Na een weekendje Ring zag ik veel lui op de Nankang AR-1 rijden waar (hier) de R888R vaak als de te gebruiken semi wordt geadviseerd.
Nu zijn mijn hagelnieuwe RS-R's al 11 jaar oud en dienen dus vervangen te worden voor andere semi's.
Besloten dat de speedster meer gebruikt gaat worden voor waar deze voor gemaakt is: Track... en dan met name de Ring omdat wat maatjes van mij het licht hebben gezien en de Ring een meer jaarlijks uitje moet worden.
Dus graag jullie ervaring met de AR-1 eigenlijk (R888R ken ik wel...).
Gelijk 2e vraag: 245/40 of 235/40 op de 9J ATS velg? Ik neig naar 235 i.v.m. kans op schuren en wellicht wat minder last van tramlining.
De AR-1 is er ook als 215/40 voor de voorkant, dus ik denk er over om mijn huidige maten (215/40 en 235/40) aan te houden. Anders wordt het 205/40 en 235/40 met de R888R's.
Toyo R888r vs. Nankang AR-1
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Toyo R888r vs. Nankang AR-1
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
Re: Toyo R888r vs. Nankang AR-1
Deze zou ik ook even op de VX facebook groep gooien, waar veel trackrijders zitten die graag experimenteren.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
De Toyo R888r zie je minder en minder verschijnen op trackday's en toeristenfahrten Nordschleife.
De band gaat al heel wat jaren mee, en kan op helemaal niet meer op tov andere concurrenten in dezelfde categorie/prijs
Tov een Nankang R1 zal hij op vlak van 'grip' veel moeten prijsgeven.
Dat kan je gewoon niet vergelijken.
De r888r vond ik (mijn megane 3rs) ook zwak in vocht/nat. (de AR1 helaas ook)
Verder werd ik van beide semi's niet echt happy qua rolgeluiden. Als de AR1 een beetje 'slijt' en niet 'nieuw' meer is, is dit echt verschrikkelijk. Hier heb je 'on track' geen last van, maar denk erover na als je bvb gemiddeld wat rijden zal op openbare weg ermee....
De r888r was trouwens ook te lawaaierig
Maar de echte minpunten , nogmaals op mijn wagen was dat ; (voortrekker- en turbo met redelijk wat koppel);
* gaat snel aan het 'smeren' als hij heet/warm is...
* weinig stuurprecisie (als je dit vergelijkt met een Michelin cup 2 is dit echt dag en nacht)
* de warmte op de achterkant geraakt er moeilijk in (dus slipgevaar- dit wil je niet op een Speedster denk ik :-d)
In tegenstelling tot een megane is een Speedster niet zwaar op de vooras, maar licht vooraan , en ook achteraan ... Dus dat smeren ga je niet snel last van hebben.
De Megane was ook tailhappy , en dit werkte voor mij niet op de achteras met r888r.
Hier zat ook weinig gewicht en kreeg dus niet genoeg warmte in de banden.
Dat is net een goede eigenschap van de ar1 je krijgt er makkelijk/vlot de warmte in....
hoop dat ik wat kon helpen...
ps als je genoeg openbare weg rijdt ermee zou ik de Michelin cup2 proberen
De band gaat al heel wat jaren mee, en kan op helemaal niet meer op tov andere concurrenten in dezelfde categorie/prijs
Tov een Nankang R1 zal hij op vlak van 'grip' veel moeten prijsgeven.
Dat kan je gewoon niet vergelijken.
De r888r vond ik (mijn megane 3rs) ook zwak in vocht/nat. (de AR1 helaas ook)
Verder werd ik van beide semi's niet echt happy qua rolgeluiden. Als de AR1 een beetje 'slijt' en niet 'nieuw' meer is, is dit echt verschrikkelijk. Hier heb je 'on track' geen last van, maar denk erover na als je bvb gemiddeld wat rijden zal op openbare weg ermee....
De r888r was trouwens ook te lawaaierig
Maar de echte minpunten , nogmaals op mijn wagen was dat ; (voortrekker- en turbo met redelijk wat koppel);
* gaat snel aan het 'smeren' als hij heet/warm is...
* weinig stuurprecisie (als je dit vergelijkt met een Michelin cup 2 is dit echt dag en nacht)
* de warmte op de achterkant geraakt er moeilijk in (dus slipgevaar- dit wil je niet op een Speedster denk ik :-d)
In tegenstelling tot een megane is een Speedster niet zwaar op de vooras, maar licht vooraan , en ook achteraan ... Dus dat smeren ga je niet snel last van hebben.
De Megane was ook tailhappy , en dit werkte voor mij niet op de achteras met r888r.
Hier zat ook weinig gewicht en kreeg dus niet genoeg warmte in de banden.
Dat is net een goede eigenschap van de ar1 je krijgt er makkelijk/vlot de warmte in....
hoop dat ik wat kon helpen...
ps als je genoeg openbare weg rijdt ermee zou ik de Michelin cup2 proberen

- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Bedankt voor je input!
Rolgeluid maak ik mij niet zo heel veel zorgen over. Het is toch al herrie in de auto. Ik zat met name ook in over gedrag als het wat vochtig is.
Rolgeluid maak ik mij niet zo heel veel zorgen over. Het is toch al herrie in de auto. Ik zat met name ook in over gedrag als het wat vochtig is.
Opel Speedster 2.2 Turbo