Hoi,
Weet iemand wat de ideale inlaat temperatuur is en is er ook een ondergrens.
inlaat temperatuur
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
- Smiley
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 7385
- Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
- Locatie: Etten-Leur
Re: inlaat temperatuur
In de dragsterwereld werken ze met droogijs om het nog verder omlaag te krijgen.
Ik neem aan dat de ideale ondergrens dan onder die 4 ligt?
Ik neem aan dat de ideale ondergrens dan onder die 4 ligt?
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
- RollatorGT
- Actief lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 29 mei 2016 21:52
- Locatie: Biddinghuizen (Flevoland)
Re: inlaat temperatuur
Het gaat inderdaad om een experiment met droog ijs.
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
- Daan
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1071
- Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
- Locatie: Goes
Re: inlaat temperatuur
Die 4 graden heb ik eens gelezen in een technisch onderzoek wat ze op turbo-auto's hadden uitgevoerd.
Had te maken met een optimum aan zuurstofmoleculen i.r.t. "X".
Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Had te maken met een optimum aan zuurstofmoleculen i.r.t. "X".
Zal eens kijken of ik het nog kan vinden.
Opel Speedster 2.2 Turbo
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Re: inlaat temperatuur
Maar die rijden vaak snel op iets anders als benzine.. Nitromethaan en zoSmiley schreef:In de dragsterwereld werken ze met droogijs om het nog verder omlaag te krijgen.

Zal voor benzine motoren niet veel lager liggen, want op een bepaald moment is de lucht te koud om de ingespoten benzine te verdampen en dan slaat er veel meteen weer neer/condenseert als vloeistof (en loopt langs de wanden) en doet niet of nauwelijks mee aan de verbranding, dus geen grotere *BOEM*..Smiley schreef:Ik neem aan dat de ideale ondergrens dan onder die 4 ligt?
Lucht moet zo koud zijn dat (vrijwel) alle ingespoten brandstof in damp-toestand uiteindelijk in de cylinder komt om de beste verbranding te krijgen. Kouder helpt dan niet meer.
Direct ingespoten motoren zullen waarschijnlijk wel (veel) lager kunnen omdat die pas injecteert bij cq. aan einde van de compressieslag, dus wordt de lucht dan al spontaan opgewarmd.. Die kan je waarschijnlijk prima 'voeren' met lucht van -veel graden om uiteindelijk het beste rendement te krijgen...
Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..