Sportonderstel

Alle overige technische zaken.
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Goed ... We hebben net voor Stelvio iemand snel van een setje Nitrons voorzien. Die heeft ze op de auto gemonteerd en is zonder uitlijnen afgereisd naar Stelvio.

Toen ie terugkwam kon ie zijn (nieuwe) set banden weggooien.

Kortom... UITLIJNEN DIE HAP! :cry:
Afbeelding
Piet
Giga lid Carbon

Bericht door Piet »

@SteV6

Mijn auto stuurt ook zwaar, maar niet zwaarder dan na de Nitrons. Is die auto van Harmen mischien een wat "Oudere"? Dit omdat de auto van Maarten ook veel lichter stuurt. Mischien dat ze wat hebben veranderd bij de wat "Nieuwere" modelen. Ik heb het trouwens ook nog nagevraagd bij Edwin van het Opel centrum en die vondt mijn auto niet zwaarder sturen dan andere Speedsters.
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door SteV6 »

Nee, volgens mij ergens in de 3100 ofzo. Maar dat weet Harmen wel ...

Persoonlijk vind ik het niet echt zwaar sturen, zeker niet als je een Ford Sierra zonder stuurbekrachtiging als referentie hebt gehad. Te licht is ook niet prettig, geeft te veel onrust in de rechtuitloop. En ondanks dat ik zoveel mogelijk bochten opzoek rijd je de meeste kilometers in een rechte lijn.

SteV6
S4 Avant
Harmen
Lid

Bericht door Harmen »

# 3195

Het is toch niet vreemd dat jou auto wat zwaarder stuurt, jouw voorbanden zijn breder dan mijn voorbanden...

Ik vond dit absoluut niet storend, ik vind mijn auto op hoge snelheden te licht sturen, maar ik had al begrepen dat die turbolipjes onder de bumper dit kunnen verbeteren.

Die nitrons zijn inderdaad een echte verbetering, ik heb alleen een hekel aan dingen die ik zelf moet onderhouden, dat doe ik namelijk toch niet :roll:

Of je bredere voorbanden een verbetering zijn weet ik niet, het is heel leuk als je een BEETJE overstuur kunt opwekken, maar bij echte calamiteiten is wat onderstuur toch wenselijk, ik neem aan dat er nu daarom zulke smalle bandjes voor zitten.
Ik wist trouwens echt niet dat jij een van de diehards bent die de Speedster als dagelijkse auto gebruikt
Ik ga er zelfs regelmatig mee kitesurfen, dat betekent 1 kite + 1 board op de bijrijders stoel en de hele kofferbak vol met pak,trapeze en ander klein grut, past precies :D
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Harmen schreef: Of je bredere voorbanden een verbetering zijn weet ik niet, het is heel leuk als je een BEETJE overstuur kunt opwekken, maar bij echte calamiteiten is wat onderstuur toch wenselijk, ik neem aan dat er nu daarom zulke smalle bandjes voor zitten.
Harmen,

Door anders uitlijnen van de wielen kan je het onderstuur ook meer veranderen naar neutraal/overstuur.

Groet,
HJ
Lotus Elise S2
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Zooo......bijna weer een Nitronrijder erbij :wink:

Tja ik moet zeggen..........ik ga er ook aan geloven :!:

Gisteren zijn ze bezorgd, wel in de 375 en 450 configuratie.
Heb ze nu ingesteld op 20 klikken van hard voor en 18 achter :!:
Eens zien hoe dat rijd :lol:

Zojuist een paar vieze handen gehaald, je moet ze insmeren en dan rubbertje erin en alu bussen :!:

Hopenlijk is morgen mijn speedster klaar, dan kan ik ze eronder gaan zetten :lol:
Bijlagen
nitrons.JPG
nitrons.JPG (90.13 KiB) 1925 keer bekeken
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon

Bericht door Hendrik-Jan »

Je bent lekker bezig. Laat even je ervaringen van het nieuwe rijgedrag weten. 8)
Lotus Elise S2
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Hendrik-Jan schreef:Je bent lekker bezig. Laat even je ervaringen van het nieuwe rijgedrag weten. 8)
Komt goed :!:
Harmen
Lid

Bericht door Harmen »

@ SteV6: Hoe kom je eigenlijk aan 1700 euro??

Op de site van Yvo staan ze voor 1420 euro...

@Yvo: Als ik het zo lees is het monteren van die veren erg weinig werk (dus ook voor een monteur).
Het lijkt mij veel makkelijker al dat werk van de hoogte van de auto met gewicht op de bestuurdersstoel instellen en het uitlijnen van de auto maar in 1 x te regelen, het monteren zal dan neem ik aan niet de kosten zijn.

Heb jij niet een totaalprijsje voor mij?? De standaard veren wil ik uiteraard wel zelf houden.
SteV6

Bericht door SteV6 »

Harmen schreef:@ SteV6: Hoe kom je eigenlijk aan 1700 euro??

Door goed te lezen en te rekenen 8) en later ook nog eens af te rekenen :cry:
Elise-Shop.com schreef:Alle prijzen zijn exclusief BTW
Dus E 1420,- * 1.19 = E 1689,80

SteV6
S4 Avant
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

SteV6 schreef:
Harmen schreef:@ SteV6: Hoe kom je eigenlijk aan 1700 euro??

Door goed te lezen en te rekenen 8) en later ook nog eens af te rekenen :cry:
Elise-Shop.com schreef:Alle prijzen zijn exclusief BTW
Dus E 1420,- * 1.19 = E 1689,80

SteV6
Jullie lezen niet goed :!:

Er komt nog € 36,- bij, zal wel voor die beugel zijn :!:

Dus is het € 1456,- * 1,19 = € 1732,64 tevens komt er nog € 8,- bezorgkosten bij.

Dus totaal € 1740,64 :lol:

@ Harmen, ik heb bij mijn vorige Speedster toe staan kijken toen ze de Eibach veren plaatsten voor het verlagen, en het demonteren en monteren van de schokbreker is inderdaad eenvoudig......dus ik ga het nu ook zelf doen :lol:
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

piet schreef:@SteV6

Mijn auto stuurt ook zwaar, maar niet zwaarder dan na de Nitrons. Is die auto van Harmen mischien een wat "Oudere"? Dit omdat de auto van Maarten ook veel lichter stuurt. Mischien dat ze wat hebben veranderd bij de wat "Nieuwere" modelen. Ik heb het trouwens ook nog nagevraagd bij Edwin van het Opel centrum en die vondt mijn auto niet zwaarder sturen dan andere Speedsters.
Misschien heb je wel een punt Piet, mijn tomaatje #3000+ stuurt ook zwaarder dan de speedster van Stef bv, die weer een vroeger (2001) exemplaar is...

@Harmen, het hoeft niet persee te komen door de bredere banden van Jans, veel mensen hier hebben juist de ervaring dat na het monteren van bredere banden de auto juist lichter (bij lage snelheden) gaat sturen. Maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ze dan ook andere velgen met andere ET waarde hebben gemonteerd...
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Harmen schreef: @Yvo: Als ik het zo lees is het monteren van die veren erg weinig werk (dus ook voor een monteur).
Het lijkt mij veel makkelijker al dat werk van de hoogte van de auto met gewicht op de bestuurdersstoel instellen en het uitlijnen van de auto maar in 1 x te regelen, het monteren zal dan neem ik aan niet de kosten zijn.
Harmen, tot aan het uitlijnen kan iemand die een klein beetje kan knutselen alles zelf. Het enige 'speciaalgereedschap' wat je nodig hebt is een momentsleutel (moet ik nog toevoegen op de site ;)) om de bouten aan te halen van de dempers en om de wielen vast te zetten. Voor de rest doet een krikje wonderen :)

Ik heb naar aanleiding van Marcel's vraag een installatie handleiding geschreven met illustraties etc. dus in principe is het ook 'zonder bij een andere te hebben gekeken' mogelijk alles zelf te doen.
Afbeelding
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Mark heeft al een tijdje een mooie handleiding!

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Afbeelding
Marcel
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Maik schreef:Mark heeft al een tijdje een mooie handleiding!

http://www.verboom.net/projects/speedst ... index.html
Klopt Yvo heeft een mooie handleiding meegestuurd.

Die van Mark is er ook in het NL

Hij heeft alleen niet vermeld wat je met dat vet moet doen en die rubbers en alu bussen, en YVO wel 8)

Vandaag wilde ik beginnen met ze eronder leggen......vanmorgen naar de dealer mijn Opeltje ophalen.......ze hebben wat kleine dingen in orde gemaakt:
Raam afgesteld op hardtop
Uitlaat zat niet in het midden
Navigatiestem hoorde ik niet
Zat geen sleutel bij voor de Hardtop
Lakstift
Ruitewisserblad was kapot
Knop ventilator zat los
Remmen piepten als ze warm waren.

Tevens was er wat losse lak:
Lang de koplampen
Langs een achterlicht
Langs de grillspijl

De Spijl is netjes verwijderd en de rand is netjes bijgewerkt.
De achterlichten ziet er netjes uit.
De koplampen, hebben die idioten van de linkerkoplamp een stuk afgesneden, WOW wat lelijk :!: en de andere koplamp een randje vergeten..........pffffff moest ik hem laten staan, en ik had me er echt op verheugd, dus gelijk vreselijk balen en koppijn :!:
Maandagochtend terugbrengen was helaas geen optie.....werk van 6:00 - 16:30 :(

Dus ik moet nog een week geduld hebben....... :cry:
Plaats reactie