uitlaat spruitstuk

Alle overige technische zaken.
jans
Giga lid Carbon

uitlaat spruitstuk

Bericht door jans »

Er komt vanaf januarie 2006 , bij Vmax een nieuw uitlaat spruitstuk :idea: speciaal gemaakt voor de 2.2.
Vermogens winst 6 pk minimaal, en 15 nm. kosten 600 euro incl werk.
En past op de orginele uitlaat.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

mmm... ik denk dat je vooral even moet kijken naar het moment waar je maximaal koppel krijgt. Als het een spruitstuk is zoals ik denk dat het dat is zal het ervoor zorgen dat je op een lager toerental maximaal koppel hebt en dat is absoluut heel erg prettig bij het uitaccelereren van bochten.. good stuff :)
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Interessant Jans!
Heb je misschien iets meer info voor ons? Weet je bijvoorbeeld of het een 4-2-1 wordt? Ik denk dat het een 4-1 wordt zoals standaard, want je zegt dat de originele uitlaat erop past, als je een 4-2-1 spruitstuk hebt zal je eigenlijk altijd je uitlaat erop moeten gaan aanpassen omdat je niet veel ruimte hebt.

Andere vragen die ik zou kunnen bedenken:
- materiaal?
- doorlaatdiameter?
- lengte van de pijpdelen
- krijgen wij korting omdat we jou zo goed kennen? :wink:

En heeft Markus misschien al een prototype gemaakt? (hoe kan hij anders aan een minimale vermogenswinst komen denk ik dan?). Zo ja, maak eens een mooie foto voor ons dan :)
Afbeelding
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Zal hem morgen die vragen voorleggen Maik.
Die prijs moest ie zeker hebben ,incl het werk, en bij 10 stuks.
Dus zal al wel een redelijke prijs zijn.
Maik

Bericht door Maik »

Dat over die prijs was ook niet echt serieus bedoelt hoor jans, maar ik ben benieuwd naar de details!
Afbeelding
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Hou me maar op de hoogte Jans!!
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

spruit

Bericht door linne150 »

mij ook Jans.vr.gr.Wilbert
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Dat klinkt zeker interessant. Het zou mooi zijn als het een 4-2-1 is. Door het vervallen van de pre-cat zal je idd wel wat pk's winst halen in het boven gebied, maar wat ik vooral interessant vind is wat ze in het midden gebied halen, want daar zou je met een 4-2-1 punten moeten scoren op deze motor.
Het probleem is (net als bij de vtec's in de Elise), hoe laat je de pijpen lopen. Een goede 4-2-1 moet beginnen met primaries van ongeveer 70cm en secondaries van ongeveer 50cm. Dat betekend al dat je op een complete afstand van 1.2 meter zit, waarbij de eerste 70cm wel 4 pijpen zijn die ALLEMAAL even lang moeten zijn. Dat is meestal nogal een gekronkel.
Daarbij wordt dan verder nog belangrijk dat ze bij de bochten zorgen dat de radius van de pijp hetzelfde blijft (was een speciale naam voor die manier van buigen die me even ontschoten is). En het mooist is natuurlijk pijpen uit 1 deel en niet uit losse stukjes. Dat laatste kan natuurlijk wel, maar kost veel las tijd wil je het goed doen..

Naja, kortom, ik ben benieuwd! :) More info!! :D

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Vandaag bij Vmax geweest, en de antwoorden luiden als volgt. Maik
Het materiaal bestaat uit nikkel -chroom - staal. is vlamvast en roestvrij.
Het is een 4 in 1 uitlaat.
Er zijn 2 soorten spruitstukken, met en zonder kat. Waar hij het over heeft ,is zonder kat ,en leverd c.a 8 tot 10 pk.
Chippen is hierbij óók noodzakelijk en de vermogens winst is dan 20 pk. Vanaf 3000 rpm beschikbaar, en loopt mooi door. Hij had hier wel een vermogens grafiek van. E.E.A is uitgeprobeerd op een Vectra C.
Maar dan is wel het beste ,om super plus te tanken.
De Kosten 600 euro voor het spruitstuk, en 449 software.
Maik

Bericht door Maik »

Bedankt Jan!
Hier gaan we even over nadenken....
Snap alleen het verhaal over wel/geen kat niet eigenlijk?

M.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Hmm.. Heeeeeel jammer dat het geen 4-2-1 is :(

Mark
C30-94@0.55bar
jans
Giga lid Carbon

Bericht door jans »

Maik schreef:Bedankt Jan!
Hier gaan we even over nadenken....
Snap alleen het verhaal over wel/geen kat niet eigenlijk?

M.
De kat zit aan of is verbonden met het spruitstuk. Hij zou dus je oude kat weer gebruiken, verbonden aan het nieuwe spruitstuk . Beter is dus zonder deze kat te werken.
SteV6

Bericht door SteV6 »

jans schreef:De kat zit aan of is verbonden met het spruitstuk. Hij zou dus je oude kat weer gebruiken, verbonden aan het nieuwe spruitstuk . Beter is dus zonder deze kat te werken.
APK :roll:
S4 Avant
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Hoeveel pk scheelt het ongeveer met of zonder kat? Scheelt dat veel?

Gr steve
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

1pk? Tenzij het een oeroud katje is kan ik me niet voorstellen dat je er echt wat mee opschiet.

Iets wat je wel een beetje in het acherhoofd moet houden.. als dit een relatief nieuwe ontwikkeling is moet je heel expliciet vragen naar de garantieregeling bij scheuren/scheurtjes in het spruitstuk.

De ervaring op de Elises leert nl dat vooral de langere spruitstukken nogal eens willen scheuren. Dat komt niet omdat je zo hard rijdt, te snel op het gas gaat etc, maar simpelweg omdat 'de markt' vraagt naar RVS/Inox systemen (zinloos, gewoon staal werkt ook prima en gaat in principe net zo lang mee als spruitstuk!). Die RVS spruitstukken hebben een bepaalde resonantie frequentie en wat je dan ziet is dat ze op heel vreemde plaatsen gaan scheuren.

Ik heb detzelfde probleem gehad met de 4-2-1 uitlaten voor de K-series. Na wat experimenten en het plaatsen van wat kleine blokjes staal was het probleem over. Prima voor mensen die zelf wat kunnen lassen etc, maar als je dat niet kan zou het wel prettig zijn als er van te voren duidelijk wordt afgesproken dat soortgelijke problemen grateloos door die mannen verholpen worden.
Afbeelding
Plaats reactie