Overzicht 2019 - Track day(s) (LOT/Bookatrack/DF)

Aanstaande evenementen.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Re: Overzicht 2014 - Track day(s) (LOT/Bookatrack/DF/skylimi

Bericht door Exmantaa »

Mooi om te lezen dat iemand met race/afstellingservaring zoveel uit een middagje rijden met een Speedy kan halen. :yes: ( Ik zie hier een mooie "track-technische" discussie uit komen, maar misschien handig om hiervoor even een apart topic voor aan te maken in een toepasselijkere forumafdeling?)

Ik ben zelf al blij als m'n Speedster een beetje fatsoenlijk het circuit rondkomt, maar op de weg ligt het hobbelen en stuiteren van de voorkant mij ook niet en ik haal daar dan ook bewust geen gewicht uit. (Achterkant no-problem met dat gewicht op de as)
De hardcore trackers kunnen waarschijnlijk meer helpen, maar die moeten dan ook wat meer details van je set-up weten. (welke dempers en instelling, ARB (achter ook?), wielgeometrie, draagarmbussen etc. etc.)

Misschien kun je ook eens een keer met wat andere Speedsters een rondje rijden om verschil in set-up te voelen? (en ondertussen wat nuttige tips te geven.) 8 Juli en de LOT dag in Augustus bijvoorbeeld. :mrgreen:
Dominique
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Dominique »

Ik heb wel verbetering gemerkt, in de vorm van meer rust aan de voorkant, door het monteren van de "turbo spliters" .
Maar dat was wel bij hogere snelheden als dat ik bij het uitkomen van de Arie Luiendijk bocht ooit zou kunnen halen. Meer richting topsnelheid.
Ons lichte autootje is erg gevoelig voor onregelmatigheden in de banden en sowieso de standen van de wielen.
Bij mij staan alle wielstanden het meest vergelijkbaar met de setup van de Lotus Exige en is daarmee redelijk sportief/neutraal.
Dat zou ik eerst laten checken. Als dat goed staat zou je eens voorwielen kunnen wisselen met een bereidwillige of op een balanceer apparaat laten controleren op slingeren of hoogteslag. Welke semi's heb je? Niet alle fabrikanten hanteren dezefde afkeur-toleranties.

Dat lampje zou ik niet negeren. Code uitlezen en kijken wat voor info je kan vinden in de bibliotheek van dit forum. er is een sectie over die codes.

Voor het probleem van die 2 of 3 seconden hebben een aantal forumleden mij ook een oplossing aangepraat.... dat is alleen niet een goedkope! :bag:
Afbeelding
harrys
Actief lid

Bericht door harrys »

dempers v+a zijn bilstein met nitron veren, kg/cm waarde staat niet op de veren. dempers voor 9 klikken vanaf 0, zitten wel 25 op of zoiets achter helaas geen klikken maar ongeveer op 20 % van hard gok ik. ik denk dat je met deze dempers alleen de rebound verstelt. wielen ats met kumho v70a.stabi voorvheb ik zachter verzet naar middenpositie van de gaten

achter geen stabi, ik denk als ik die er opzet wordt de voorkant wel rustiger maar alleen omdat ik de achterkant dan onrustiger maak... wou ik nog ff niet doen
sporing voor iets uitspoor, achter iets toespoor en camber licht negatief v+a, gewoon zoals je een achterwielaangedreven auto afstelt voor circuit maar waardes beperkt omdat het ding al zo licht en stijf is. castor weet ik niet ga ik even checken op de uitlijnbsnk want vlgs mij is hier wat te halen, rechtuitstabiliteir
wie heeft er wel rust in de voorkant van de auto ook bij snoeihard rijden in lange flauwe curves ?
in dat geval, hoeveel graden castor heb je ?

1 aug kan ik helaas niet , ben op assen mijn zoon rijdt formule renault 1.6 gamma racing days.
maar ga graag een keer samen met andere speedsters rijden, zal zeker zeer leerzaam zijn
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Exmantaa »

Die instelbare Bilstein dempers, zijn dat deze:
Afbeelding

Daar rijden weinig Speedtsers mee, maar was een Track-Pack optie op de Lotus
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

harrys schreef:Uitlezen of gewoon accupolen even los ?
Accupolen los helpt niet. Daarvoor zou je zekering 8 er even uit moeten halen om de codes te wissen.
Van tevoren uitlezen is handiger, want we hebben de code nodig om te troubleshooten.
Codes van de turbo:
http://www.auto-editie.nl/prive/z20let/z20letcodes.pdf
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
S. Gonzales

Bericht door S. Gonzales »

Heren, ter info...... het onderwerp is inmiddels aangemaakt. :D
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Smiley

Bericht door Smiley »

Dinsdag 08 juli Zandvoort Driving-Fun (alleen straatauto's 15:00-17:00)
1. AlexB
2. Smiley
3. Maik
4. Exmantaa
5. Speedster4fun
6. Co?
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Co'tje

Bericht door Co'tje »

Smiley schreef:Dinsdag 08 juli Zandvoort Driving-Fun (alleen straatauto's 15:00-17:00)
6. Co?
Beetje onmogelijk om noet op het werk te zijn morgen middag.
LoT ben ik erbij de hele dag.
aKra

Bericht door aKra »

Ga er helaas niet bij zijn, ga woensdag op vakantie en allemaal gedonder uiteraard :bag:
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

harrys schreef:dempers v+a zijn bilstein met nitron veren, kg/cm waarde staat niet op de veren. dempers voor 9 klikken vanaf 0, zitten wel 25 op of zoiets achter helaas geen klikken maar ongeveer op 20 % van hard gok ik. ik denk dat je met deze dempers alleen de rebound verstelt. wielen ats met kumho v70a.stabi voorvheb ik zachter verzet naar middenpositie van de gaten
Ik ben zeker geen 'coureur' (ontbreekt me gewoon aan aanleg en gevoel ervoor om dat onder de knie te krijgen), maar misschien toch 1 en ander..

Hoe hoog staat de auto? Zou het kunnen dat de voor-demper van het buitenste voorwiel op z'n bumpstops stoot/stuitert in lange snelle bochten en daar de onrust vandaan komt? Zou dan wellicht een tikkie hoger qua rijhoogte moeten worden gesteld of misschien iets sterkere veren monteren om 'm van de stops te houden.

V70A's zijn (vermoed ik) qua grip en belasting voor deze Bilstein set aan de bovengrens van hun kunnen. De Yoko A048-LTS semis waar ze voor ontworpen zijn, zijn meestal niet een erg zachte cq grippy compound.

Lotus engineers maken graag gebruik van relatief lage veersterktes en sterke demping setting in de schokbrekers. Dat werkt vaak prima voor een relatief rustig en soepel veer-gedrag, maar gaat inderdaad in situaties met langdurige gewichtsverplaatsing (zoals in een lange door-draaier) een probleem opleveren omdat de veer dan wellicht niet sterk genoeg is om de auto ver genoeg 'omhoog' te houden en hij op de bumpstops gaat liggen en je effectief plots een zeer hoge 'veersterkte' krijgt.

Oh BTW.. Probeer voor de lol eens de ARB/stabi een paar rondjes helemaal zacht te zetten en een paar helemaal hard om te zien wat hij gaat doen. Deze autotjes willen nog wel eens anders daarop reageren als 'in de boeken' beschreven staat dus de uitkomst is soms verrassend ;)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
S. Gonzales

Fijn dat je meedenkt Arno :thumbup:
Maar wellicht handig om te weten dat er nu een apart topic voor aangemaakt is zie: viewtopic.php?f=4&t=6253
A je to!
S. Gonzales

Smiley schreef:Dinsdag 08 juli Zandvoort Driving-Fun (alleen straatauto's 15:00-17:00)
1. AlexB
2. Smiley
3. Maik
4. Exmantaa
5. Speedster4fun
Het weer zit jammer genoeg niet mee :roll: Maar jullie komen wel?
A je to!
Maik

Bericht door Maik »

Ja dus :)
Bedankt nogmaals voor het gebruik van je pitbox Joop!
Afbeelding
S. Gonzales

Maik schreef:Ja dus :)
Bedankt nogmaals voor het gebruik van je pitbox Joop!
:thumbup: Graag gedaan! Hopelijk hebben we 1 augustus iets beter weer, al is het dan maar droog. :roll:
A je to!
Smiley

Bericht door Smiley »

Ik hoop ook op droog, want hier werd Sinterklaas niet vrolijk van. :yawn:
Plaats reactie