Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

paul schreef:
Met dank voor de 166,5 graden.
Volgens mij schreef Speester4fun : 116,5 graden :yes: (Om misverstanden te voorkomen :wink: )
Ach die paar graadjes her en der. :D Moet natuurlijk 116,5 graden decimaal zijn.
Gebruikersavatar
paul
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1093
Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
Locatie: Groningen

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door paul »

:thumbup:
Cars are fun and without fun, life is nothing.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

aboellaard schreef: - ZZP sticker: 03B-INT en 04B-EXH
- ingegoten: in beide EP 4622
- gegrafeert: ECO INT 8758 E6761-14 en ECO EXH 8759HR116 E6770-14
Die 03B-INT en 04B-EXH heb ik ook zien staan, maar ECO INT 8758 E6761-14 en ECO EXH 8759HR116 E6770-14 niet.
In de nokkenas gegraveerd bedoel je? vanavond is kijken.
De 'luxe' doosjes van ZZP zijn grijs, met een schuimrubber inlay ipv die compcams doosjes die Frank zijn plaatjes laat zien.
Dan heb jij denk ik ook de 'nieuwe' versie.

Nokkenassen makkelijk te meten? je bedoelt op timing zetten met gradencirkel en micrometer.
Ja dat is wel te doen en heel vaak gedaan. Wel er voor zorgen dat de hydr. lifters op druk staan (eigenlijk moet je afstellen met vaste lifters)

Van Frank zijn motor de nokkenas timing nagemeten en afdrukken op de nokkenas caps gemaakt om makkelijker te kopiëren in mijn blok.
Overigens gewoon de z22se tandwielen gebruikt maar er zit toch wat speling in het slot van de cam wat zich vertaalt in een min/max van enkele graden op de krukas!
Met Frank zijn tune in mijn ECU wil het met de nieuwe ZZP nokkenassen niet stationair lopen. Frank had nog een losse compcam stg2 intake liggen (zelfde camprofiel) en daar loopt de motor dus beter stationair mee.

Gisteravond nokkenassen er uit gehaald en de hydraulische lifters 'gereset' (bleeden door met een paperclip het klepje in de lifter te openen).
Vanavond weer proberen..
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

NBee Rob, Alex bedoeld rechtstreeks meten zoals ie op pagina 3 hier heeft geschreven:
aboellaard schreef:IK had deze net klaar:
mini-DSC_0565.JPG
Meten is weten. En zo'n gedoe is dat nu ook weer niet. Oefenen op de B207 nokkenassen. Heb even wat geprobeerd, maar ziet ernaar uit dat je op de graad en de 0,01 mm nauwkeurig aardig reproduceerbaar kan meten. Binnen halve graad zo te zien. Zie ook Mark's website en hoe hij de Piper cams doorgemeten heeft.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

De nokprofiel zelf meten en vergelijken, dat was ik van plan als volgende stap.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ik bedoelde het inderdaad zoals Frank zegt. Dat met gradencirkel en micrometer timen is een klusje waar ik dus weer aardig tegenop zie. Maar om dat te doen moet toch echt eerst het onderblok in elkaar (afspraak gemaakt en dit keer geloof ik zowaar dat het gaat gebeuren) en die kop terug hebben. Geport dan. Maar ach, het is pas een maand of 5 dus waar zou ik me druk om maken :bag:

ZZP waarschuwt zelf niet naar Compcams te gaan omdat de timing van die nokken verkeerd is. Ik heb altijd begepen dat dat ligt aan de waar de uitsparing voor het tandwiel is aangebracht. Misschien gaat het daar verkeerd en hebben ze een keer een verkeerde batch gekregen of zo. Moet zeggen dat ik niet zo'n hoge pet van ZZP op heb.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

De timing van de Comp Cams wil nog wel eens afwijken als je ze gewoon met de standaard slotted tandwielen monteert. Maar geen probleem als je de timing exact inmeet met een paar variabele Saab tandwielen. :wink:

Ander probleem is puur Amerikaans heeft met de GM cam sensor te maken die op het originele 2.0 LSJ blok zit. In de uitlaatcam zit hiervoor een zeskant en de timing daarvan klopt dus ook niet altijd. (zit bij de B207 een vacuümpomp op die geen timing nodig heeft.

Afijn, voorlopig willen die cams van Rob nog niet echt meewerken... :bag:
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Alex kan jij wat foto's maken van jouw cams en wat er in gegraveerd staat? Bij mij staat er alleen INT en EXH op.
Op de kop zijn kant staat op beiden ZZP 212 7-15. Zal waarschijnlijk de naam van de blanks zijn.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Foto's intake
mini-DSC_8852.JPG
mini-DSC_8852.JPG (44.07 KiB) 2410 keer bekeken
mini-DSC_8853.JPG
mini-DSC_8853.JPG (39.22 KiB) 2403 keer bekeken
mini-DSC_8854.JPG
mini-DSC_8854.JPG (41.46 KiB) 2403 keer bekeken
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

... en exhaust
mini-DSC_8855.JPG
mini-DSC_8855.JPG (43.21 KiB) 2409 keer bekeken
mini-DSC_8856.JPG
mini-DSC_8856.JPG (35.19 KiB) 2404 keer bekeken
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Thanks,

Dat zijn compcams nokkenassen. Bij mij zijn andere blanks gebruikt en er staat dus niks in gegraveerd.
Aangezien dit niet stationair wil draaien maar is een mailtje sturen naar ZZperformance.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Ondertussen is de kop terug van Freddy en kan ik eens gaan nadenken over het opbouwen. Onderblok heeft nog wat tijd nodig. Dus nooit zeggen dat je er geen haast mee hebt :bag: Als de kleppen er in zitten en ik het onderblok terug heb, wil ik de compressieverhouding gaan meten. Op de ouderwetse manier, dus volume bepalen. Wat gebruik je daar het beste voor. Ik lees gewoon motorolie of parafine. Iemand ervaring?

Heb ook begrepen dat de originele Saab koppakking al behoorlijk dik is en ik niet per se naar een Cometic hoeft. De Saab zou 1 mm dik zijn en het maximale wat ik van Cometic kan vinden is 1.3 mm.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Saab pakking is 0,8mm
Z22SE pakking is 0,5mm
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

aboellaard schreef:Ondertussen is de kop terug van Freddy en kan ik eens gaan nadenken over het opbouwen. Onderblok heeft nog wat tijd nodig. Dus nooit zeggen dat je er geen haast mee hebt :bag: Als de kleppen er in zitten en ik het onderblok terug heb, wil ik de compressieverhouding gaan meten. Op de ouderwetse manier, dus volume bepalen. Wat gebruik je daar het beste voor. Ik lees gewoon motorolie of parafine. Iemand ervaring?

Heb ook begrepen dat de originele Saab koppakking al behoorlijk dik is en ik niet per se naar een Cometic hoeft. De Saab zou 1 mm dik zijn en het maximale wat ik van Cometic kan vinden is 1.3 mm.

Dat is al eens uitvoerig gemeten op een nieuwe(ook freddy bewerkte) B207 kop: gemiddeld 51,5ml.
(Z22SE kop = ~53-54ml en dat komt voornamelijk door de anders gevormde kleppen!)

Teveel info om hier neer te schrijven => http://www.speedsterforum.de/forum/inde ... r/&page=55

Weet je het zuigervolume en de eventuele onder of overstand?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Laten we hopen dat er geen zuiger overstand is. Toen ik ze kocht kon je nog compressieverhouding aangeven, en die zou 1:9.5 moeten zijn voor deze zuigers. Maar wel van ZZP gekocht, dus vertrouwen doe ik het niet zo. Hele spul ligt bij de motorbouwer, inclusief de specs. En die heeft nog 2 weken nodig. En dan kan ik het volume met de zuiger op TDC pas meten. Maar in ieder geval bedankt voor het volume van de verbrandingsruimte, hoef ik dat niet te doen.

... Oh, wacht even, die 51.5 ml zit wel heel dicht bij het totale volume bij TDC (51.5 x 9.5 = 489.25 met de cilinderinhoud ongeveer 500). Zit daar de pakking bij (1 mm pakking is ongeveer 5.8 ml). Of beter, wat is die 51.5 ml precies? (kan die link niet in zonder account en heb er al veel te veel)
Plaats reactie