proefrit gemaakt in een Elise MKII

Algemene zaken omtrent onze auto.
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

Laatste weken 2X keer een proefrit gemaakt in een Elise MKII :D

In eerste instantie in een gebruikte. Rijdt toch een stuk anders dan de (standaard) Speedster. Stuurt veel direkter, geen rembekrachtiging (oef, even wennen...) en is toch sneller dan de Speedster. Elise (lijkt) binnenin ruimer, waarschijnlijk omdat de deuren "dunner" zijn en dashboard lager is. Elise schakeld verrassend licht, alleen wat meer geluid uit de aandrijflijn/versnellingsbak. Dashboard en deuren waren mooi bekleed met Alcantara. Mooi stuurtje zonder de klapzak.
De Elise ziet er kwalitatief in interieur beter uit als de Speedster.

Afgelopen vrijdag een proefrit gemaakt in een nieuwe 111R met touring pack. Deze Elise heeft 192pk en een 6 versnellingsbak. Deze Elise rijdt geweldig... Auto schakeld nog beter en door de 6 versnellingsbak altijd juiste toerental/vermogen. Deze Elise houd rekening met motortemp en dan het hierbij behoorende toerental, dus met koude motor is het max. toeren begrensd op 5000 rpm. Bij warme motor is max toerental 8100rpm en als men de laatste (ik dacht) 5 min. het gaspedaal tussen de 75 en 100% heeft gehad dan wordt het toerental verhoogd naar 8500 rpm :shock:
Deze Elise stuurd messcherp en is toch comfortabel en is superstil binnenin. Ik weet alleen niet of ik een Touring Pack zou kiezen. Pack kost €3857,- en daar krijg je voor: Elektrische ramen, bagagenet, geluidsisolatie, Leer of alcantara ,volledige vloerbedekking, verstralers, geïsoleerde softtop en een geavanceerde Blaupunkt radio.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat...... eerst nog verder verdiepen in een gebruikte, want zit toch een hoop euries verschil tussen.

Groet Erwin
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik vond dit wel een onderwerp waard Matsuru, vandaar.
Stuurt veel direkter

Ik heb dit weekend in de Speedster van Maarten gereden en hij in die van mij en wat denk je zijn auto stuurt een stuk lichter en voor mij gevoel dan ook stuk directer. Volgens Maarten ligt dit aan de uitlijning, bij de mijne zullen de wielen wat naar buiten wijzen en bij hem wijzen ze juist een beetje naar binnen. Nu moet ik toch mijn auto laten uitlijnen volgende week dus dat komt goed uit.

Klinkt niet verkeerd zo'n 111R met 192PK met minder gewicht. Dat zal een stuk schelen met een 2.2.
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Ik vond de motor van de Speedster prettiger dan die van de Elise. Maar dan heb ik het wel over de 122pk Rover motor, niet het Toyota blok. Dat lijkt mij inderdaad een sensatie.
En ik vond de Speedster Turbo van Marcel ook wat degelijker aanvoelen dan mijn eigen Speedster. Komt wellicht ook door de ouderdom.

Touing Pack? Bij het lezen van electrische ramen, volledige vloerbedekking en een geisoleerde softtop krijg ik kromme tenen in mijn schoenen. Alleen leer/alcantara is ok (verstralers ook).

Geen rembekrachtiging is inderdaad wennen, vooral als je een noodstop moet maken. Na een paar keer remmen weet je niet beter.
De ABS van de Speedster is wel fijn (grotere kans dat de auto heel blijft).

Succes met de speurtocht.
Lotus Elise S2
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

piet schreef:
Stuurt veel direkter

Ik heb dit weekend in de Speedster van Maarten gereden en hij in die van mij en wat denk je zijn auto stuurt een stuk lichter en voor mij gevoel dan ook stuk directer. Volgens Maarten ligt dit aan de uitlijning, bij de mijne zullen de wielen wat naar buiten wijzen en bij hem wijzen ze juist een beetje naar binnen.

Apart. Mark zegt juist dat als je uitspoor hebt dat dat direkter aanvoelt :)
Wie draait het om hier? :lol:
piet schreef:Nu moet ik toch mijn auto laten uitlijnen volgende week dus dat komt goed uit.

Enig idee al waar je dat wilt laten doen Piet?
Afbeelding
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

@Piet, ik ben het met Maik (en dus Mark) eens. Ik heb die van mij ook van toespoor naar uitspoor laten zetten. Veel minder onderstuur en dus direkter sturen.
Lotus Elise S2
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik ben slechts een goed willende amateur. Dus ik vertel gewoon wat ik wil mogen zij uitspoor, camber etc. bepalen.
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Hendrik-Jan schreef:@Piet, ik ben het met Maik (en dus Mark) eens. Ik heb die van mij ook van toespoor naar uitspoor laten zetten. Veel minder onderstuur en dus direkter sturen.
Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. :oops:
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

piet schreef:
Hendrik-Jan schreef:@Piet, ik ben het met Maik (en dus Mark) eens. Ik heb die van mij ook van toespoor naar uitspoor laten zetten. Veel minder onderstuur en dus direkter sturen.
Ik zal het wel verkeerd begrepen hebben. :oops:
Zou kunnen. Mark zal het wel weten en uit kunnen leggen.

MARK, MELDT JE!

Je kan het maar beter zeker weten (toch?).
Lotus Elise S2
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Matsuru schreef:en is toch sneller dan de Speedster.
Moet zeggen dat er tussen die van mij en Arno eigenlijk weinig verschil zit. Wellicht dat als je ze compleet zou trashen met wat 0-100 sprintjes dat er nog wat verschil uitkomt, maar zo op de weg of het circuit zit er qua snelheid niks tussen.

Qua gevoel is het wel HEEEL anders. De motor van de Elise wil veel meer, is veel feller en voelt daardoor meer aan als een sportauto.
Elektrische ramen
Schijnen overigens lichter te zijn dan de handmatige..

Mark
C30-94@0.55bar
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

piet schreef:
Ik ben slechts een goed willende amateur. Dus ik vertel gewoon wat ik wil mogen zij uitspoor, camber etc. bepalen.
Nu draai je ook de vragen om geloof ik? :lol:

Wilbert en ik gaan hem waarschijnlijk via van Sten laten uitlijnen. Het uitlijn/banden bedrijfje waar zij hun Lotussen altijd laten uitlijnen doet er bij wijze van spreken een paar (elises) in de week...
Niet te ver bij mij en Wilbert vandaan, maar voor jou wel wat verder...
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

Ik hou mijn mond wel dicht. :roll:
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door stef666 »

Als jij een uitdraai hebt van je uitlijning kan je die ook naar Piet mailen, Zodat hij bij een lokale (goede) uitlijner zijn eigen Speedster kan laten doen.
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

@ piet

Inderdaad niet helemaal goed begrepen.
Het directere insturen deed die van jou ook en die heeft uitspoor, daardoor bij een hele kleine stuurbeweging vanuit de rechtuitstand voel je meteen de auto reageren, zowel naar links als rechts.
Bij mij staat er denk ik iets minder uitspoor op en daardoor kan hij wel iets lichter sturen, maar dat is waarschijnlijk niet het enige waardoor die van mij lichter stuurt als die van jou, misschien wel de voorspanning op het stuurhuis maar daar heb ik geen ervaring mee. En ik heb al 20000 km meer gestuurd......
Na of tijdens het uitlijnen kan je ze eens vragen hoe het kan dat er zo'n groot verschil zit tussen de auto's en of ze er iets aan kunnen doen.

ps ik heb wat geprobeerd om de drukdoos/membraam te dempen zodat de klep niet zo snel sluit en ook Hartmut die info gegeven, nu zijn zij hetzelfde aan het proberen. Resultaat is dat die stap in het koppel bij mij geleidelijker gaat, maar dat er niet veel minder respons is. Ik heb nog niet veel kunnen proberen zondagmiddag, maar nu wacht ik ook even op het resultaat van hun testen. Ben benieuwd wat eruit komt
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Ik heb helaas geen rijervaring in de Elise......wel ben ik het met je eens dat hij er kwalitatief beter uitziet........maar hij is ook aanzienlijk duurder moet ik zeggen :!:
Matsuru
Actief lid

Bericht door Matsuru »

Marcel schreef:Ik heb helaas geen rijervaring in de Elise......wel ben ik het met je eens dat hij er kwalitatief beter uitziet........maar hij is ook aanzienlijk duurder moet ik zeggen :!:
Mwah, verschil tussen (toen der tijd) nieuwe turbo en een Elise :wink:
En dan nog dat de Elise waardevaster is.
Ik heb mijn Speedster voor de hoofdprijs gekocht en 2 jaar later wordt deze giga verlaagd :shock: . Dit is ook een reden dat ik geen Speedster meer zal (en mag) kopen :cry: . Dit fenomeen zal denk niet zo snel gebeuren met een Lotus.

Erwin
Plaats reactie