Pagina 1 van 5

Olietemperatuurmeter

Geplaatst: 30 dec 2004 10:30
door Maik
Hallo allen,

Ik denk dat het al duidelijk is dat ik vakantie heb, ik zit de hele dag het forum te spammen :wink: .


Ik ben aan het zoeken naar een olietemperatuurmeter. Zie ook mijn topic op het VX forum:

http://www.vx220.org.uk/forums/index.ph ... f0d187f675

Nu las ik op het germanische forum dat de plek van de sensor nog niet zo makkelijk te vinden is. Oliepeilstok, olieaftapplug en oliefilter zouden niet de goede plekken zijn, ivm met incorrecte temperatuuraanduiding (de gemeten temperatuur zou dan niet een juiste gemiddelde indicatie zijn....).
Lees de 6de post (van Snoopy) in dit topic:

http://forum.opel-speedster-club.de/ind ... topic=5241

Toch lijkt mij de sensor in de aftapplug het beste, omdat daar het reservoir zit van alle olie. De grote bubs aan olie ligt daar bovenop!
Weet iemand of het makkelijk is om die aftapplug te (laten) vervangen voor 1 met sensor?
Ik hoor het wel... ook als iemand ideeen heeft over waar het metertje het beste geinstalleerd kan worden, maar daar heb je ook dit voor:

Afbeelding
ook in zwart te krijgen...

komt van hier:
http://www.autostyle.nl/products_f1.asp (en selekteer dan bij produkten index: performance instruments.

En dan dit metertje:
Afbeelding
(PI OilTemperature 50-150'C 2" Silver Olietemperatuurmeter 52mm zilver )

maar die heeft een beetje een vage schaalindeling :?

Dan maar deze (is wel iets duurder):
Afbeelding
(PI Black 2" Oil Temperature LED)

Als iemand goede ideeen heeft dan hoor ik dat graag!

mzzl
Maikel

Geplaatst: 30 dec 2004 10:44
door Martin
Hallo maik,

hierbij een foto voor een idee van de montage olietemperatuurmeter of andere meters!! :D .


Gr, 8) Martin

Geplaatst: 30 dec 2004 10:53
door Maik
Bedankt!
Ik had deze ook al gezien, op het VX forum geloof ik. Maar ik weet niet zeker of ik die manier wel mooi vind.... En omdat die middenconsole bekleed is met leer, kan je die aansluiting tussen dat kastje en de console wel mooi maken, met een kale is dat een ander verhaal.

thanks,
Maikel

Geplaatst: 31 dec 2004 13:18
door Gast
Wie weet hoeveel km je rustig met de speedster moet rijden zodat de temperatuur van de olie op bedrijfstemperatuur kan komen en echt gas kan worden gegeven en meer dan 4000 toeren kan gaan draaien ?

In de zomer bij circa 20 graden ?
En in de winter bij circa 5 graden ?

blue speedster :?:

Geplaatst: 31 dec 2004 13:30
door jans
Anonymous schreef:Wie weet hoeveel km je rustig met de speedster moet rijden zodat de temperatuur van de olie op bedrijfstemperatuur kan komen en echt gas kan worden gegeven en meer dan 4000 toeren kan gaan draaien ?

In de zomer bij circa 20 graden ?
En in de winter bij circa 5 graden ?

blue speedster :?:
in de zomer bij 20 graden ca 5 km
in de winter bij 5 graden ca 7 km

Geplaatst: 31 dec 2004 15:20
door SteV6
jans schreef:in de zomer bij 20 graden ca 5 km
in de winter bij 5 graden ca 7 km
Zo kort? Hoeveel motorolie wordt er in de 2.2 en de Turbo voor koeling en smering gebruikt? Vergeet niet dat het metertje in de Spax-unit de watertemperatuur aangeeft, en die is veel eerder op temperatuur dan de motor- en transmissie-olie!

Voor mijn Leon V6 houd ik altijd minimaal 20 km aan voordat de rechtervoet in lood veranderd :roll:

Wat betreft olietemperatuur meters zou ik zelf waarschijnlijk voor een dual gauge metertjes kiezen.

Afbeelding

En dan graag de oliedruk en olietemperatuur meter.

SteV6

Geplaatst: 31 dec 2004 16:10
door jans
SteV6 schreef:
jans schreef:in de zomer bij 20 graden ca 5 km
in de winter bij 5 graden ca 7 km
Zo kort? Hoeveel motorolie wordt er in de 2.2 en de Turbo voor koeling en smering gebruikt? Vergeet niet dat het metertje in de Spax-unit de watertemperatuur aangeeft, en die is veel eerder op temperatuur dan de motor- en transmissie-olie!

Voor mijn Leon V6 houd ik altijd minimaal 20 km aan voordat de rechtervoet in lood veranderd :roll:

Wat betreft olietemperatuur meters zou ik zelf waarschijnlijk voor een dual gauge metertjes kiezen.

Afbeelding

En dan graag de oliedruk en olietemperatuur meter.

SteV6

water temp is bij mij na 2 a 3 km op 80 graden bij 2 tot 5 graden boven nul.Dus zat ik er aan te denken na zo,n km of 7 zal de olie wel op temp
zijn.Als het anders is hoor ik het wel.

Geplaatst: 31 dec 2004 16:20
door Martin
hallo,

Ik weet nog toen ik een A-Corsa had, daar had ik ook een oliedrukmeter
in :D en deze was op max naar ongeveer 15 km.

Dus persoonlijk vind ik 5km te weinig (arme motor :( :( ).

Neem rustig de tijd om de boel op te warmen beter te lang als te kort!!!!
Ik weet ik weet soms zo verleidelijk :D .

Gr, 8) Martin.

Geplaatst: 31 dec 2004 16:27
door jans
Martin schreef:hallo,

Ik weet nog toen ik een A-Corsa had, daar had ik ook een oliedrukmeter
in :D en deze was op max naar ongeveer 15 km.

Dus persoonlijk vind ik 5km te weinig (arme motor :( :( ).

Neem rustig de tijd om de boel op te warmen beter te lang als te kort!!!!
Ik weet ik weet soms zo verleidelijk :D .

Gr, 8) Martin.
Het is niet zo, dat ik er vol tegen aan ga na 5 km.
maar het gewoon rustig opbouw. zelfs na een lange rit laat ik altijd de,
motor een minuutje nalopen i.v.m. de turbo.

Geplaatst: 31 dec 2004 17:11
door speedster
Voordat olie warm is moet je zeker denken aan 20km. Er zit 5.5 liter olie in het blok. Koelvloeistof is na 5km ook niet warm, want de temperatuur wordt gemeten boven op het blok. Dat is het warmste plek van de motor. Als de temperatuur meter warm aan geef dan stroom aan de andere kant van de motor nog koude koelvloeistof het blok binnen vanaf de radiator.

Geplaatst: 01 jan 2005 9:07
door markv
Weet iemand of er op het 2.2 blok een aansluiting zit voor een oliedruk sensor? Temperatuur zou niet zo'n probleem moeten zijn, kan gewoon op het carter, maar druk weet ik niet..

Als meter zat ik trouwens te kijken naar deze:

Defi

Geen idee of het een beetje te monteren is, maar je zou iig weinig problemen moeten hebben met het plaatsen van de meter :)

Mark

Geplaatst: 01 jan 2005 11:55
door speedster
Je heb toch een oliedruklampje! Als je deze zender vervang door een andere dan is het toch goed!

Geplaatst: 02 jan 2005 18:08
door speedster

Geplaatst: 03 jan 2005 9:41
door markv
speedster schreef:Je heb toch een oliedruklampje! Als je deze zender vervang door een andere dan is het toch goed!
Hmm, dan zou je dus een sensor tussen de schakelaar en het blok moeten doen.. Anders ben je de schakelaar kwijt en die wil ik wel behouden..

Mark

Geplaatst: 03 jan 2005 9:55
door SteV6
http://www.moto-concept.de/de/autos/ope ... m_id=15471

De prijs is wel even schrikken :shock: . Volgens de beschrijving uit aluminium en kompleet met kabels en alles.... De mooiste metertjes voor de Speedster die ik tot nu toe gevonden heb!

SteV6