Tot nu toe interessant om te zien, al die ombouw acties (ook van de 911 en anderen op youtube). Rich gaf ook al aan dat zelfs met de electro motorfiets het ding maar een vrij beperkte range/runtime had en zal nu niet echt veel beter worden in een ratrod
Maar ik denk persoonlijk dat met de huidige techniek een accu-auto niet echt interessant is als een 'rijders'-auto als je bijvoorbeeld meer als 1 a 2 rondjes op het circuit wilt rijden of 'gewoon' lekker 200+km over bergweggetjes wilt crossen. Da's allemaal op dit moment niet haalbaar in een ombouw van een oudere verbrandingsmotor auto. Accu ruimte is lastig te vinden...
Zie ook de Evora electro conversie die op Youtube voorbij is gekomen. Fantastische conversie voor een heel specifiek doel van '1 snel rondje' in een TimeAttack competitie met net-aan genoeg accucapaciteit uit een Ampera-e (Chevy Bolt), maar dan was de koek ook een beetje op.
Ook de originele Tesla/Lotus Roadster 'deed' het maar hooguit een minuut of 5 op zandvoort en moest dan aan de (diesel)generator om weer op te laden en het accupakket weer af te laten koelen. Sure.. Oudere generatie, maar ook de huidige modellen beginnen allemaal vrij rap vermogen in te perken als je langer 'gasgeeft' om de accu's te beschermen.
Voor een A-naar-B auto is een 1600 tot 2000kg accu-auto in veel gevallen een prima oplossing die vooral stil, onopvallend en on-opwindend (die acceleratie is na 2 keer ook 'leuk geweest') z'n werk doet en waar je ook niet enorm veel van vraagt qua wegligging gevoel. (Model-S Tesla voelt bijvoorbeeld enorm onprettig lomp aan vind ik zelf..)
En ach... Straks rijdt zo'n ding zichzelf, dus boeit het helemaal niet meer
(hoewel ik zelf dat 'straks' nog wel met een hele fikse korrel zout neem
)
Maar om dat lompe gewicht weer dichter/onder naar de 1000kg te krijgen zodat het weer leuk rijdt en het uithoudingsvermogen om het ook onder lange volle belasting een tijd/constant vol te houden zal het vermoed ik toch eerder naar een brandstofcel met condensator-buffer(s) oid. moeten gaan.
Wanneer die techniek een beetje meer normaal wordt voor voertuigen (grote vast geplaatste brandstofcellen worden nu al veel toegepast voor noodstroom oplossingen en zo), dan zal wellicht het ombouwen van verbrandingsmotor auto's naar electro-aandrijving meer zin hebben. Dat past wellicht allemaal beter in voertuigen die nooit zijn ontworpen om hele dikke accupakketten ergens in/tussen de vloer te hebben oid.
Tenzij iemand 'de doorbraak' van accu's weet te maken en de vermogen-dichtheid met een factor 5 a 10 weet te verhogen EN het geleverde amperage continu hoog kan houden. Maar daar houdt helaas niemand z'n adem over in.. Als het al kan zal het nog wel een tijdje gaan duren.
Porsche Taycan probeert hier al wel wat omheen te laveren door naar 800+V accuspanning te gaan (bzzzt!
), dus minder ampere's voor zelfde Kw's opbrengst nodig van de accu's wat ze beter/langer volhouden zonder dat het vermogen kunstmatig moet worden terug gedraaid ter bescherming van de accu's.
EIgenlijk zou een oud model Mercedes A-klasse (de omvaller
) wel een goede accu ombouw-kandidaat zijn, want die was ooooooit in een ver verleden met een dubbele bodem ontworpen om juist electrische versie(s) mogelijk te maken. Maarja.. Om zo'n ding nou om te bouwen..
In de tussentijd hou ik nog wel de verbrandingsmotor in de Elise en hopelijk tegen die tijd gewoon een tijdje op 100% methanol of ethanol..
Bye, Arno.