Verbeteringen aan het remsysteem
- SteV6
- Mega lid in de orde van gouden nietje
Verbeteringen aan het remsysteem
Sinds 15 oktober rijd ik rond met een iets andere samenstelling van het remsysteem.
Voor:
Standaard schijven
Ferodo DS 2500 remblokken
BF-Goodrich stalen remleidingen
Achter:
Standaard schijven
Standaard remblokken
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de aanpassingen. Na de eerste 10tallen kilometers normaal remmen was het tijd om te proberen hoe de veranderingen uitpakken. Door de stalen remleidingen is het pedaalgevoel lekker hard geworden, daardoor vind ik de doseerbaarheid van de remmen toegenomen. De DS 2500 maken iets meer geluid (schrapend/slijpend) dan de originele blokken, maar geven veel minder stof. En het irritante piepen tijdens het rijden ben ik helemaal kwijt.
Vervolgens heb ik vlakke en zeer rustige landweg opgezocht en ben de nieuwe blokken stevig gaan inremmen. Daarvoor heb ik de 3e versnelling ingelegd en opgetrokken tot +/- 120 km/h, dan stevig op de rem (bijna in het ABS-bereik) afremmen tot +/- 40 km/h. In totaal heb deze run 10 keer herhaald en sindsdien is de bijtkracht van de remmen en het totale remvermogen zeer goed. De schijven zien na het inbedden bijna uit als spiegels zo "glad en glimmend".
Wie volgt met de beschrijving van zijn aanpassingen?
SteV6
Voor:
Standaard schijven
Achter:
Standaard schijven
Standaard remblokken
Tot nu toe ben ik zeer tevreden over de aanpassingen. Na de eerste 10tallen kilometers normaal remmen was het tijd om te proberen hoe de veranderingen uitpakken. Door de stalen remleidingen is het pedaalgevoel lekker hard geworden, daardoor vind ik de doseerbaarheid van de remmen toegenomen. De DS 2500 maken iets meer geluid (schrapend/slijpend) dan de originele blokken, maar geven veel minder stof. En het irritante piepen tijdens het rijden ben ik helemaal kwijt.
Vervolgens heb ik vlakke en zeer rustige landweg opgezocht en ben de nieuwe blokken stevig gaan inremmen. Daarvoor heb ik de 3e versnelling ingelegd en opgetrokken tot +/- 120 km/h, dan stevig op de rem (bijna in het ABS-bereik) afremmen tot +/- 40 km/h. In totaal heb deze run 10 keer herhaald en sindsdien is de bijtkracht van de remmen en het totale remvermogen zeer goed. De schijven zien na het inbedden bijna uit als spiegels zo "glad en glimmend".
Wie volgt met de beschrijving van zijn aanpassingen?
SteV6
S4 Avant
Ook ik heb, nadat ik het irritante gepiep van de standaard blokken zat was enige aanpassingen uitgevoerd.
Voor:
Moto Concept geperforeerde schijven
EBC Greenstuf remblokken
Achter:
Het inrijden heb ik iets voorzichtiger gedaan dan Steve, een aantal dagen voor Maarten Memorial heb ik de boel vervangen en voorzichtig ingeremd (geen nood-stops). Tijdens de rit op Zandvoort (zie foto) was er natuurlijk de uitgelezen kans om het geheel eens lekker uit te testen. En met uitzondering van het pedaalgevoel ('t blijft een beetje zompig) remt het perfect.
Het enige waar ik nu op moet letten is dat je de tijd neemt om de blokken/schijven op temperatuur laat komen, pas dan krijg je de volledige remkracht ter beschikking.
Als laatste aanpassing wil ook ik de stalen of RVS remleidingen vervangen, zie alleen een beetje op tegen het ontluchten van het systeem. Iemand ervaring?
René.
Voor:
EBC Greenstuf remblokken
Achter:
Het inrijden heb ik iets voorzichtiger gedaan dan Steve, een aantal dagen voor Maarten Memorial heb ik de boel vervangen en voorzichtig ingeremd (geen nood-stops). Tijdens de rit op Zandvoort (zie foto) was er natuurlijk de uitgelezen kans om het geheel eens lekker uit te testen. En met uitzondering van het pedaalgevoel ('t blijft een beetje zompig) remt het perfect.
Het enige waar ik nu op moet letten is dat je de tijd neemt om de blokken/schijven op temperatuur laat komen, pas dan krijg je de volledige remkracht ter beschikking.
Als laatste aanpassing wil ook ik de stalen of RVS remleidingen vervangen, zie alleen een beetje op tegen het ontluchten van het systeem. Iemand ervaring?
René.
- Bijlagen
-
- DSC00316b.JPG (221.05 KiB) 7684 keer bekeken
..........Barchetta, Z3, Speedster...........
......................Moving up!!..................
- SteV6
Niet zelf doen, je hebt zo'n pompsysteem nodig. En laat nooit je hele remsysteem leeglopen. Dat resulteert in een definitief einde van je ABS-unit. Dus alleen met behulp van zo'n pomp doorspoelen totdat de oude remvloestof eruit is.René schreef: Als laatste aanpassing wil ook ik de stalen of RVS remleidingen vervangen, zie alleen een beetje op tegen het ontluchten van het systeem. Iemand ervaring?
René.
SteV6
S4 Avant
Ik rij enige maanden met OMP Race blokjes rondom. Het pedaal gevoel van deze blokjes is een stuk beter. Ik gok dat op de originele blokjes nog een zachte compound zit waar de zuigers op drukken tegen het rammelen. Dat is bij deze blokjes niet zo, waardoor je veel directer gevoel hebt met je pedaal. Ik had niet de moeite genomen ze in te remmen, maar dat is duidelijk wel nodig als je de benodigde vertraging en vermindering van het geluid wilt wat ze maken.
Ben er uiteindelijk erg tevreden over en het grote voordeel voor mij is dat ze niet duur zijn.
Mark
Ben er uiteindelijk erg tevreden over en het grote voordeel voor mij is dat ze niet duur zijn.
Mark
C30-94@0.55bar
@SteV6
Waar heb jij de blokken/remleidingen laten doen dan?
Want ik neem aan dat gezien jouw bovenstaande opmerking je het niet zelf hebt uitgevoerd.
@Yvo
Heb idd. dit setje zien staan op de site. Hoe werkt dat in de praktijk?
(omschrijving...)
René.
Waar heb jij de blokken/remleidingen laten doen dan?
Want ik neem aan dat gezien jouw bovenstaande opmerking je het niet zelf hebt uitgevoerd.
@Yvo
Heb idd. dit setje zien staan op de site. Hoe werkt dat in de praktijk?
(omschrijving...)
René.
- SteV6
Ha René,
Ik heb mijn remleidingen en Ferodo blokken tegelijk met de Nitrons laten plaatsen door Jan van der Kooi, Lotus Amsterdam. Daar is meteen de remvloeistof vervangen met een pompsysteem. Daarna heb ik een stukje moeten rijden en voorzichtig remmen (en afstand houden want je hebt een lange remweg!) en daarna zijn de leidingen nog een keertje ontlucht.
Na de tweede ontluchting heb je een rempedaal dat keihard aanvoelt, heerlijk dus, geen spons meer.
SteV6
Ik heb mijn remleidingen en Ferodo blokken tegelijk met de Nitrons laten plaatsen door Jan van der Kooi, Lotus Amsterdam. Daar is meteen de remvloeistof vervangen met een pompsysteem. Daarna heb ik een stukje moeten rijden en voorzichtig remmen (en afstand houden want je hebt een lange remweg!) en daarna zijn de leidingen nog een keertje ontlucht.
Na de tweede ontluchting heb je een rempedaal dat keihard aanvoelt, heerlijk dus, geen spons meer.
SteV6
S4 Avant
De EZBleed is eigenlijk een alternatief voor het pompen op het pedaal. Het werkt heel simpel; je vult het potje met remvloeistof en sluit het aan op het remvloeistof resevoir.
Dan zet je het ventiel op een voorband waarmee er druk op het systeem komt.
Vervolgens kan je gaan ontluchten.
Overigens, als het pedaal niet helemaal 'hard' is raad ik je af om te gaan rijden. Testritjes voordat de auto difinief ontlucht is vindt ik onverantwoordelijk. (ik weet niet of je ooit wel eens meegemaakt hebt dat remmerij er mee stopte? dat voelt niet lekker.. afstand of geen afstand, het is een onnodig risico want met druk op het systeem en indien nodig nog wat pompwerk kom je er net zo goed.
Dan zet je het ventiel op een voorband waarmee er druk op het systeem komt.
Vervolgens kan je gaan ontluchten.
Overigens, als het pedaal niet helemaal 'hard' is raad ik je af om te gaan rijden. Testritjes voordat de auto difinief ontlucht is vindt ik onverantwoordelijk. (ik weet niet of je ooit wel eens meegemaakt hebt dat remmerij er mee stopte? dat voelt niet lekker.. afstand of geen afstand, het is een onnodig risico want met druk op het systeem en indien nodig nog wat pompwerk kom je er net zo goed.
Yvo,
hoe voorkom je dat bij het vervangen van de remleidingen het complete systeem leegloopt?
Of kan je voor het losschroeven van de leiding naar de klauw er een klem ("moordernaar') op zetten?
b.t.w., de bestelling staat al klaar.....
René.
hoe voorkom je dat bij het vervangen van de remleidingen het complete systeem leegloopt?
Of kan je voor het losschroeven van de leiding naar de klauw er een klem ("moordernaar') op zetten?
b.t.w., de bestelling staat al klaar.....

René.
- stevenflappy
- Contacteer:
De eerste paar keer voelt het pedaal altijd zacht aan na het ontluchten.. Paar keer remmen en klaar,dan kan je gewoon rijden tweede keer ontluchten is een luxe.. Hoe doe jij dat dan yvo, duw jij m de garage in en uit... Tien keer achter elkaar
Al mijn eerdere garages vervangen het en stuurden je gewoon daarna op pad!! Niks tweede keer!! Dus dat gevaar valt wel mee, Opel stuurt je op weg met een abs unit die het niet doet
DAT is gevaarlijk!!

Ik heb liever een ABS wat niet lekker werkt dan een brak ontlucht remsysteem, want dan heb je waarschijnlijk beide problemen.
Ik snap het probleem ook niet met het ontluchten? Heb een tijd terug samen met Arno de vloeistof vervangen in de speedster. Hij heeft een powerbleeder waar een los pompje bij zit om de remvloeistof door het systeem te krijgen. In totaal zijn er twee flessen castrol door gegaan. Dan gewoon achter beginnen, aftappen tot je gebruime tijd nieuwe vloeistof ziet zonder bellen, dan zelfde voor.
Als dat gedaan is, paar keer op het pedaal trappen tot het weer hard aanvoelt. Toen ben ik gaan rijden en was prima, geen problemen...
Als je de remleidingen gaat vervangen zal het iets meer werk zijn om alle lcuht eruit te krijgen. Dan is het ook verstandig de voorste remklauwen los te maken. De verbinding tussen de twee zuigers loopt als het goed is boven langs de remklauw, dus daar kan lucht blijven zitten. Even eraf halen, schuin houden en door laten lopen voorkomt dat de lucht daar blijft. Voor de rest zou het geen probleem moeten zijn...
Maar zeker niet gaan rijden met een pedaal wat niet goed aanvoelt!! Moet gewoon hard zijn voordat je de openbare weg op gaat.
Mark
Ik snap het probleem ook niet met het ontluchten? Heb een tijd terug samen met Arno de vloeistof vervangen in de speedster. Hij heeft een powerbleeder waar een los pompje bij zit om de remvloeistof door het systeem te krijgen. In totaal zijn er twee flessen castrol door gegaan. Dan gewoon achter beginnen, aftappen tot je gebruime tijd nieuwe vloeistof ziet zonder bellen, dan zelfde voor.
Als dat gedaan is, paar keer op het pedaal trappen tot het weer hard aanvoelt. Toen ben ik gaan rijden en was prima, geen problemen...
Als je de remleidingen gaat vervangen zal het iets meer werk zijn om alle lcuht eruit te krijgen. Dan is het ook verstandig de voorste remklauwen los te maken. De verbinding tussen de twee zuigers loopt als het goed is boven langs de remklauw, dus daar kan lucht blijven zitten. Even eraf halen, schuin houden en door laten lopen voorkomt dat de lucht daar blijft. Voor de rest zou het geen probleem moeten zijn...
Maar zeker niet gaan rijden met een pedaal wat niet goed aanvoelt!! Moet gewoon hard zijn voordat je de openbare weg op gaat.
Mark
C30-94@0.55bar
Ontluchten doe ik in de garage Steven, om precies te zijn.. op de brug. Ik kan me geen enkele reden bedenken om 'een rondje te gaan rijden'. Een remsysteem is niet zoiets waar 'om een hoekje nog een klein beetje lucht blijft zitten'. Het is goed of het is niet goed ontlucht en dat kan je prima doen zonder de auto ook maar van zijn plaats te halen.stevenflappy schreef:Hoe doe jij dat dan yvo, duw jij m de garage in en uit... Tien keer achter elkaar![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
René, het is op zich helemaal niet zo'n probleem als het systeem gedeeltelijk leegloopt. Waarop gedoeld wordt is de blooststelling van de 'internals' aan zuurstof nadat ze met remvloeistof in aanraking zijn geweest. Zo kan je bijvoorbeeld een remslangetje wat je van de auto haalt niet meer gebruiken omdat het binnen een paar dagen kapot gaat, ook de pakkingen/rubbers in een remklauw zijn daaraan onderhevig en inderdaad ook de ABS unit. Zou je echter een reden hebben om iets langere tijd niet te kunnen gebruiken maar het wel bloot te moeten stellen aan zuurstof, dan is water de oplossing... remvloeistof verliest zijn werking aan waterRené schreef:Yvo,
b.t.w., de bestelling staat al klaar.....![]()
René.

Om het systeem niet in een keer leeg te laten lopen zorg je er gewoon voor dat de dop op het remvloeistofresevoir dicht blijft en wat ik zelf over het algemeen doe is een rubber dopje op of in het remleidinkje proppen waar ik mee bezig ben.
De tip van Mark is ook heel goed... tijdens het 'doorspoelen' met de nieuw remvloeistof ALTIJD de voor calipers loshalen en terwijl je het nippeltje opent de caliper op de kop houden.. scheelt HEEL veel tijd

En last but not least.. de koppeling wordt ook bediend uit hetzelfde remvloeistof resevoir... op zich wel handig om die ook even te ontluchten als je bezig bent... is ook een goeie spelbreker als je het pedaal niet 'hard' krijgt..

- stevenflappy
- Contacteer:
Tja, last van de ABS unit.. Waarschijniljk kan je met een Tech2 eraan dat ding nog wel in "exercise mode" krijgen, dat dus het beetje vloeistof wat daar nog in zit ook in het systeem komt. Aan de andere kant is het meestal de remvloeistof die dicht bij de klauw zit die het meest op z'n lazer krijgt, dus je moet je afvragen hoe erg dat is.
Maar als je het idd helemaal goed wilt doen, dan ververs je dus de vloeistof in het hele systeem en brengt alles op orde. Dan (en niet daarvoor) ga je rijden en laat je de auto een paar keer flink in de ABS gaan. Dan het zaakje herhalen.
Of je het verschil gaat merken, ik betwijfel het. Denk dat je beter dan gewoon elk jaar ofzo je remvloeistof kan vervangen, dat ga je wel merken.
Mark
Maar als je het idd helemaal goed wilt doen, dan ververs je dus de vloeistof in het hele systeem en brengt alles op orde. Dan (en niet daarvoor) ga je rijden en laat je de auto een paar keer flink in de ABS gaan. Dan het zaakje herhalen.
Of je het verschil gaat merken, ik betwijfel het. Denk dat je beter dan gewoon elk jaar ofzo je remvloeistof kan vervangen, dat ga je wel merken.
Mark
C30-94@0.55bar