Omdat mijn hittewerende tape met grafiet binnen was gekomen, vanavond nog even aan de knutsel geweest
Hieronder de situatie vóór, het materiaal en de situatie na..
Het lijkt wel gelukt, maar is met dit soort dingen altijd moeilijk te zeggen Nu maar hopen dat het een tijdje blijft zitten
Tape rookt altijd als het de eerste paar keer heet wordt, dus da's normaal.
Voor extra levensduur kan je de tape na montage op de uitlaat (en drogen, want meestal makkelijker monteren als het bevochtigd is) flink met een hittebestendige (zwarte) verf inspuiten. En dan niet alleen even een laagje er op, maar goed doordrenken met de verf tot het er uit loopt.
Nadat dit is gedroogd 'm ook weer warm rijden en dan gaat het weer even roken en stinken, maar de verf en bindmiddel (wat pas bij verhitting van dit soort verf echt 'zet') vormt nu een extra ondersteuning en afdichting voor het weefsel van de tape waardoor het minder snel gaat rafelen en ook minder vocht opneemt.
De kale tape wordt na een aantal hitte-cycli namelijk uit zichzelf bros en snel breekbaar (is nu eenmaal eigenschap van het materiaal) dus onbeschermd heeft het de neiging om snel uiteen te vallen als er dingen tegenaan kunnen komen.
Arno schreef:Voor extra levensduur kan je de tape na montage op de uitlaat (en drogen, want meestal makkelijker monteren als het bevochtigd is) flink met een hittebestendige (zwarte) verf inspuiten. En dan niet alleen even een laagje er op, maar goed doordrenken met de verf tot het er uit loopt.
Bye, Arno.
Thanks Arno!
Op naar de onderdelenzaak voor een bus hittebestendige verf.
Zelfde spul wordt ook gebruikt voor schoorsteenpijp, barbeque's en zo. Flexa, Motip, etc. hebben allemaal hittebestendige verf.
Er is ook zilver en soms iets van rood, maar de zwarte is over het algemeen het meest slijtvast en kan de meeste temperatuur hebben.
Staat meestal op de bus dat het goed is voor 600C of meer (Flexa meen ik tot 800C) . Het moet uiteindelijk ook minimaal 1 keer boven de 200 a 250C worden 'gestookt' om volledig uit te harden. Gewoon 'droogt' het wel, maar het bindmiddel gaat pas echt reageren/binden boven een bepaalde temperatuur.
Heb op die plaats een hitteschildje gemaakt om de uitstraling naar de band en naar de remleiding wat te verminderen. Nog geen idee of het helpt, maar het werd op die plek wel aardig warm. Zelfs met heatwrap. En inderdaad, dat spul wordt aardig bros na wat heatcycles.
mini-hitteschild 2.JPG (46.99 KiB) 8087 keer bekeken
aboellaard schreef:Heb op die plaats een hitteschildje gemaakt om de uitstraling naar de band en naar de remleiding wat te verminderen. Nog geen idee of het helpt, maar het werd op die plek wel aardig warm.
Co'tje schreef:Ben op zoek naar isolatie voor mijn uitlaatbocht. Had nimbus plaat, maar vond dat toch niet ideaal.
Iemand ervaring met de keramische hittewerende tape van chargetech? Had het erop zitten, maar begon flink te roken Wellicht is dat tijdelijk.
Of iemand ervaring met ander soort hittewerend materiaal?
Hmm, excuses voor de late reactie, maar ik zou die tape die ik erop heb nooit opnieuw gebruiken.
Zou super moeten zijn volgens de leverancier natuurlijk, maar blijkt toch nog erg veel warmte af te geven.
Vriend van me heeft deze tape geprobeerd en daarna die "gewone" van Biesheuvel en die isoleert veel beter. Ben zelf ook van plan dit te gaan vervangen deze zomer voor die van Biesheuvel..
Co'tje schreef:Herkennen jullie dat? Of vindt de heatwrap van chargetech de hitte van een SC niet aan?
Is dat de 'gewone' witte uitvoering? Die zit er bij mij op, ik heb hem (vorig jaar) eerst een tijdje stationair laten draaien zodat het water verdampt en de boel nog eens extra strak trekt. Dat geeft een beetje stoom idd. Na een ritje ruik je het ook een beetje, vooral tijdens de eerste ritten, maar nooit extreem. Ik heb het trouwens bij jou in de buurt gekocht (Roukema)
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!