Pagina 1 van 5
4-punt Gordels zitten erin
Geplaatst: 21 aug 2005 10:16
door stevenflappy
Geplaatst: 21 aug 2005 10:31
door Hendrik-Jan
Heb je foto's? en wat koste het?

Geplaatst: 21 aug 2005 11:35
door stevenflappy
Ik heb gordels van Willans, niet echt goedkoop, dus het kan goedkoper..
ik was +/- 800 euro kwijt, ik weet nog niet of ik die rode pads houd of dat ik nog zwarte bestel
Geplaatst: 21 aug 2005 11:39
door stevenflappy
Ik kon net maar 1 foto toevoegen

Geplaatst: 21 aug 2005 11:45
door Ride-aholic
Hi,
gaat dat goed met de APK, of moet je dan je gewone gordel weer terugzetten?
Bij de MR2-club had er ooit iemand problemen mee, volgens de keurmeester was de sluiting te lastig te bedienen in noodgevallen (door iemand die je uit de auto wilde halen, is dus een extra beveiliging tegen car-jacking

).
Greetingz, Peter
Geplaatst: 21 aug 2005 11:54
door stef666
Ride-aholic schreef:Hi,
gaat dat goed met de APK, of moet je dan je gewone gordel weer terugzetten?
Bij de MR2-club had er ooit iemand problemen mee, volgens de keurmeester was de sluiting te lastig te bedienen in noodgevallen (door iemand die je uit de auto wilde halen, is dus een extra beveiliging tegen car-jacking

).
Greetingz, Peter
Wel een beetje vreemd dat de FIA ze wel goedkeurd, Die gaan wel iets verder dan een APK...
Er wordt ook totaal geen lijn in getrokken met de APK (zoals met veel dingen) De ene keurt het goed zolang de originele gordels ook gemonteerd zijn, Een ander keurt het ook goed als de originele verwijderd zijn. (Zolang de 4-5-6 punts maar E-keur hebben.)
Geplaatst: 21 aug 2005 13:22
door stevenflappy
Geen idee, zie ik in mei volgend jaar wel

Geplaatst: 21 aug 2005 14:28
door Arno
Officieel zijn deze niet goedgekeurd voor de weg.
Voor straat-gebruik moet de sluiting een rode druk-knop hebben waarmee de gordel ontgrendelt. Inderdaad om hulpdiensten je snel uit de auto te halen.
1 van de weinige 4 punts die zowel een (E) markering voor de weg hebben als een FIA keurmerk zijn de SCHROTH Profi FE-II en FE-III (verkocht in de UK onder de vlag van 'Saftey Devices')
Een plaatje toegevoegd van de slot units die mogelijk zijn. De linker is FIA-only, de rechter is goedgekeurd voor zowel straat (E-keur) als FIA.
Die laatste heb ik in mijn auto en geen enkel probleem met de APK.
Ik heb de uitbreiding naar 6-punt er ook in zitten (ik heb andere stoelen in mijn Elise met gaten voor gordels), maar officieel mag je die op de straat ook niet gebruiken. 4-punt is max.
Bye, Arno.
Re: 4-punt Gordels zitten erin
Geplaatst: 22 aug 2005 7:03
door markv
Hmm, interesting
Welke balk heb je gebruikt om de gordels aan te zetten? Of heb je er zelf een laten maken? En hoe zit de balk bevestigd?
Thanks!
Mark
Geplaatst: 22 aug 2005 10:14
door YvoTuk
He Mark.. wanneer heb jij het laatst in de shop gekeken?
Arno, Safety Devices is failliet.. einde oefening daar
Voor wat betreft de APK heb ik in NL nog nooit van enig probleem gehoord. Sterker nog, mijn auto is naar de RDW geweest voor een herkeuring, MET deze gordels en buiten het gebruikelijke ohhh en aahhhhh van de heren keurmeesters heeft men zeker over de gordels geen enkele op- of aanmerking geplaatst.
Inderdaad zijn de FIA gordels aan veel meer eisen onderhavig dan standaard E-keur gordels. Het is echter het 'big red button' syndroom wat je de nek omdraait. Dat is het gevolg van de Europeese regelgeving, dus lang leve de vooruitgang
Nu.. met deze Willans gordels is het WEL mogelijk om de originele gordels te laten zitten. Ik ken een aantal mensen die dat gedaan hebben en die zijn er op zich blij mee dat ze de standaard tuigjes kunnen gebruiken voor het ritje naar de buurtsuper. Ik heb ze er zelf echter gelijk uitgegooid.. wat moet ik ermee en ..je went snel genoeg aan de vier-punts gordels.
Steven.. blij dat het geen rode gordels waren?
Geplaatst: 22 aug 2005 10:55
door markv
Ah, dit zijn dus degene bij jou uit de shop? En hoe worden die bevestigd? Kon het er niet helemaal uit opmaken..
Mark
Geplaatst: 22 aug 2005 11:02
door stevenflappy
Gewoon op de orginele punten, vrij makkelijk, alleen de bevestigingen aan de binnenkant van de stoel duren even maar voor de rest erg makkelijk
En ja zwart is mooier, bedankt nog!!

Geplaatst: 22 aug 2005 11:28
door YvoTuk
pfew... gelukkig
idd op de originele punten. Een van de verbeterpuntjes van de Speedster t.o.v. de Elise >kuch< was dat men de ingelaste moeren voor een harness bar heeft laten vervallen. Je zal dus wel moeten

Geplaatst: 22 aug 2005 12:13
door markv
Dus de balk haakt niet achter de rollbar? Of begrijp ik het verkeerd? Als ik het goed heb is het zo bij de elise dat de ophangpunten achterop de rollbar zitten, waardoor de bouten niet meer doen dan alleen de balk een beetje op z'n plek houden. Maar bij de speedster zou het dan zo zijn dat de bouten echt de krachten te verwerken krijgen?
Mark
Geplaatst: 23 aug 2005 12:57
door YvoTuk
Nope.. de balk zit in de normale bevestiginspunten, maar.. als ik goed naar de vorm heb gekeken haakt ie wel voor een deel achter de anti roll bar.
Bij de Elise zit er inderdaad achterop de anti roll bar een voorziening (ingelaste moeren) voor een harness bar. Een van de eerste dingen die ik ontdekt heb toen ik probeerde een S2 harness bar in de Speedster te frommelen was dat die ingelaste moeren compleet ontbraken
Nogmaals, als ik naar de vorm van de harness bar kijk lijkt het of de bar van achteren op de plek geschoven wordt en dat de bar dus bij een axiale kracht op de roll bar gaat drukken..