance.nl/ind ... 47&lang=NL
Gasklep spacer (24 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... laye-Z22SE
Deze heb je nodig als je een supercharger gescoord hebt waar nog geen gasklep opzit.
Standaard zit op de M62 een 68mm gasklep. Als je die hebt, heb je deze spacer NIET nodig.
Gebruik je je bestaande 58mm, of de grotere 65mm, dan heb je hem wel nodig.
Dual pass mod (120 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... dification
http://www.davehardwick.co.uk/price-lis ... ifica.html (prijs onbekend)
Deze modificatie van de watergeleiding in de laminova's is interessant als je met de auto het circuit opgaat.
Deze optimaliseerd de waterflow, en stuurt deze hiermee nog maar door 2 cores tegelijk, ipv door alle 4, dus minder kans op warmteopbouw.
Remap (210 pond)
https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... -Map-VX220
Je kunt bij courtenay een basemap op 7k kopen voor dit geld. (Controlleer dit bij Courtenay. Standaard is een map op 5rpm limiet)
Hij zal wat te rijk staan, en er zitten wat kleine hikjes in, maar over het algemeen is hier goed mee te rijden.
Je stuurt je ecu op naar hen, en krijgt hem terug met een SC map erop.
Een alternatief is de obdtuner software van speerke. (http://www.obdtuner.com)
Deze is een stuk duurder, maar is veel meer dan een remap.
Met de clientsoftware krijg je volledige controle over je ecu, en je kunt de motor optimaal inleren
waardoor je een uitstekende map krijgt. Na een modifcatie aan de motor bijvoorbeeld, kun je weer opnieuw inleren om de map aan te passen aan de modificatie.
inlet gasket (4pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... ead-Gasket
Pakking tussen inlaatspruitstuk en motorblok.
SC gasket (36 pond) (GM nummer 12584342)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... ger-Gasket
Pakking tussen de supercharger en het inlaatspruitstuk.
Pully bracket (78 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... t-Z22SE-SC
Deze bracket heb je nodig als geleider om je verlengde snaar naar de supercharger pully te geleiden.
Pully bouten:
Bouten om pully bracket en dynamo vast te zetten. (2x 1.5 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... s-Z22SE-SC
Deze verlengde bouten heb je nodig om zowel de eerdere bracket, en de dynamo weer vast te zetten.
Turbo injectoren (282 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... r-Z22SE-SC
Deze injectoren vervangen de standaard injectoren, die maar 200pk max aankunnen.
Een goedkopere optie zijn de blauwe injecoren van de vxr 115 pond)
http://www.courtenaysport.co.uk/tuning- ... d_401.html
Deze kun je niet gebruiken op de Courtenay basemap. Alleen obdtuner ondersteund deze standaard.
Omdat veel mensen die een heftigere ombouw doen al snel grotere injectoren nodig hebben, kun je deze
goedkoop in bosjes vinden op het Uk of DE forum. Vaak al vanaf rond de 50 euro de 4.
Bijna zonde om nieuw aan te schaffen, omdat deze vaak weinig kilometers gedaan hebben.
Injectoren stekkers.
De standaard stekkers zijn van het type EV6, en passen op de standaard injectoren, de zwarte turbo versies en op de groene LSJ injectoren.
Zodra je de blauwe vxr injectoren, de Bosch EV14´s of de siemens 60´s wilt gaan gebruiken, passen de stekkers niet meer, en moeten omgezet worden naar type EV1.

Dit kan met een stekker ombouwkitje:
https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... g-Assembly
Of je zoekt op ebay een EV1 stekkersetje met de draden er nog aan, knipt je huidige door en soldeerd de nieuwe stekkers eraan.
Bracket
Inlaat spruitstuk bracket (50 pond) GM 12586632

Deze heb je nodig om het inlaat spruistuk extra vast te zetten op het motorblok. (nodig ivm extra gewicht van het geheel)
Zit niet meer bij Courtenay in de winkel. Moet uit de US komen. Probeer ebay.
2bar map sensor (64 pond) (Delphi 16235939)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... r-Z22SE-SC
Deze zijn zeker op ebay goedkoper te vinden. (komen van een corsa. combo, meriva en sommige astra's)
Ook duiken ze gebruikt op de fora op, omdat mensen al aan het upgraden zijn naar 2.5 en 3 bar sensoren, ivm stage 3 en hoger.
Bijna zonde om niew te kopen.
TMAP sensor (rond de 20 pond)

De tmap sensor is een optie die obdtuner ondersteund, en zeker aan te raden is.
Hij vervangt de oem 1 bar map sensor in het inlaat spruitstuk.
Hij is verkrijgbaar in 2 soorten:
2.5 bar bosch 0261230042 (zou voor de meesten genoeg moeten zijn)
3.0 bar bosch 0281002437 (als je van plan bent richting de 2 bar boost te gaan)
Zoals je op het plaatje ziet, heeft de oem map sensor 3 aansluitingen, en de tmap 4.
Dat komt omdat de tmap zowel de normale map functie heeft, als die van de temperatuur sensor die normaal in je aanzuig buis zit.
Deze bedrading ga je samenvoegen. (die obdtuner handleiding).
Je hebt dan ook een andere stekker nodig dan de oem.
Deze kun je vervangen door dit exemplaar:
http://www.simtekuk.co.uk/product.php/b ... :::1732215
Of je kunt de stekker van een oude defecte postcat lambda sensor gebruiken. (is identiek)
egr blank (10 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... uct_id=819
Omdat er geen EGR aansluiting op een SC inlaatspruitstuk zit, moet deze afgekoppeld worden.
Je kunt de aansluiting simpel afblokken hiermee, terwijl hij verder technisch aangesloten zit.
(Geen cheater nodig dus. Die komt pas in het spel als je de EGR compleet wilt verwijderen)
Rubber S-bocht (20 pond)

https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... rged-VX220
Deze bocht heb je nodig om de standaard waterkoelslang om de SC te geleiden.
Je hebt nog een alluminium tussenstuk nodig om deze S met de oude slang te verbinden.
Rubber slang (6 pond de meter)
https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... vo-Hose-10
https://www.courtenaysport.co.uk/Vauxha ... -Hose-13mm
Dit is om het leidingwerk om het koelwater van de chargecooler van voor in de auto naar achteren te brengen.
Je hebt zeker een meter of 10 nodig. Een lokale shop hiervoor zoeken zal goedkoper zijn, ivm gewicht.
Verder heb je nog nodig:
- Diverse kort rubber pijpwerk en klemmen.
- Plastic Y stukje voor de dual pass (ebay)
- Alu connector pijpje om de s slang aan de normale waterkoelslang te bevestigen (ebay/bouwmarkt)
- Een 5pk1285 continental snaar (autohandel)
- Een 100a dynamo
- Dingen die ik vast vergeten ben, maar je zeker in je lokale bouwmarkt kunt vinden.
Zeker voor degenen die een rustig systeem willen hebben, zonder het supercharger jank geluid op vol gas en uitlaat herrie die zo'n systeem doet:
Je hoeft voor een standaard stage II niet perse een grotere/bredere uitlaat te hebben. De standaard 2" is net te doen.
Tik alleen de precat uit uit je catalysator downpijp.
Wel wordt aangeraden een standaard turbo einddemper te monteren. (2.25" en past met de bijbehorende ubocht direct op de cat sectie)
Dat is genoeg voor een betere flow, en geeft je zeker 240/245pk.
Een 2.5" uitlaatlijn (tullett 1800 euro) staat niet in verhouding tot de hoeveelheid pk's die je erbij krijgt. 5-10)
Zet geen open cone op je luchtaanzuiging, maar maak een verbinding naar je standaard airbox.
Die papieren filters doen ook op een SC prima hun werk, en maakt het systeem lekker stil.