Turbo/compressor druk
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Nog een stukje huisvlijt,
Een "Ali" metertje onopvallend monteren in een dashboard.
Een "Ali" metertje onopvallend monteren in een dashboard.
- Bijlagen
-
- Foto0352.jpg (108.88 KiB) 4033 keer bekeken
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Nagezonden bericht:
Het is inderdaad een Delta UK systeem, ook zo door de dealer aangeboden/gepresenteerd.
Groeten, Spenkie.
Het is inderdaad een Delta UK systeem, ook zo door de dealer aangeboden/gepresenteerd.
Groeten, Spenkie.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Turbo/compressor druk
Ik weet niet veel van die 'turbo' valves, maar hier is die Bailey toch geen dump valve, maar een bypass valve? Als die Bailey open staat gaat de overdruk van de Rotrex linea recta het inlaattraject voor de compressor in. Wat toerental van de compressor betreft, het ding heeft een overbrengverhouding van 7.5:1, dus je pulley factor van 1.5 wordt dan een factor 11.25. Die vermenigvuldig je met max toerental motor om het max toerental van de Rotrex te vinden. Bij 7K RPM is dat dus net geen 80K. En om de maximale 90K te halen moet je motor 8K RPM draaien. Lijkt me dat ze daar al wat haalbaar vermogen hebben weggetuned. Ik vind het dan toch raar dat ze een C38 hebben genomen. En als je daar het compressordiagram van bekijkt, welk model ook, levert ie bij 80K toeren toch heel wat meer dan noodzakelijk voor die 350pk.
Binnendiameter van de uitlaatkant van een C38 is 51 mm. De maten in je tekening zijn dat buiten- of binnenmaten?
Binnendiameter van de uitlaatkant van een C38 is 51 mm. De maten in je tekening zijn dat buiten- of binnenmaten?
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: Turbo/compressor druk
Ik vind het wel bijzonder dat je op die 2e meter voor de gasklep nog een onderdruk van -0.2bar meet. Daar zou helemaal geen restrictie voor moeten zitten...
Geen idee wat zo'n Alfa blokje mechanisch aan kan (drijfstangen/zuigers), maar vast niet de volle capaciteit van een C38.
Geen idee wat zo'n Alfa blokje mechanisch aan kan (drijfstangen/zuigers), maar vast niet de volle capaciteit van een C38.

- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Alex, de maten zijn buitenmaten maar het geheel is hand gemaakt dus nergens maatvast.
Uitgang bij de Rotrex is inderdaad +/- 53 mm.
Exmantaa, het drukmetertje is geen hoogstaand stukje techniek, de schaalverdeling onder nul is zo krap dat het nauwelijks af te lezen is.
Resume: Met de huidige pulley verhouding is er niet meer uit te halen, misschien nog iets met een goede remapping.
Groeten, Henk.
Uitgang bij de Rotrex is inderdaad +/- 53 mm.
Exmantaa, het drukmetertje is geen hoogstaand stukje techniek, de schaalverdeling onder nul is zo krap dat het nauwelijks af te lezen is.
Resume: Met de huidige pulley verhouding is er niet meer uit te halen, misschien nog iets met een goede remapping.
Groeten, Henk.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: Turbo/compressor druk
Check dan ook even welke injectoren er nu in de motor zitten. Kunnen best de originele nog zijn. Die kunnen deze winst waarschijnlijk nog wel bolwerken, maar als je er meer uit wilt halen moet er wellicht een trapje grotere injectoren in.RollatorGT schreef: Resume: Met de huidige pulley verhouding is er niet meer uit te halen, misschien nog iets met een goede remapping.
Rest wordt idd. ook spannend zoals drijfstangen, lagers, etc. Geen idee hoeveel 'marge' die Alfa V6 blokken hebben qua constructie om er meer PK's uit te peuteren voordat er dingen beginnen te kraken.
Misschien wat Google'n of er soms mensen (o.a. in Italie of zo..) nog turbo's en zo op deze blokken schroeven in race of kitcars of dat het eigenlijk nooit gebeurt. Bij het laatste is dat wellicht een teken dat het struktureel niet (lang) goed blijft gaan bij deze blokken als je er veel meer PK's uit haalt.
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Reactie op wat het "blokje" aan kan.
De eerste versie Alfa Romeo Brera 3.2 V6 was voorzien van een GM motor, een toenmalig nagenoeg laatste stuiptrekking tot overleven door vriendjes te worden met Fiat.
Ik weet niet in hoever de huidige motor nog Opel genen heeft.
Groeten, Spenkie.
De eerste versie Alfa Romeo Brera 3.2 V6 was voorzien van een GM motor, een toenmalig nagenoeg laatste stuiptrekking tot overleven door vriendjes te worden met Fiat.
Ik weet niet in hoever de huidige motor nog Opel genen heeft.
Groeten, Spenkie.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Turbo/compressor druk
Als je het compressordiagram bekijkt krijg je in ieder geval voldoende lucht voor rond de 400pk binnen. En dan kijk ik naar iets over de 70K compressor toeren, wat neerkomt op 6.5K motor rpm. Maar weet je zeker dat er een C38 in zit, of is het een C30-94? Als ik die Autodelta conversies bekijk gebruiken ze de C38 om motoren van rond de 240pk naar boven de 400 te tillen en de C30 om van rond de 250 naar 350 te gaan.RollatorGT schreef: Resume: Met de huidige pulley verhouding is er niet meer uit te halen, misschien nog iets met een goede remapping.
Groeten, Henk.
Pulleys wel de riemomtrek en niet de flensomtrek gemeten?
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Hoi Alex,
Ik weet niet zeker of het een C38 is, "deskundigen" zeggen het.
Wel weet ik dat de inlaat +/- 74 en de uitlaat +/- 51 mm binnenwerks is.
Op de compressor kan ik geen type aanduiding vinden.
Ik zal eens navragen bij de dealer, hij heeft een uitgebreide aflever documentatie.
De beide pulleys zijn gemeten op de buitenkant, is gelijk bovenkant riem dus de verhouding zal gelijk blijven.(toch??)
Groeten, Henk.
Ik weet niet zeker of het een C38 is, "deskundigen" zeggen het.
Wel weet ik dat de inlaat +/- 74 en de uitlaat +/- 51 mm binnenwerks is.
Op de compressor kan ik geen type aanduiding vinden.
Ik zal eens navragen bij de dealer, hij heeft een uitgebreide aflever documentatie.
De beide pulleys zijn gemeten op de buitenkant, is gelijk bovenkant riem dus de verhouding zal gelijk blijven.(toch??)
Groeten, Henk.
Laatst gewijzigd door RollatorGT op 01 jun 2017 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
https://en.wikipedia.org/wiki/JTS_engine
Het is inderdaad een GM Hige Feacture engine, blijf ik toch een beetje in de familie.
Groeten, Spenkie.
Het is inderdaad een GM Hige Feacture engine, blijf ik toch een beetje in de familie.


Groeten, Spenkie.
- aboellaard
- Mega lid
- Berichten: 821
- Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
- Locatie: Emst
Re: Turbo/compressor druk
C38 en de C30-94 ontlopen elkaar niet veel in diameter van de buizen. Maar belangrijker, ben je er blij mee of ben je nog op zoek naar iets. Meer vermogen? Portemonnee? Als je er al blij mee bent zou ik er gewoon vanaf blijven. Als je er niet gelukkig mee bent, komt de vraag vanzelf bovendrijven waarom niet. Zo'n Alfa is natuurlijk geen Speedster, dus je zal je verwachtingen toch ruimschoots naar onder moeten bijstellen 

- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Hoi mannen,
Op de vraag van Alex, bijna geen enkele auto is te vergelijken met een Speedster, het kart gevoel is uniek.
Wat betreft de acceleratie ben ik er van uit gegaan dat ik aardig in de buurt v.d. Speedster uit kwam (350 pk/1625 kg).
Met een ruwe meting kom ik ruim boven de 6 sec. uit (0 - 100) dus ik wil er graag +/- 50 pk bij (=400 pk).
Als er werkelijk een C38 op zit moet dit toch met niet al te hoge kosten haalbaar zijn.
Met een 3.2 V6 GM motor durf ik wel van 260 naar 400 pk te gaan omdat ik nauwelijks circuit rij, enkel om even te voelen wanneer hij gaat schuiven (24 juni Zandvoort clubdag vrij rijden).
Wel een goede tip van Arno om eens te kijken wat er "elders" getuned wordt en ik kom wel tot de conclusie dat het bijna altijd rond de 350 pk met het "Alfa" blok is.
Natuurlijk gaan de Amerikanen verder zoals gewoonlijk, wellicht tegen beter weten in, (het D. Trump syndroom).
Tot slot: afgelopen maandag ben ik een BMW / Rotrex tuner geweest en hij adviseerde om te beginnen een grotere blow off klep om vervolgens bij Beek Racing Software (Den Haag) de "remapping" te laten doen.
Er is telefonisch contact geweest met het bedrijf Beek dus blijkbaar is hij in staat om de software te kraken.
Voor zover en vooral bedankt voor de reacties en nuttige tips.
Groeten, Henk (Spenkie).
Op de vraag van Alex, bijna geen enkele auto is te vergelijken met een Speedster, het kart gevoel is uniek.
Wat betreft de acceleratie ben ik er van uit gegaan dat ik aardig in de buurt v.d. Speedster uit kwam (350 pk/1625 kg).
Met een ruwe meting kom ik ruim boven de 6 sec. uit (0 - 100) dus ik wil er graag +/- 50 pk bij (=400 pk).
Als er werkelijk een C38 op zit moet dit toch met niet al te hoge kosten haalbaar zijn.
Met een 3.2 V6 GM motor durf ik wel van 260 naar 400 pk te gaan omdat ik nauwelijks circuit rij, enkel om even te voelen wanneer hij gaat schuiven (24 juni Zandvoort clubdag vrij rijden).
Wel een goede tip van Arno om eens te kijken wat er "elders" getuned wordt en ik kom wel tot de conclusie dat het bijna altijd rond de 350 pk met het "Alfa" blok is.
Natuurlijk gaan de Amerikanen verder zoals gewoonlijk, wellicht tegen beter weten in, (het D. Trump syndroom).



Tot slot: afgelopen maandag ben ik een BMW / Rotrex tuner geweest en hij adviseerde om te beginnen een grotere blow off klep om vervolgens bij Beek Racing Software (Den Haag) de "remapping" te laten doen.
Er is telefonisch contact geweest met het bedrijf Beek dus blijkbaar is hij in staat om de software te kraken.
Voor zover en vooral bedankt voor de reacties en nuttige tips.
Groeten, Henk (Spenkie).
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: Turbo/compressor druk
Deze mannen zijn ook verdeler van Rotrex
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... xMdaBgJdIA
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... lTGQLUdc_g
Plaatsen ook kits op andere merken.....
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... xMdaBgJdIA
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... lTGQLUdc_g
Plaatsen ook kits op andere merken.....
captain slow