Ondertussen ergens op de Veluwe

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Die 51,5ml is alleen het volume in de Saab B207kop + kleppen.

Daar komt dan bij het volume van je koppakking => Diameter 86/87mm + verschillende "samengeperste diktes tussen B207/Z22Se of Z22YH pakking. (De standaard Saab B207 pakking is dacht ik 0,5-0,6mm dik na montage. Ff meten)
Plus het volume van de onderstand van je zuiger (standaard Z22SE = 0mm)
Plus het volume van de bowl in de zuiger (standaard Z22SE = 3ml)

Wat zijn de specs op jouw JE zuigers? Piston bowl volume en compression height?
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Spec sheet ligt bij de motorbouwer, maar er staat zeker geen piston bowl volume op. Ik dacht wel compression height. Maar dan kan ik net zo goed meten. Bij een compressieverhouding van 9.5 en een volume van 500 ml heb je 52.6 ml in TDC. Dus ik heb nog maar 1.1 ml over. En die gaat meer dan op aan de pakking. Als ik nog eens goed nadenkt was de compressieverhoudign niet 9.5 maar 9 en dan kom je uit op 55.6 ml en heb je 4.1 ml over. Dan maken die koppakkingen toch nog behoorlijk wat uit.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Had dit weekeinde eindeliojk eens tijd om aan het opbouwen van de kop te beginnen. Nokkenassen zitten er ondertussen in. Met de zwaardere veren. Ook eens gaan nadenken over een methode om de timing goed te krijgen zonder iets te vernielen. Daar heb je dus wel timing gegevens voor nodig. Ik heb ZZP stage 2 blower cams:
- ZZP website: 111 LSA. Goed, dat is dus een gegeven
- Op de EXH nokkenas gegraveert: 8759HR116. Die 8759 is een Comp Cams partnumber en de HR116 de lobe separation. OK, dan hebben we nu dus genoeg info. Maar dan ...
- Dus volgens ZZP: EXH HR116 (dus -116 graden TDC, of 116 BTDC) met LSA van 111, kom ik uit op INT HR106
- Nog even zoeken en zowaar foto's van de originele ZZP doosjes met EXH HR116, maar INT HR102 en dan kom je dus uit op een LSA van 109

Voor ik die vraag bij ZZP neerleg, iemand een idee hoe het zit en/of dat ik iets verkeerd doe?
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Mail ff met Rob, want die doet dat na 30x timen nu zo'n beetje in z'n slaap... ;-)
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Wat staat er op jouw comp doosjes dan?? (de timing kaartjes)
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Bij mij stond er ZZPerformance LSJ cam 04B - Exhaust op :D Sticker op de shrinkwrap. Meer niet. Heb ze nog liggen hier, alsof je daar iets wijzer van wordt. Foto's van de originele doosjes zijn uit een VX220 UK thread. Zelfde partnumbers. Plus dat in de EXH cam HR116 gegraveerd is. Maar in de INT cam is weer niets gegraveerd. Zal Rob even mailen. Heb ondertussen ZZP ook een mailtje gestuurd.

Is het overigens zo dat als je Z22SE nokkentandwielen, dus die met key, gebruikt, je -theoretisch- automatisch goed getimed uitkomt? Aangenomen dat LSJ en Z22SE dezelfde tandwielen gebruiken.
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Op internet vind je verschillende timings waarden voor de ZZP stage2 blower cams. De juist timing gegevens had ik al is gevraagd aan ZZP.

Wat nuttige info komende van Matt van ZZperformance:
"The optimum centerlines for an M62 blower setup are 102 degrees on the intake cam and 116 degrees on the exhaust cam. LSA comes out to 109. They should work very well with factory LSJ gears."

En het antwoord op de vraag wanneer je een grotere blower gebruikt:
"Typically a larger exhaust cam when you have a larger displacement blower. Otherwise, retard the intake cam 2-3 degrees for more LSA and top end power, but gains won't be huge."
Speedster4Fun
Actief lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 29 sep 2009 10:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Speedster4Fun »

Frank zijn motor heeft ZZP stage2 blower cams (compcams 8755 en 8756) met standaard LSJ cam tandwielen (zelfde als Z22SE).
Die heb ik zelf in zijn auto gemeten op 102,5 intake en 118 exhaust.

Binnen de toleranties van het slot in de nokkenas kan je de tandwielen ongeveer 2-3 graden verdraaien.
Ik zou dus aanraden om Z22SE tandwielen te gebruiken EN nameten/afstellen.

Wat wel belangrijk is met meten is dat de hydraulic lifters gevuld zijn met olie en op druk zijn.
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

OK, bedankt. Ziet eruit als 102 INT en 116 EXH. ZZP verkoopt de Comp Cams 8758 en 8759 als stage 2 cams met blijkbaar dezelfde timing. Maar eh, hoe breng je die lifters op druk als je de kop los hebt liggen?
Gebruikersavatar
S. Gonzales
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1924
Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
Locatie: Noord Holland

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door S. Gonzales »

aboellaard schreef:Maar eh, hoe breng je die lifters op druk als je de kop los hebt liggen?
Vroegah ;-) deed ik dat door ze geheel in een bakje motorolie onder te dompelen en met een pennetje of spijker het klepje in te drukken, zodat de lucht eruit kan.
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Aha, dus moet ik ze er nu uit zien te vissen. En dat terwijl de nokkenassen er net inzitten :bag: In de TIS staat al dat je eerst de nokkenassen moet plaatsen en daarna pas de followers installeren. Dat gaat volgens mij helemaal niet. Of toch maar de haakse slijper ... Nu is het ook niet veel werk die nokkenassen er weer uit te halen. En die nokkenassen weer eens te meten. Oefening baart kunst zullen we maar zeggen.

Nog even voor de experts, volgens het Ecotec Power handbook (pg 113) is er een sweet spot voor de nokkenassen waarbij er geen druk op de kleppen wordt uitgeoefend. Daarbij staat de nokken van cilinder 4 op 2 en 10 uur zo'n beetje. Dat sweet spot klopt wel, maar er wordt wel degelijk een beetje druk uitgeoefend. Bij mij wel in ieder geval. Die sweet spot lijkt verdacht veel op TDC trouwens. Als de rest van de motor er aan vast zit dan. En een ketting
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Nokken en hydro lifters lekker laten zitten, want je kun de boel toch pas gaan inmeten als je blok helemaal in elkaar zit. Aleen de twee nokkenas-tandwielbouten nog niet volledig vasttorquen!
Met de standaard Z22SE tandwielen moeten ze al aardig in de buurt zitten, maar na inbouw uiteraard wel ff de timing nachecken en evt. bijstellen. Als je je hydro lifters niet bewust leeg hebt laten lopen (inwendig klepje indrukken) dan zul je weinig last hebben van speling en meetfouten op de gemeten lifthoogtes.
En je kunt altijd de boel eerst ff laten draaien tot alle lifters vol zitten (geen getik meer) en daarna de cams nogmaals nachecken. Maar dan wel eerst je beide tandwielbouten een beetje vast zetten!
Gebruikersavatar
aboellaard
Mega lid
Berichten: 821
Lid geworden op: 13 dec 2010 10:56
Locatie: Emst

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door aboellaard »

Dat is inderdaad wel de makkelijkste manier. Maar dat onderblok kan nog wel even op zich laten wachten. De baas van het spul, en degene die een en ander op zich had genomen, ligt met een gebroken rugwervel thuis. Kart ongelukje. En ze hadden het al druk en dan komt de ellende van kerst etc er ook nog bovenop. Ik gok dus ergens begin 2018. Ze hebben overigens wel al 3 van die bussen af :D , maar dan heb je er volgens mij nog in ieder geval 1 nodig. En die te korte hebben ze natuurlijk nog, waarvan ik me weer afvraag of ze werkelijk te kort zijn (Z22SE versus B207; volgens mij heeft hij een Z22SE in gedachte en die heeft een langere slag).

Mijn strategie was de kop alvast getimed zetten, wat te doen is omdat je tov TDC weet wanneer de maximale kleplift is. Dus per nokkenas ga je de maximale lift op cilinder 1 (alles is toch op cilinder 1 getimed? cilinder 4 zeker niet gezien de stand van de nokkenassen) uitvogelen en vandaar draai je de helft in graden vooruit of achteruit. Dus EXH 58 graden terug en INT 51 graden vooruit. Dan de nokkenassen fixeren (met kauwgum denk ik :D ). Vervolgens alle cilinders ergens in het midden zetten, kop erop, dus geen kans dat de zuigers de kleppen raken en dan het blok op TDC zetten. Als ik het goed heb, maar dat zie je vanzelf, is er bij TDC in cilinder 1 een klein beetje overlap en staan dus beide kleppen een beetje open. Bij de andere cilinders staat geloof ik alleen bij 2 een klep een beetje open. Dus van interferentie heb je geen last. Dan de tandwielen monteren, de ketting en spanner aanbrengen en heel voorzichtig een rondje draaien om te zien of er geen zuigers geraakt worden. Dus eigenlijk waarom makkelijk als het moeilijk kan.
Exmantaa
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2177
Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
Locatie: Alkmaar

Re: Ondertussen ergens op de Veluwe

Bericht door Exmantaa »

Ik weet niet hoe jij je nokken vooraf wilt gaan timen relatief t.o.v. de krukas/zuigerpositie zonder het onderblok + ketting definitief gemonteerd te hebben. :bag: :wacko:
De beste manier daarvoor is gewoon de OEM manier aanhouden; oftewel standaard Z22SE tandwielen monteren op de nokgleuven en na inbouw nameten t.o.v. de krukas oriëntatie.

(Maarruhhh... "kortere bussen"?? Bestaat dat voor ons blok? Voor zover ik weet is het B207 onderblok gelijk aan het Z22SE onderblok en zijn de bussen identiek. (Dan heb je nog wel verschil tussen een gen1, een gen 2 en gen 3 (of eigenlijk 2.5) in.)
Plaats reactie