Sportonderstel

Alle overige technische zaken.
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door linne150 »

Klein handen en dunne armen Maik ? Wilbert
Bijlagen
70792.gif
70792.gif (7.82 KiB) 5831 keer bekeken
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

hahaha, bijna goed Wilbert, blijven oefenen :wink:
(tip: gebruik de Img knoppen voor dat soort gein en ga niet "een bijlage bijvoegen" :) )
Afbeelding
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

knoppen?

Bericht door linne150 »

WIE z`n knoppen?vr.gr.Wilbert
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel schreef:Zo rond kijkende voor een paar velgjes voor de speedy vraag ik met toch wat af, er wordt veel geld gestoken in een onderstel (Nitrons) en sommigen zoeken echt ligte velgen.

Wat merk ik er nou van tijdens het rijden of velgen zwaarder of lichter zijn :?: doe je bv de goede eigenschappen van de nitrons teniet met zwaardere wielen of juist niet :?:

Ook hier heb je weer dat je moet kiezen voor sjow of go volgens mij, de lichtere wielen vindt ik persoonlijk niet altijd de mooiste wielen 8)
Als je even niet kijkt naar show elementen, dan neem je lichte wielen, Elise naven en lichtere schijven om te zorgen dat het gewicht dat onder controle gehouden moet worden door je schokdempers en veren (het onafgeveerde gewicht) zo laag mogelijk is. Dat scheelt dus bewegend gewicht. Met de wielen en remmen komt er ook nog bij dat die ronddraaien en dus een gyroscopische kracht opwekken (vliegwiel). Als een vliegwiel zwaar is kost het meer energie om het op gang te krijgen. Voor de aangedreven wielen betekend het dus dat bij minder gewicht de acceleratie beter zal zijn. Ik weet niet in wat voor hoeveelheden winst je dan meot denken, daar heb ik weinig ervaring mee.
Wat ik wel hem gemerkt is gewicht verschil op de sturende wielen. Een draaiend vliegwiel wil namelijk ook minder makkelijk van richting veranderen. Als je voor lichtere/kleinere velgen hebt veranderen ze makkelijker van richting als ze draaien. Dat vertaald zich weer naar lichter sturen.

Maargoed, het is natuurlijk maar net wat je wilt. Je kunt er ook gewoon 19" wielen op zetten met spinners, smaken verschillen :lol:

Mark
C30-94@0.55bar
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

markv schreef:Als een vliegwiel zwaar is kost het meer energie om het op gang te krijgen. Voor de aangedreven wielen betekend het dus dat bij minder gewicht de acceleratie beter zal zijn. Ik weet niet in wat voor hoeveelheden winst je dan meot denken, daar heb ik weinig ervaring mee.
Winst zal niet erg groot zijn met acceleratie (en idd ook deceleratie), maar in de lagere versnellingen zou je het het meest moeten merken.
Maar het geldt niet alleen voor de aangedreven wielen, namelijk, omdat de voorwielen ook indirekt worden aangedreven, alleen via een omweg, namelijk de weg. De voorwielen moeten dus ook op gang worden gebracht in rotatierichting en deze energie wordt dus ook van de motor betrokken.
markv schreef: Wat ik wel hem gemerkt is gewicht verschil op de sturende wielen. Een draaiend vliegwiel wil namelijk ook minder makkelijk van richting veranderen. Als je voor lichtere/kleinere velgen hebt veranderen ze makkelijker van richting als ze draaien. Dat vertaald zich weer naar lichter sturen.

Mark
op lage snelheid zal je het niet echt merken, maar hoe harder je rijd, hoe meer je het merkt lijkt mij. Merk jij dat ook Mark?

M.
Afbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Maik schreef: op lage snelheid zal je het niet echt merken, maar hoe harder je rijd, hoe meer je het merkt lijkt mij. Merk jij dat ook Mark?
Het verschil tussen de standaard wielen en de 16" die ik nu voor het zitten is inderdaad goed merkbaar. Ik gok dat ik ook wel weer verschil zal merken wanneer ik m'n winterwielen erop heb zitten, die zijn 15" voor.
Het verschil vorig jaar tussen de 15" winterwielen en de 17" standaard wielen is echt enorm, dat was echt een afgang om terug te gaan naar de standaard wielen...

Mark
C30-94@0.55bar
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Het is niet alleen dat.. ook de kinetische energie die je nodig hebt om de eigen uitslag van de wiel/ophangings constructie te dempen is nadelig.

Bedenk het als volgt; als je over een korte richel rolt zal de wiel/ophanging een slinger naar binnen krijgen (ingaande slag). Uiteraard zal de veer zorgen dat die beweging op een bepaald moment gestopt wordt, maar hoe meer gewicht aan de ongeveerde zijde, hoe meer dat wiel naar binnen wil en zal slaan.
Op het hoogste punt van die specifieke beweging aangekomen zal de veer ervoor zorgen het wiel weer naar beneden wordt gedrukt. Ook daar zal dat gewicht weer een beperking zijn.

De demper zal de veer uiteraard onder controle houden als het gaat om de beweging van het hele spul, maar de mate van uitslag wordt niet alleen door de grote van de richel en het gewicht van de auto bepaald maar ook door het onafgeveerd gewicht.

Tussen de ingaande slag en volledige stabilisatie zit tijd, die tijd zou je eigenlijk willen reduceren tot nul zodat de veer/demper in staat is om een eventuele nieuwe klap op te vangen. Die tijd kan je onder andere reduceren door het onafgeveerd te verlagen. Onafgeveerd gewicht is dus eigenlijk een storende faktor die je zo veel mogelijk zou willen verkleinen.
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ik vergeet nog iets te melden :)

Een faktor die heel vaak vergeten word is de demping die een velg voor je kan bewerkstelligen. Realiseer je aub dat niet alleen veren en dempers bepalen hoe goed / slecht het onderstel presteert. Ook de banden, de velgen en de draagarmen hebben een verende werking!

Je staat heel raar te kijken als er een high-speed camera gericht wordt op de wielen en de draagarmen.. die buigen een leuk stukje mee :o:o

Wisselen van velgen naar (veel) zwaardere exemplaren betekent vaak ook dat je daar iets inlevert op de vering van de totale constructie..
Afbeelding
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Okee bedankt allemaalAfbeelding.......maakt het wat duidelijker allemaal :!:

@Markv: 19" is zeker mooi maar SPINNERS :shock: AfbeeldingAfbeelding
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

Marcel schreef: @Markv: 19" is zeker mooi maar SPINNERS :shock: AfbeeldingAfbeelding
Ik vind beiden niks.. Maarja, smaken verschillen :)

Mark
C30-94@0.55bar
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

markv schreef: Ik vind beiden niks.. Maarja, smaken verschillen :)

Mark
Gelukkig wel :lol:
Laatst gewijzigd door Marcel op 24 okt 2005 11:07, 2 keer totaal gewijzigd.
stevenflappy
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Tja als je naar die eend bij je naam kijkt houdt jij wel van een beetje wiebelen!!!! :P
SteV6

Bericht door SteV6 »

Vandaag even om andere redenen een mini-meeting met Harmen gehad. Van die gelegenheid hebben we maar meteen mis/ge-bruik gemaakt om het een en ander van onze Speedsters te vergelijken.

Harmen heeft nog even een stukje met de mijne kunnen sturen. En de belangrijkste opmerking was: "Zo, jij laat mij nu zeker even rijden zodat je zeker weet dat ik binnenkort ook E 1700,- moet gaan uitgeven :mrgreen: ". Dus ik vrees dat er binnenkort nog een Speedster met Nitrons bijkomt.

Wel viel het Harmen meteen op dat mijn Speedster met alle aanpassingen aan de vooras zwaarder stuurt dan zijn originele.

@ Harmen,

Ik wist trouwens echt niet dat jij een van de diehards bent die de Speedster als dagelijkse auto gebruikt :woship:

SteV6
S4 Avant
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Steve, is jou iets verteld over het verhogen van het stuurhuis? Daar zou een oorzaak kunnen liggen, verder kan zwaarder sturen veroorzaakt worden doordat de op jou auto's toegepaste stuurkogels of fuseekogels wat zwaarder lopen dan die op de andere auto..

Zeker op het gebied van fusee kogels is er nogal wat zooi op de markt (spreek uit ervaring :( ) die dingen moeten zeker aan de voorkant gewoon soepel lopen anders krijg je dit soort verschijnselen..
Afbeelding
SteV6

Bericht door SteV6 »

Zeker, bij het plaatsen van de Nitrons hebben we meteen de stuurinrichting veranderd. Dat zwaardere sturen kan ook nog komen door de relatief zware wielen (originele achterwielen 7,5Jx17 met 205/45) en de 15 mm spoorverbreders.

Na de Nitrons is de geo nog niet gecheckt. Ik wacht even op de boutjes van Maik (schiet je een beetje op?!), en dan ga ik de geo-settings aanpassen aan de lagere rijhoogte en mijn persoonlijke voorkeuren. Dat houdt in dat ik ga voor relatief weinig camber, geen toe-out en voor iets meer caster. Maar dat is nog niet definitief, moet hier en daar nog even mijn lichtje opsteken :idea: .

Doel is namelijk een auto met zo min mogelijk onderstuur in alle situaties en toch een relatief breed grensbereik, zover dat met een Speedster natuurlijk mogelijk is. Maar wat ik bedoel is dat de banden op tijd moeten gaan waarschuwen dat de grens eraan komt. Dus niet een super snaarstrak weggedrag met zeer hoge grenzen (=snelheden) en dan opeens over de grens en de auto volledig kwijt ...

SteV6
S4 Avant
Plaats reactie