Vertaling:
VX220 = Opel Speedster
Bumpsteer = bobbelsturing
de rest verklaart zich zelf
Dank voor het mooie document! in ieder geval nu een leidraad om ook bij verlagen een idee te hebben waar de curve heen gaat aan de voorkant. Devies is dus zo te merkenaboellaard schreef:Ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar de reden dat er ooit gekozen is voor zoveel bumpsteer aan de voorkant. Wellicht om nog meer onderstuur te krijgen.
Wat mij eigenlijk nog het meest verbaasde is dat achter goed gedocumenteerd is, maar voor niet. Terwijl voor een veel meer radicale keuze gemaakt is dan achter. Natuurlijk wel het leuke van deze auto's dat het uitgangspunt gewoon heel goed is en dat je alles naar smaak kan veranderen. En dat kan natuurlijk ook een draak van een auto opleveren. Ik heb nu al gereden met 6mm toespoor achter, maar dan wel alles aan een kant. En met 7 mm toespoor voor en dat ook aan een kant. Ik heb altijd wat moeite om bouten de juiste kant op te draaienArno schreef:Dank voor het mooie document! in ieder geval nu een leidraad om ook bij verlagen een idee te hebben waar de curve heen gaat aan de voorkant. Devies is dus zo te merkenaboellaard schreef:Ben eigenlijk nog steeds benieuwd naar de reden dat er ooit gekozen is voor zoveel bumpsteer aan de voorkant. Wellicht om nog meer onderstuur te krijgen.
in de meeste gevallen om de 10-notch stuurhuisplaten te monteren als je niet al te extreem verlaagt en als je nog verder verlaagt om dan eens te gaan kijken naar de alternatieven armen van eliseparts etc.
Daarnaast zou het zeker interessant zijn om eens te testen op een test-baan wat het effect van de voorste bumpsteer settings op het bochtengedrag en gevoel in de auto is als je van 'erger als OEM', maar 'OEM' naar 'verminderd' en 'zero' gaat. Zou me eigenlijk niet verbazen als de waardes rond de OEM bumpsteer curve qua gevoel toch het prettigste rijden qua gevoel in de auto (is natuurlijk niet altijd 'het snelste').
Denk dat het wel in het achterhoofd gehouden moet worden dat Lotus natuurlijk een 'straat' auto heeft gemaakt (en alles binnen een strak/klein budget!) wat redelijk wat beperkingen aan het ontwerp heeft opgelegd en dat de OEM settings een compromis zullen zijn uit een aantal zaken. Zo zal de fabriek setting toch wat 'demping' van feedback en inderdaad wat 'veilig' gedrag inbouwen die er wellicht voor een circuit auto uit te halen kunnen zijn, maar dan wel weer een coureur vereist die de auto zeer goed onder controle heeft.
Bye, Arno.
Inderdaad.. Dat viel mij altijd ook al op. En er werd altijd ook weinig tot geen informatie gegeven vanuit Lotus over de voorkant. Ze verkochten vroeger dan de totale set van 10 stuurhuis-plaatjes, maar dat doen ze ook al niet meer. Nu leveren ze alleen nog de normale en de maximale hoogte (10-notch). Meer niet..aboellaard schreef: Wat mij eigenlijk nog het meest verbaasde is dat achter goed gedocumenteerd is, maar voor niet.
Idd.. Het radicale/extreme qua grafiek aan de voorkant en de beperkte mate van keuze en documentatie die ze 'af fabriek' leveren vergeleken met de achterkant doet me vermoeden dat deze auto's (of eigenlijk chassis) wellicht goed werken met zo'n setup. Zou zeker interessant zijn om te kijken/testen of dat in werkelijkheid ook zo is of dat het simpelweg een puntje 'kostenbesparing' is geweest om het zo te doenTerwijl voor een veel meer radicale keuze gemaakt is dan achter.
Dat soort dingen ken ik.. Ooit de hele ophanging ververst op m'n auto en toen bij montage even gauw alles 'recht' gezet voordat ik 'm naar een uitlijn-brug kon brengen om alles goed te zetten.Natuurlijk wel het leuke van deze auto's dat het uitgangspunt gewoon heel goed is en dat je alles naar smaak kan veranderen. En dat kan natuurlijk ook een draak van een auto opleveren. Ik heb nu al gereden met 6mm toespoor achter, maar dan wel alles aan een kant. En met 7 mm toespoor voor en dat ook aan een kant. Ik heb altijd wat moeite om bouten de juiste kant op te draaien