Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
tibby
Opperlid 1ste graad
Berichten: 4549
Lid geworden op: 10 sep 2009 17:39
Locatie: In turboland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door tibby »

RollatorGT schreef:Hierbij een impressie van de schoonheid van Flevoland t.o.v. Noord Holland.
Lieve beste zuiderburen, laat Noord Holland links liggen (zeker Amsterdam) en bezoek het echte Holland en voor Tibby, koop kaartjes voor Lowlands (Biddinhuizen) en bij mij thuis gratis kost, inwoning en vervoer.

Groeten, Spenkie.
8) :woship:
captain slow
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Beiden heren, Rob en Frank, nog bedankt voor de gastvrijheid. Meten verliep zonder problemen en -gelukkig- zonder verassingen. Ik maak nog wel even een PDFje :bag: als ik terug ben van een weekje Italie :D

PS die bloembollenvelden heb je dus ook in Noord-Holland. En files hebben ze daar ook
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Het beloofde PDFje en nogmaals dank aan Rob en Frank. Zou leuk zijn als iemand het kan controleren.

Ondertussen de blank voor het triggerwheel binnen. Ziet er goed uit. Wel wat zwaarder (OEM 234 gram, blank zonder de gaten 498 gram), maar is dan ook wat dikker (3 mm). Dus eerdaags maar eens wat creatief aan de gang met de boor.
Bijlagen
Z22SE Triggerwheel.pdf
(377.33 KiB) 62 keer gedownload
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Komt aardig overeen met dat eerder plaatje, maar voor de duidelijkheid moet je in je PDF ook even de sensorlocatie zetten.
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

:thumbsup: Goed gewerkt mannen!
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Exmantaa schreef:Komt aardig overeen met dat eerder plaatje, maar voor de duidelijkheid moet je in je PDF ook even de sensorlocatie zetten.
Jawohl! Maar m'n onderblok ligt klaar om naar de machinist te gaan, dus kan niet meer eenvoudig meten. Ik heb dat dus ook nodig om m'n triggerwheel te klokken. Ik kan nu of de triggergaten maken of de boutgaten, maar niet beide. :bag: Dus als je nog even tijd hebt ... :D
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ondertussen even aan het boren en vijlen geslagen en de triggergaten zitten in het nieuwe triggerwheel. Nu de gaten voor de krukasbouten nog. Daar hoef ik toch alleen het Saab triggerwheel over het nieuwe triggerwheel te leggen en de TDC's van beide uit te lijnen? Sensorpositie verandert niet. Kan wel heel moeilijk gaan zitten doen (ook aantrekkelijk), maar als het makkelijk kan ...

Even hardop: TDC streepje op het triggerwheel geeft de positie van het wiel tov het sensorgat als zuiger 1 op TDC staat. Voor de Z22SE hebben we dat gemeten. Voor de B207 heb ik dat op het triggerwheel aangegeven. Dus als de TDC streepjes overeenkomen en ik boor de gaten net zoals ze op het Saab triggerwheel zitten, dan is het nieuwe triggerwheel tov de krukas precies goed geklokt voor de Z22SE ECU.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Even een status update. Weer en ding geleerd: tuners en motor revisie bedrijven moet je constant achter de kont zitten anders gebeurd er niets. Zowel de kop als het onderblok liggen op werk te wachten. Heb nu goede hoop dat er ook werkelijk wat gebeurd na ettelijke telefoontjes. Afijn, hoort erbij en haast heb ik niet. Worden wel nieuwe bussen geplaatst. Speciaal gemaakt. Heb ondertussen wel alle onderdelen binnen. Als laatste de ZZP drijfassen. Dus een hele collectie glimmend spul dat je nooit terug ziet.

Vraagje over de ARP kopbouten. Daar zit een briefje bij dat ze aangedraaid moeten worden tot 80 ft lbs, dus zo'n 110 Nm. Dus niet aandraaien tot zover en dan zoveel graden. Ik neem aan dat het klopt, maar voor de zekerheid???
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:Vraagje over de ARP kopbouten. Daar zit een briefje bij dat ze aangedraaid moeten worden tot 80 ft lbs, dus zo'n 110 Nm. Dus niet aandraaien tot zover en dan zoveel graden. Ik neem aan dat het klopt, maar voor de zekerheid???
Ik zou er voor kiezen om ze in drie fasen aan te draaien. Bijvoorbeeld 50 -, 90- en 110 Nm.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1513
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Arno »

aboellaard schreef:Vraagje over de ARP kopbouten. Daar zit een briefje bij dat ze aangedraaid moeten worden tot 80 ft lbs, dus zo'n 110 Nm. Dus niet aandraaien tot zover en dan zoveel graden. Ik neem aan dat het klopt, maar voor de zekerheid???
ARP heeft over het algemeen een heel eigen regime mbt. moment en/of aandraai-hoeken van bouten of draadeinden. Vooral ook omdat ze vaak af stappen van de rek-bouten die fabrieks onderdelen vaak zijn en een tandje dikker gaan in sommige gevallen. Fabrieks procedures en aanhaal momenten moet je bij meeste ARP spullen vergeten.

ARP heeft vaak ook een eigen aanpak mbt. wel of niet smeren van schroefdraad en moeren of onderleg-ringen voor het op moment zetten. Waar dit bij de meeste fabrieks verbindingen juist 'droog' moet gebeuren hebben veel ARP verbindingen juist zakjes met speciaal vet erbij die MOET in dat geval worden gebruikt om bij aandraaien de juiste klemkracht te krijgen.

Mocht je het briefje niet helemaal geloven, dan zijn ze vaak vial de email en zo wel bereikbaar om evt. bevestiging te vragen :)

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

aboellaard schreef:Even een status update. Weer en ding geleerd: tuners en motor revisie bedrijven moet je constant achter de kont zitten anders gebeurd er niets. Zowel de kop als het onderblok liggen op werk te wachten. Heb nu goede hoop dat er ook werkelijk wat gebeurd na ettelijke telefoontjes. Afijn, hoort erbij en haast heb ik niet. Worden wel nieuwe bussen geplaatst. Speciaal gemaakt. Heb ondertussen wel alle onderdelen binnen. Als laatste de ZZP drijfassen. Dus een hele collectie glimmend spul dat je nooit terug ziet.?
Nieuwe bussen geplaatst? Dat zijn toch nieuwe bussen?
Ik heb wel interesse in de bussen die er uit komen.
(p.s. Team Alkmaar heeft een tool om de orginele bussen er uit te trekken, en om nieuwe er in te zetten. Kan je eventueel lenen)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Zit dus inderdaad een zakje speciaal ARP vet bij en dat briefje. Daar staat ook in 3 gelijke stappen tot 110 Nm, en dat wordt dus 36 2/3, 72 1/3 en 110 Nm. Nu nog een momentsleutel vinden die met breuken werkt :D Ik weet alleen dat ik niet de eerste ben die ARP bouten gebruikt voor de kop, dus ik had gehoopt op een op ervaring gebaseerd antwoord.

@Rob, van mij mag je die nieuwe oude bussen hebben als de nieuwe nieuwe er in komen. Dat zijn dus gewoon de bussen die er standaard in zitten en die zijn net zo nieuw als de motor. Spliksplinter dus. Ik laat er nieuwe inzetten om die jongens bij het revisiebedrijf een plezier te doen. Alleen ophonen is de moeite niet :bag:
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

aboellaard schreef: @Rob, van mij mag je die nieuwe oude bussen hebben als de nieuwe nieuwe er in komen. Dat zijn dus gewoon de bussen die er standaard in zitten en die zijn net zo nieuw als de motor. Spliksplinter dus. Ik laat er nieuwe inzetten om die jongens bij het revisiebedrijf een plezier te doen. Alleen ophonen is de moeite niet :bag:
Ik heb wel nieuwe ongeboorde/hoonde GOETZE cylinder bussen voor je, maar helaas heb ik er maar drie inplaats van 4.
Kan je vragen of ze de bussen er uit trekken ipv dat ze ze er uit boren wat ze meestal doen.
Eventueel wil ik wel even langs rijden met mijn tool.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ik kan het altijd vragen natuurlijk. Maar om even langs te komen, het is natuurlijk wel in Epse of all places. In geval je dat moet opzoeken, dat is heel dicht tegen Deventer aan. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze er nog niet mee bezig zijn, want ik heb de zuigerveren nog hier liggen. Ik vraag het eerst wel even. Hoe ze die bussen er uit halen. Laat het nog wel even via PM weten.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Dacht dat je het bij Freddy Cane liet doen in Friesland, dat is een stuk dichter bij.
Plaats reactie