E10

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ricm
Lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 03 feb 2012 21:45
Locatie: Maassluis

E10

Bericht door ricm » 26 sep 2019 11:03

IMG_2252.JPG
(301.64 KiB) 25 keer gedownload
Hebben we met de Speedster 2.2 problemen met de E10 brandstof ?

Ric


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7036
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: E10

Bericht door Smiley » 26 sep 2019 11:53

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7036
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: E10

Bericht door Smiley » 02 okt 2019 20:51

Dit ziet er doenbaar uit als de nood aan de man komt. :yes:
https://www.youtube.com/watch?v=HdDEL7WLN5U
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Arno » 03 okt 2019 10:41

Smiley schreef:
02 okt 2019 20:51
Dit ziet er doenbaar uit als de nood aan de man komt. :yes:
https://www.youtube.com/watch?v=HdDEL7WLN5U
Op zich werkt dit ja.. Enige wat je jezelf moet afvragen is in hoeverre een deel van de overige additieven in benzine die zorgen voor anti corrosie en/of klopvastheid verbetering ook water-oplosbaar zijn. Die zullen met dit proces dan ook verwijderd worden, waarna wellicht nog wat flesjes met octaan-booster en/of brandstof-stabilisator er weer doorheen moeten.

Lange-termijn oplossing voor alle auto's die echt een probleem met E10 hebben (vooral dan klassiekers) is om door de zure appel heen te bijten en onderdelen die hier last van hebben (tank, leidingen, evt. onderdelen in carbs en zo) te vervangen voor alternatieven.

Ik zie het beetje als het moment dat lood-houdende benzine er uit ging. Dat was ook volgens hoop mensen einde-van-de-wereld voor klassiekers.. Nu kan je voor een enorm aantal oude motoren ook 'gewoon' geharde klepzittingen en zo krijgen en is het uiteindelijk gewoon een non-issue geworden en crossen die gewoon op loodvrij. (en had als voordeel dat ze ook prima op LPG liepen voordat dat door de veranderde belastingregels totaal on-economisch werd)

Voor mensen die 'verbrandingsmotor' voertuigen willen blijven houden als hobby (ja ja.. we worden als de stoom-voertuig grijze-baarden straks ;) ) is het denk ik sowieso handig om het brandstofsysteem geschikt te maken/houden voor een vorm van '-ol'.


Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7036
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: E10

Bericht door Smiley » 03 okt 2019 10:52

Als de accutechnologie mainstream wordt, en conversiekitjes betaalbaar, zie ik team alkmaar nog wel een electrische speedster in elkaar freubelen.
Ome Rich met een systeem uit een electrische motorfiets overgezet in zijn ratrod.
https://www.youtube.com/watch?v=v68j01KiLG8
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Arno » 03 okt 2019 13:48

Tot nu toe interessant om te zien, al die ombouw acties (ook van de 911 en anderen op youtube). Rich gaf ook al aan dat zelfs met de electro motorfiets het ding maar een vrij beperkte range/runtime had en zal nu niet echt veel beter worden in een ratrod :)

Maar ik denk persoonlijk dat met de huidige techniek een accu-auto niet echt interessant is als een 'rijders'-auto als je bijvoorbeeld meer als 1 a 2 rondjes op het circuit wilt rijden of 'gewoon' lekker 200+km over bergweggetjes wilt crossen. Da's allemaal op dit moment niet haalbaar in een ombouw van een oudere verbrandingsmotor auto. Accu ruimte is lastig te vinden...

Zie ook de Evora electro conversie die op Youtube voorbij is gekomen. Fantastische conversie voor een heel specifiek doel van '1 snel rondje' in een TimeAttack competitie met net-aan genoeg accucapaciteit uit een Ampera-e (Chevy Bolt), maar dan was de koek ook een beetje op.

Ook de originele Tesla/Lotus Roadster 'deed' het maar hooguit een minuut of 5 op zandvoort en moest dan aan de (diesel)generator om weer op te laden en het accupakket weer af te laten koelen. Sure.. Oudere generatie, maar ook de huidige modellen beginnen allemaal vrij rap vermogen in te perken als je langer 'gasgeeft' om de accu's te beschermen.

Voor een A-naar-B auto is een 1600 tot 2000kg accu-auto in veel gevallen een prima oplossing die vooral stil, onopvallend en on-opwindend (die acceleratie is na 2 keer ook 'leuk geweest') z'n werk doet en waar je ook niet enorm veel van vraagt qua wegligging gevoel. (Model-S Tesla voelt bijvoorbeeld enorm onprettig lomp aan vind ik zelf..)

En ach... Straks rijdt zo'n ding zichzelf, dus boeit het helemaal niet meer :lol: (hoewel ik zelf dat 'straks' nog wel met een hele fikse korrel zout neem :roll: )

Maar om dat lompe gewicht weer dichter/onder naar de 1000kg te krijgen zodat het weer leuk rijdt en het uithoudingsvermogen om het ook onder lange volle belasting een tijd/constant vol te houden zal het vermoed ik toch eerder naar een brandstofcel met condensator-buffer(s) oid. moeten gaan.

Wanneer die techniek een beetje meer normaal wordt voor voertuigen (grote vast geplaatste brandstofcellen worden nu al veel toegepast voor noodstroom oplossingen en zo), dan zal wellicht het ombouwen van verbrandingsmotor auto's naar electro-aandrijving meer zin hebben. Dat past wellicht allemaal beter in voertuigen die nooit zijn ontworpen om hele dikke accupakketten ergens in/tussen de vloer te hebben oid.

Tenzij iemand 'de doorbraak' van accu's weet te maken en de vermogen-dichtheid met een factor 5 a 10 weet te verhogen EN het geleverde amperage continu hoog kan houden. Maar daar houdt helaas niemand z'n adem over in.. Als het al kan zal het nog wel een tijdje gaan duren.

Porsche Taycan probeert hier al wel wat omheen te laveren door naar 800+V accuspanning te gaan (bzzzt! :shock: ), dus minder ampere's voor zelfde Kw's opbrengst nodig van de accu's wat ze beter/langer volhouden zonder dat het vermogen kunstmatig moet worden terug gedraaid ter bescherming van de accu's.

EIgenlijk zou een oud model Mercedes A-klasse (de omvaller ;) ) wel een goede accu ombouw-kandidaat zijn, want die was ooooooit in een ver verleden met een dubbele bodem ontworpen om juist electrische versie(s) mogelijk te maken. Maarja.. Om zo'n ding nou om te bouwen.. :bangin:

In de tussentijd hou ik nog wel de verbrandingsmotor in de Elise en hopelijk tegen die tijd gewoon een tijdje op 100% methanol of ethanol..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2080
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: E10

Bericht door Exmantaa » 04 okt 2019 9:14

Ik zit hier inderdaad wel eens naar te kijken, want heb een 911 oldtimer-zonder-blok in de wacht staan en beetje gehackte Tesla drive unit kan zo'n 335Kw/450Hp leveren... :yes: :yes:

Grootste problem is echter om het dan legal op de weg te krijgen, want een hoop mooie ideeen stranden bij de RDW die een aantal eisen oplegt:

a). Keuring elektrische veiligheid R100. Hierbij wordt gekeken en getest of alle componenten waarop hoogspanning staat (>60V) voldoende afgeschermd zijn en voldoende gemarkeerd (o.a. oranjekleurige bedrading).

b). EMC testrapport volgens R10_5 voor de gehele auto dan wel op componentniveau (ESA, Electronic Sub Assemblies). Hierbij dient de gehele elektrische aandrijflijn gekeurd te worden, inclusief de accu- en laadinrichting.

c). Permanente eisen, vergelijkbaar met APK: of de auto als geheel nog steeds APK-waardig is en nog steeds voorzien is van bijv. voorruitontwaseming, achteruitrijverlichting, claxon, etc.



Jammerlijke is dat zo'n b) EMC testrapport behoorlijk wat centen kost, wat een interessante ombouw al heel snel niet aantrekelijk meer maakt...

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Arno » 04 okt 2019 11:39

Exmantaa schreef:
04 okt 2019 9:14
Jammerlijke is dat zo'n b) EMC testrapport behoorlijk wat centen kost, wat een interessante ombouw al heel snel niet aantrekelijk meer maakt...
Da's waarschijnlijk ook 1 van de redenen dat eerdere commerciele ombouw toko's van o.a. Elises hier in NL (ECE cars) een prijskaartje vroegen van zo'n 40+k euro voor de ombouw en dan moest je zelf nog de auto meebrengen.

https://web.archive.org/web/20110807202 ... -elise-ece

Coole € 108.195,- ex BTW.. voor het totaalplaatje ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2080
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: E10

Bericht door Exmantaa » 04 okt 2019 11:50

Het leuke is ook dat je na een gefaalde EMC test, gewoon weer moet hertesten voor het volledige bedrag... :bag:

De enige escape die ik zie, buiten gewoon afdokken, is: EMC testrapport volgens R10_5 voor de gehele auto dan wel op componentniveau (ESA, Electronic Sub Assemblies).

Want wat als je een complete Tesla drive unit gebruikt, waarin de hele converter ingebouwd zit en welke vanuit Tesla een EMC goedkeur zou moeten hebben. Dat dan samen gebruiken met een (ook goedgekeurde) Tesla laadunit... :roll:

Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1446
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: E10

Bericht door Arno » 04 okt 2019 11:56

Alleen de accu 'pannekoek'/bodemplaat van een Tesla gaat in de meeste auto's niet passen, dus daar zou een losse EMC test voor nodig zijn tenzij je mag mix-and-match spelen en ook bijvoorbeeld de meer 'blokkendoos' accu's van een Ampera-e toe te passen die wat vriendelijker zijn om te plaatsen. Maarja.. Dan wordt een Tesla lader en BMC systeem weer bedroefd en willen waarschijnlijk niet meer mee-spelen totdat iemand die software weet te hacken of voor het lpaje weet te houden.

Is nog niet zo simpel nu er nog niet echt een 'electro componenten' industrie is die alles kant-en-klaar met de gewenste goedkeuringen kan leveren.. :bag:

We zitten wat dat betreft nu nog totaal in het pionieren en 'bouw in een schuurtje' tijdperk met dit soort dingen..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..

Plaats reactie