Geel startrelais
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Geel startrelais
Volgens Vocky had hij ook wat herbedraad naast de grijze relay.
Eens kijken of daar wat uitkomt. (zo niet, stuur hem even een pm)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... try1865252
Eens kijken of daar wat uitkomt. (zo niet, stuur hem even een pm)
http://www.vx220.org.uk/forums/topic/14 ... try1865252
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Geel startrelais
Waarschijnlijk moet je wat rewiren wil een gewoon relais daarop werken:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%201.pdf
pin 5 en 3 zijn de geschakelde contacten van het relais voor activering startmotor:
- pin 5 , Bruin
- pin 3 , Bruin/Rood
(op gewoon relais zijn de geschakelde contacten #30 en #87)
Signaaldraden gele relais:
pin 4 , Groen (+12v van FB7 10A zekering)
pin 2 , Zwart (massa)
pin 6 , Wit/Rood ( =>pin 1 S124. Pin 2 S124 => BK Ground )
pin 9 , Wit / Zwart (rpm signaal via X2-2 en pin 9 ECU X21 )
Je kunt een relais evt. direct laten schakelen via de groene draad (+12v FB7) en de startknop (wit/rood naar massa) en als het goed is loopt deze groene 12v voeding van FB7 via het contactslot.
(Op gewoon relais zijn de schakeldraden contacten #85 en #86)
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%201.pdf
pin 5 en 3 zijn de geschakelde contacten van het relais voor activering startmotor:
- pin 5 , Bruin
- pin 3 , Bruin/Rood
(op gewoon relais zijn de geschakelde contacten #30 en #87)
Signaaldraden gele relais:
pin 4 , Groen (+12v van FB7 10A zekering)
pin 2 , Zwart (massa)
pin 6 , Wit/Rood ( =>pin 1 S124. Pin 2 S124 => BK Ground )
pin 9 , Wit / Zwart (rpm signaal via X2-2 en pin 9 ECU X21 )
Je kunt een relais evt. direct laten schakelen via de groene draad (+12v FB7) en de startknop (wit/rood naar massa) en als het goed is loopt deze groene 12v voeding van FB7 via het contactslot.
(Op gewoon relais zijn de schakeldraden contacten #85 en #86)
Re: Geel startrelais
Electronica dingetjes kosten me altijd wat tijd...Exmantaa schreef:Waarschijnlijk moet je wat rewiren wil een gewoon relais daarop werken:
http://www.speedsterclub.nl/bibliotheek ... 0-%201.pdf
pin 5 en 3 zijn de geschakelde contacten van het relais voor activering startmotor:
- pin 5 , Bruin
- pin 3 , Bruin/Rood
(op gewoon relais zijn de geschakelde contacten #30 en #87)
Signaaldraden gele relais:
pin 4 , Groen (+12v van FB7 10A zekering)
pin 2 , Zwart (massa)
pin 6 , Wit/Rood ( =>pin 1 S124. Pin 2 S124 => BK Ground )
pin 9 , Wit / Zwart (rpm signaal via X2-2 en pin 9 ECU X21 )
Je kunt een relais evt. direct laten schakelen via de groene draad (+12v FB7) en de startknop (wit/rood naar massa) en als het goed is loopt deze groene 12v voeding van FB7 via het contactslot.
(Op gewoon relais zijn de schakeldraden contacten #85 en #86)
Dat wordt ff speuren en meten, gaat lukken!
Thanks.
Re: Geel startrelais
Na wat meten en re-wiren werkt het!
De auto kan op trailer op weg naar de uitlaten boer.
thanks voor de hulp!
De auto kan op trailer op weg naar de uitlaten boer.
thanks voor de hulp!

- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Geel startrelais
Is er voor noodgevallen iets van een verbindingsmogelijkheid uit te voeren zonder de relais houder uit elkaar te halen?
(ie de relais compleet te bypassen, en de auto toch te starten? Legaal uiteraard)
(ie de relais compleet te bypassen, en de auto toch te starten? Legaal uiteraard)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Geel startrelais
Om met de knop te kunnen starten heb je volgens mij wel een relais nodig.
Voor de oplissing met relais heb ik moeten solderen. De draad die van de startknop komt (wit/rood) heeft een smal kabelschoentje en daar moet een brede op. Dan is het een kwestie van draden wisselen in het relaisblok en een grijze relais erin.
Je kunt hem wel hotwiren in de achterbak in geval van nood. Volgens mij door bruin en bruin/rood kort te verbinden.
We direct onderbreken als de motor loopt.
Voor de oplissing met relais heb ik moeten solderen. De draad die van de startknop komt (wit/rood) heeft een smal kabelschoentje en daar moet een brede op. Dan is het een kwestie van draden wisselen in het relaisblok en een grijze relais erin.
Je kunt hem wel hotwiren in de achterbak in geval van nood. Volgens mij door bruin en bruin/rood kort te verbinden.
We direct onderbreken als de motor loopt.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Geel startrelais
Dan praten we hier over de 1M en de 2M?Co'tje schreef:Je kunt hem wel hotwiren in de achterbak in geval van nood. Volgens mij door bruin en bruin/rood kort te verbinden.
We direct onderbreken als de motor loopt.

Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Geel startrelais
Gekke vraag hoor, maar waarom is dat 'je moet snel je vinger van de knop' schijbaar zo moeilijk? Met een auto van de afgelopen 60+ jaar die met een gewone 'draai aan de selutel' start is dat ook gewoon het geval dat je de sleutel los laat (en hij terug springt) als de motor start.
Zijn hele volksstammen mee opgegroeid
(en ja.. tegewoordig is ook vaak de 'sleutel' start geblokkeerd of zelfs automatisch met alle CAN systemen..)
Ja.. Ik begrijp dat je nu met het gele relais geen last hebt van passagiers die lollig willen zijn en als de motor loopt op het knopje willen drukken, maar als dat je niet boeit, dan is er IMHO helemaal geen probleem om met een beetje her-bedraden het gele relais (met waarschijnlijk een toeren/ontsteking input die 'm blokkeert) te vervangen door een gewone en dit 'niet meer beschikbaar' onderdeel er permanent uit te knikkeren.
Ja.. Dan moet je niet meer met je fikken aan de knop zitten als de motor eenmaal loopt, maar voor de rest zie ik geen punt? Of mis ik nou wat?
Of... Als je toch niet wilt dat iemand het knopje indrukt en wat sloopt.. Heeeeel radicaal idee... Check de bedrading en misschien kan de hele startknop er dan uit en gewoon weer terug naar 'sleutel' start? Ik weet.. Totaal nieuw idee
Bye, Arno.
Zijn hele volksstammen mee opgegroeid

(en ja.. tegewoordig is ook vaak de 'sleutel' start geblokkeerd of zelfs automatisch met alle CAN systemen..)
Ja.. Ik begrijp dat je nu met het gele relais geen last hebt van passagiers die lollig willen zijn en als de motor loopt op het knopje willen drukken, maar als dat je niet boeit, dan is er IMHO helemaal geen probleem om met een beetje her-bedraden het gele relais (met waarschijnlijk een toeren/ontsteking input die 'm blokkeert) te vervangen door een gewone en dit 'niet meer beschikbaar' onderdeel er permanent uit te knikkeren.
Ja.. Dan moet je niet meer met je fikken aan de knop zitten als de motor eenmaal loopt, maar voor de rest zie ik geen punt? Of mis ik nou wat?
Of... Als je toch niet wilt dat iemand het knopje indrukt en wat sloopt.. Heeeeel radicaal idee... Check de bedrading en misschien kan de hele startknop er dan uit en gewoon weer terug naar 'sleutel' start? Ik weet.. Totaal nieuw idee

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Geel startrelais
Sleutel start kan ook simpel met ee, extra draadje op je contactslot, want dat contacts' zit er gewoon nog in.
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Geel startrelais
Op het UK forum heeft iemand dit gevonden:
http://www.ebay.de/itm/Original-Fiat-La ... 4ad4269ae7
Mocht de link later niet meer werken (search enzo), het gaat om het centrale deurvergrendeling relais van fiat/Lancia.
Artikelnummer 51752580
http://www.ebay.de/itm/Original-Fiat-La ... 4ad4269ae7
Mocht de link later niet meer werken (search enzo), het gaat om het centrale deurvergrendeling relais van fiat/Lancia.
Artikelnummer 51752580
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Re: Geel startrelais
En het werkt?Smiley schreef:Op het UK forum heeft iemand dit gevonden:
http://www.ebay.de/itm/Original-Fiat-La ... 4ad4269ae7
Mocht de link later niet meer werken (search enzo), het gaat om het centrale deurvergrendeling relais van fiat/Lancia.
Artikelnummer 51752580
Geweldig, E 7,50




- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: Geel startrelais
Nog even wachten op feedback.Co'tje schreef:En het werkt?Smiley schreef:Op het UK forum heeft iemand dit gevonden:
http://www.ebay.de/itm/Original-Fiat-La ... 4ad4269ae7
Mocht de link later niet meer werken (search enzo), het gaat om het centrale deurvergrendeling relais van fiat/Lancia.
Artikelnummer 51752580
Geweldig, E 7,50![]()
![]()
![]()
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- timmyboy55
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1590
- Lid geworden op: 16 okt 2012 19:34
- Locatie: Schoorl
- Contacteer:
- sooike
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1065
- Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
- Locatie: Noorderkempen (België)
Re: Geel startrelais
Ben benieuwd,
Meestal zijn die "Central door locking" relais iets groter dan gewoon om de spanningpolarisatie te kunnen verwezenlijken, zodat open-gesloten kan gedraaid worden. Ik vermoed dus dat deze inwendig niet de logica heeft van het gele startrelais.
Meestal zijn die "Central door locking" relais iets groter dan gewoon om de spanningpolarisatie te kunnen verwezenlijken, zodat open-gesloten kan gedraaid worden. Ik vermoed dus dat deze inwendig niet de logica heeft van het gele startrelais.

Einfach nur ein nackter Sportler
Re: Geel startrelais
Het gele ebay relais :