weekend in een Speedster

Algemene zaken omtrent onze auto.
Paskal
Actief lid
Contacteer:

weekend in een Speedster

Bericht door Paskal »

Ik had in een eerdere topic al ooit verslag gedaan van mijn allereerste rit in een Speedster. Die proefrit was echter vrij kort en gaf me maar een beperkt beeld van de Speedster. Afgelopen weekend hadden we een lang weekend rondom en op de Ring gepland en aangezien één van mijn vrienden geen auto meer heeft leek het ons wel wat om samen een Opel Speedster te huren (nummer 0055). Zo gezegd zo gedaan en op vrijdagmiddag 12.00u waren de sleutels van de Speedster tot maandagochtend 9.00u van ons. Het was een zilverkleurige 2.2 met 15.000 km op de klok.

Afbeelding

Gelukkig was het weer echter dermate goed dat het dak er niet op hoefde. In totaal hebben we zo’n 30 rondes Ring (van 22 km per stuk) gedaan. Hoe beviel de auto? Onderstaande moet je wel enigszins lezen in relatie tot de Ringauto waar ik normaal in rij: een 160 pk leverende en 860 kg zware Peugeot 205 16V.

Motor:
Het motortje draait heerlijk rap door zijn toeren heen en pakt na het overschakelen heerlijk op. Het exacte verbruik hebben we niet bijgehouden, maar het zat in de buurt van de 1:7. Om fatsoenlijk vooruit te komen is het niet noodzakelijk om iedere keer tot in het rode gebied door te trekken. De auto heeft voldoende koppel bij het lage gewicht om toch flinke stappen voorwaarts te maken. Op het lange rechte stuk omhoog kon ik bijvoorbeeld eenvoudig een race-geprepareerde 944 S2 bijhouden. Het gebrek aan uitlaatgeluid vond ik echter een groot gemis.

Onderstel:
In de omgeving van de Ring viel het kartachtige weggedrag in positieve zin op. Met name op de daar rijkelijk aanwezige bergweggetjes was de Speedster een genot om te rijden. Het kartachtige wat op de bergweggetjes naar voren was gekomen, was ook op het circuit in ruime mate aanwezig. Insturen op hoge snelheid resulteert niet in onderstuur zoals bij mijn 205 al snel het geval is. Het is gewoon een kwestie van sturen en vervolgens volgt hij direct het commando op. De balans in de auto is heerlijk. Ik ben op het smalle circuit uiteraard niet de grens op gaan zoeken, maar het viel me wel op dat die heel ver weg ligt. Onderstuur blijft heel lang uit en overstuur heb ik ook niet kunnen constateren. De balans in de auto is echt heerlijk. Mensen die de Ring kennen weten dat er een aantal snelle stukken aanwezig zijn met de nodige oneffenheden in het asfalt. Ik vond de Speedster met name op deze snelle stukken erg licht en instabiel worden. Dit is bijvoorbeeld bij de hobbel voor de bocht Schwedenkreuz waar ik 200 ga met de Speedster geen pretje. Ondanks het schudden van de carrosserie volgt hij echter wel zijn lijn, maar echt vertrouwenwekkend is het niet.

Door de goede balans in het onderstel en de hoge bochtsnelheid zat ik met de Speedster voor mijn gevoel in korte tijd al aardig in de buurt van de snelheid van mijn 205. De banden zagen er na de 30 rondes nog heel netjes uit. De banden van mijn 205 zien er na twee rondes Ring slechter uit. Eigenlijk vind ik het onderstel voor het circuit te goed voor het vermogen. Oftewel: een pk of 50-100 erbij zou wel wenselijk zijn in mijn ogen.

Afbeelding

Remmen:
Ondanks dat de remmen van AP zijn vond ik, zoals reeds eerder op dit forum geschreven, de schijven maar klein ogen. Met mijn inmiddels meer dan 500 rondes Ringervaring ken ik het circuit redelijk goed waardoor onnodig remmen niet meer gebeurd. Het was afgelopen weekend echter erg druk waardoor je zo nu en dan in druk verkeer terecht komt wat vaker remt dan noodzakelijk is. De remmen van de Speedster begonnen dan ook enorm te stinken, maar remdruk bleven ze in die rondes wel behouden. Ik heb echter ook een aantal lege snelle rondes gedaan en toen vond ik de remdruk in de laatste twee bochten op het stuk waar je naar beneden gaat (Breidscheid en Bergwerk) beneden peil. Je merkte gewoon dat in het pedaal enige vorm van fading optrad. Het was niet echt heel erg, maar voor frequent snel Ringgebruik is de standaard remmerij ietwat krap bemeten. Ik heb geen problemen met een vroeg ingrijpen abs kunnen constateren ondanks dat ik zo nu en dan toch redelijk hard heb geremd.

Afwerking:
In mijn eerdere rit had ik nogal wat opmerkingen op de afwerking van de Speedster. Ik vond het bij dit exemplaar wel meevallen. Ook hier bewoog de voorklep enigszins, maar niet zo schrikbarend als bij de proefritauto. Het dashboard rechtsvoor zat niet netjes vast en de linker kachelknop zat los.
In één van de rondes begon het als een dolle te regenen. De ruitenwissers moesten continue aan maar ondanks dat bleven wij redelijk droog. Uitsluitend het achtteruitje werd aan de binnenzijde wat nat. Het gebrek aan aflegruimte vond ik ook nu niet echt handig. Een plaats voor je gsm en telefoon is soms toch wel handig, maar dit is uiteraard eenvoudig te maken middels bijvoorbeeld een netje. Het dakje de- en monteren is ook in no-time gebeurd en zodra het 10 graden of warmer was ging het dakje eraf. De weersvoorspelling voor vrijdag was niet al te best, maar ondanks dat hebben we het tentdoek toch achterin de kofferbak gelegd. Het viel me eerlijk gezegd wel wat tegen dat ik met mijn lengte van 1.81 m. met een helm op niet in de auto pas. Ik zat met mijn hoofd tegen de dwarsbalkjes van het dak. Op de Ring hebben die dwarsbalkjes echter geen functie omdat het dak door de rijwind toch wel bol staat. Zodra je daarna echter stopt zakt het doek wat in bij afwezigheid van die balkjes. Mocht ik met het dak erop moeten rijden dan zou ik die er dus tussenuit kunnen halen.

Afbeelding

Conclusie
De Speedster heeft mij op het circuit in positieve zin verrast. Het onderstel is erg goed met uitzondering van de lichtvoetigheid op hoge snelheid. Het vermogen van de 2.2 lijkt mij echter wat aan de krappe kant om voor langere periode plezier te hebben. Als ik een Speedster voor het circuit zou nemen zou mijn voorkeur dan ook uitgaan naar een 2.2 met kompressor of een 2.0 Turbo. Aanpassingen aan remmen, onderstel en uitlaat zijn in mijn ogen ook gewenst om het tot een complete circuitauto te maken. Volgens mij heb je dan een circuit-auto om je vingers bij af te likken.

Of ik daadwerkelijk tot aanschaf van een Speedster over zal gaan zal de tijd moeten leren. Sowieso zal eerst de 911 verkocht moeten worden en vervolgens moeten we er nog eens goed over nadenken of het wel praktisch aangezien mijn vriendin ernstige rugklachten heeft (maar ook een eigen auto ;))

In de rij voor het verlaten van het circuit heb ik in mijn 205 rijdend ook nog even met een andere Nederlandse Speedster-chauffeur gesproken. Hij reed een zilverkleurige 2.2 met rode kap. Toevallig iemand van hier?

Afbeelding

Het verslag van mijn complete weekend vind je hier
Laatst gewijzigd door Paskal op 21 sep 2005 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Leuk verhaal Paskal, op vele punten herkenbaar, vooral ook het onzekere gevoel wat je krijgt in bochten op hoge snelheid. Vandaar ook dat volgende maand ik er een Nitron setje onder ga knoeien. Maar echt Paskal, ik weet bijna zeker dat als jij nu een speedy met Nitron onderstel zou testen (op de ring of waar dan ook), dat je dan echt versteld staat van hoe de auto in positieve zin verbeterd!

M.
Afbeelding
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Mooi verhaal, leuk om met jouw 500 rondjes ervaring jouw beoordeling te lezen.
Gelukkig is alles wat je als 'nadeel' aangeeft redelijk eenvoudig op te lossen. Hoewel een kompressor niet goedkoop is.
Als ik de verhalen van Jans lees merk ik dat hij veel blijft verbeteren totdat hij de ultieme auto heeft, ik denk dat jij dat ook zal doen.
Ik denk wel dat je vriendin in iedere circuit-auto last van haar rug krijgt.

Succes.
Lotus Elise S2
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Goed verhaal. :thumbup:
De Speedster kan inderdaad wel wat extra vermogen gebruiken. Ik ben dan ook super tevreden over mijn auto met compressor. Ook ik vind de auto niet echt vertrouwenwekkend bij hoge snelheden. Hopelijk is dat zoals Maik al schreef met een setje Nitrons opgelost.
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Moet zeggen ondanks dat ik er jammer genoeg niet persoonlijk in heb gereden, wel kan ik zeggen dat ze qua sprint het in elk geval niet voor een gechipte turbo onder doen. Op hogere snelheden zal m.n. de overbrenging debet zijn t.o.v. de turbo overbrenging.
Dus Piet of Maarten''ik heb nog wat tegoed :wink:
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Dus Piet of Maarten''ik heb nog wat tegoed
Kan me niet herinneren dat wij tegoed bonnen hebben uitgedeeld. :mrgreen:
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Verdorie ,zeker verkeerd begrepenAfbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Komt goed!
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

@Jans, Maik en Maarten. Laat Paskal eens met jullie voertuigen rijden. Wedden dat hij een Speedster koopt.
Lotus Elise S2
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

En anders koopt hij de speedster niet :?
Zou zeggen Piet , stel je speedster beschikbaar :lol:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Die van mij is niet zo bijzonder hoor H-J :)
Beter kan hij dan de speedy van Mark proberen, Mark is ook altijd in voor een proefritje om zieltjes te winnen :lol:

Vanaf half oktober kan hij wel Nitrons bij mij komen proeven. En niet lang daarna dan ook andere velgen+banden (als het goed is :roll: ). Bredere banden (voor) dan wel te verstaan :wink:
Afbeelding
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

Ik ben een beetje weinig in het land, maar als ik er ben is er wel een ritje te regelen.
Ik zou zeggen stuur een pb tje dan spreken we iets af.

Maarten
2.2 SC
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maarten schreef:Ik ben een beetje weinig in het land, maar als ik er ben is er wel een ritje te regelen.
Ik zou zeggen stuur een pb tje dan spreken we iets af.

Maarten
2.2 SC
Maarten'' is dat wel gewaagd , om Paskal in je speedster te laten rijden :?: :lol:
Paskal
Actief lid
Contacteer:

Bericht door Paskal »

Jans,

Ik ben sowieso al heel voorzichtig met auto's en dat is met andermans materiaal alleen maar nog erger dus wees niet bang dat ik gekke capriolen ga uithalen :) Daarbij ben ik met die 450 paardjes in mijn 911 ook wel wat gewend dus dat scheelt enigzins. Tevens acht ik zelf sturen niet eens per sé echt noodzakelijk. De sound en het verschil in snelheid zullen vast wel veel vergoeden en mij wellicht over de streep trekken om toch richting een Speedster te gaan. Nu mijn vriendin nog :?

Maarten woont op nog geen half uurtje rijden van mij dus ik neem het aanbod graag aan. Uiteraard neem ik dan wel mijn kompressor mee mits hij op dat moment nog in mijn bezit is. Ik verheug me er nu al op :)

Paskal
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Hai Paskal

Je begint het al aardig te leren :lol: Had niet gedacht dat je zo snel zou reageren 8) . Had jou verhalen al wel gelezen alhier, dus je kent wel wat.
Maar die 245 pk van Maarten , vóelen in iedergeval sneller aan als mijn bi turbo :shock: ( ook die waren 450 pk ) :oops:
Plaats reactie