matzwarts projekt
Re: matzwarts projekt
Nu ben ik nog een beetje aan het rond kijken wat de beste nokkenassen voor een motor met s/c zijn .
Ik kom er nog niet echt uit .
Het lijkt mij dat nokkenassen met een hele grote duratie en veel klepoverlap mischien niet ideaal zijn .
Mischien een iets mildere duratie en meer lift zou dat beter zijn, of zit ik er helemaal naast?
Ik heb nog nooit zoiets gebouwd, dus het is allemaal nieuw voor me.
Ik kom er nog niet echt uit .
Het lijkt mij dat nokkenassen met een hele grote duratie en veel klepoverlap mischien niet ideaal zijn .
Mischien een iets mildere duratie en meer lift zou dat beter zijn, of zit ik er helemaal naast?
Ik heb nog nooit zoiets gebouwd, dus het is allemaal nieuw voor me.
- gertje
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2388
- Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
- Locatie: kasterlee
Re: matzwarts projekt
Je orginele opsturen naar Piper cams en laten bewerken
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk
30/08/14 meet and greet.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: matzwarts projekt
Komt die defecte actuator ook bij Joe vandaan? Ziet er wat oud en verroest uit...
Nokkenassen kun je heel topic mee vullen, maar is een samenspel met je blok opbouw en je kop & uitlaat flow.
Alleen nokkensassen erin gaat je weinig extra brengen in een SC, maar wel als je blok meer toeren kan draaien en de (uitlaat) kanalen meer flowen.
Maar dan ook de vraag wat je met je Speedster wil; vaak hogere toeren met circuitgebruik, of moet ie ook gewoon lekker kunnen toeren op binnenwegen en netjes lopen en optrekken van onderuit?
Op zich lopen de standaard 2.2 cams prima in een SC, met misschien wel iets teveel koppel onderin. Het originele supercharged GM blok heeft exact diezelfde nokprofielen, alleen iets anders getimed voor de SC en dat loopt nog net wat beter in toeren.
De meeste "getunede" SC Speedsters hebben een setje Comp cams in de 2.2 gezet, maar Comp heeft verschillende GM Ecotec profielvarianten. Hun "Blower cam" set voor de 2.2 is een combinatie van een wat agressievere Uitlaatcam met een iets mildere Inlaat.
Nokkenassen kun je heel topic mee vullen, maar is een samenspel met je blok opbouw en je kop & uitlaat flow.
Alleen nokkensassen erin gaat je weinig extra brengen in een SC, maar wel als je blok meer toeren kan draaien en de (uitlaat) kanalen meer flowen.
Maar dan ook de vraag wat je met je Speedster wil; vaak hogere toeren met circuitgebruik, of moet ie ook gewoon lekker kunnen toeren op binnenwegen en netjes lopen en optrekken van onderuit?
Op zich lopen de standaard 2.2 cams prima in een SC, met misschien wel iets teveel koppel onderin. Het originele supercharged GM blok heeft exact diezelfde nokprofielen, alleen iets anders getimed voor de SC en dat loopt nog net wat beter in toeren.
De meeste "getunede" SC Speedsters hebben een setje Comp cams in de 2.2 gezet, maar Comp heeft verschillende GM Ecotec profielvarianten. Hun "Blower cam" set voor de 2.2 is een combinatie van een wat agressievere Uitlaatcam met een iets mildere Inlaat.
Re: matzwarts projekt
De actuator komt ook bij joe vandaan inderdaad, onderdeel van de `refurbished` sc
Ik ben van plan om alleen op straat te gaan rijden, geen circuit ofzo .
Met de nokkenassen zou ik iets meer vermogen in midden en hoge toeren willen hebben.
Ik ga de kop er af halen en de uitlaatpoorten iets vergroten .
Ik heb een 2,5 inch spruitstuk met grotere aansluitingen op de kop, de kop wil ik poort matchen met het spruitstuk .
Daarachter komt een 200 cells sportkat met grotere diameter buizen .
Daarom dacht ik , mischien is een setje andere nokkenssen wel interesant .
De kop is nu mischien de beperkende faktor.
De blower cams heb ik gezien bij max 88, maar ik bestel liever ergens anders eigenlijk.
Dbilas heb ik vaker spullen besteld en vind ik wel fijn om zaken mee te doen .
Hun bieden ook het herslijpen aan,dat geeft iets meer lift 10,8 ipv 9,5 orgineel ,
maar kwa durartie vallen ze wel mee 256 ipv 245 orgineel mischien is dat wel interesant .
Ik ben van plan om alleen op straat te gaan rijden, geen circuit ofzo .
Met de nokkenassen zou ik iets meer vermogen in midden en hoge toeren willen hebben.
Ik ga de kop er af halen en de uitlaatpoorten iets vergroten .
Ik heb een 2,5 inch spruitstuk met grotere aansluitingen op de kop, de kop wil ik poort matchen met het spruitstuk .
Daarachter komt een 200 cells sportkat met grotere diameter buizen .
Daarom dacht ik , mischien is een setje andere nokkenssen wel interesant .
De kop is nu mischien de beperkende faktor.
De blower cams heb ik gezien bij max 88, maar ik bestel liever ergens anders eigenlijk.
Dbilas heb ik vaker spullen besteld en vind ik wel fijn om zaken mee te doen .
Hun bieden ook het herslijpen aan,dat geeft iets meer lift 10,8 ipv 9,5 orgineel ,
maar kwa durartie vallen ze wel mee 256 ipv 245 orgineel mischien is dat wel interesant .
Re: matzwarts projekt
Afgelopen week ben ik begonnen met het supercharger projekt .
Bijna alle onderdelen zijn binnen , de koelwatertank van max88 volgt als hij hem van zijn leverancier binnen heeft .
Ik heb nog een dynamo , en wat boutjes en pakkingen nodig.
Maar voorlopig kan ik wel even vooruit.
Ik zou nog wel een set comp cams blower cams of zzp stage 1 cams willen hebben, maar beide zijn niet op voorraad en de levertijd is onbekent.
Ze zouden me op de hoogte houden .
Ook ben ik er nog niet uit of ik de orginele of kleinere pouley op de sc wil .
Van de cilinderkop ga ik de kleppen opnieuw inschuren, dbilas klepveren plaatsen
en de uitlaatpoorten iets vergroten zodat ze aansluiten op het spruitstuk.
De kop moest er toch af voor de drijfstangen, gelijk alles maar netjes maken .
Bijna alle onderdelen zijn binnen , de koelwatertank van max88 volgt als hij hem van zijn leverancier binnen heeft .
Ik heb nog een dynamo , en wat boutjes en pakkingen nodig.
Maar voorlopig kan ik wel even vooruit.
Ik zou nog wel een set comp cams blower cams of zzp stage 1 cams willen hebben, maar beide zijn niet op voorraad en de levertijd is onbekent.
Ze zouden me op de hoogte houden .
Ook ben ik er nog niet uit of ik de orginele of kleinere pouley op de sc wil .
Van de cilinderkop ga ik de kleppen opnieuw inschuren, dbilas klepveren plaatsen
en de uitlaatpoorten iets vergroten zodat ze aansluiten op het spruitstuk.
De kop moest er toch af voor de drijfstangen, gelijk alles maar netjes maken .
- S. Gonzales
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 02 jun 2009 19:21
- Locatie: Noord Holland
Re: matzwarts projekt
Leuk dat je dit project deelt met de liefhebbers
Tip: vergeet niet je brandstofslangen te verleggen zodat ze van ‘links’ komen en daardoor geen gevaar opleveren in het geval van een knappende aandrijfriem (van de supercharger).
Succes met de ombouw
Tip: vergeet niet je brandstofslangen te verleggen zodat ze van ‘links’ komen en daardoor geen gevaar opleveren in het geval van een knappende aandrijfriem (van de supercharger).
Succes met de ombouw
A je to!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
"Buurman...wat doet u nú!"
Relax, nothing is under control!!
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: matzwarts projekt
Lekker bezig.
(tip; maak tussen de boutgaten van die nu uitstekende clamdelen en de top motormounts even 2 tijdelijke steuntjes van een stukje metaalstrip. (soort lange L-vorm) Je zal de eerste niet zijn die er tijdens het sleutelen tegenaan leunt en daar een scheurtje maakt... )
(tip; maak tussen de boutgaten van die nu uitstekende clamdelen en de top motormounts even 2 tijdelijke steuntjes van een stukje metaalstrip. (soort lange L-vorm) Je zal de eerste niet zijn die er tijdens het sleutelen tegenaan leunt en daar een scheurtje maakt... )
Re: matzwarts projekt
Exmantaa schreef: ↑23 sep 2023 11:47 Lekker bezig.
(tip; maak tussen de boutgaten van die nu uitstekende clamdelen en de top motormounts even 2 tijdelijke steuntjes van een stukje metaalstrip. (soort lange L-vorm) Je zal de eerste niet zijn die er tijdens het sleutelen tegenaan leunt en daar een scheurtje maakt... )
Goede tip, ga ik doen bedankt!
Ja ik vind het ook leuk om projekten van andere te lezen.S. Gonzales schreef: ↑23 sep 2023 7:48 Leuk dat je dit project deelt met de liefhebbers
Tip: vergeet niet je brandstofslangen te verleggen zodat ze van ‘links’ komen en daardoor geen gevaar opleveren in het geval van een knappende aandrijfriem (van de supercharger).
Succes met de ombouw
Ik heb al veel geleerd op dit forum door projekten van andere door te nemen
Dat van die brandstofslang was ik inderdaad van plan .
Vorig jaar heb ik het kleppendeksel er af gehad met de clam er op, en toen was ik ook met die leidingen aan het worstelen.
Ik snap de funktie niet van die leidingen daar .
Ik heb de uitlaatpoorten aangepast aan het spruitstuk .
De diameter van het uitlaatspruitstuk aan de kop was een stuk groter dan de poorten in de cilinderkop.
Er moest rondom 1,5mm van de poorten van de kop af.
Ik heb de poort afgetekend aan de hand van de pakking.
(op de foto was het nog niet afgewerkt)
De inlaat poorten heb ik met rust gelaten. ik heb er te weinig kennis van om daar iets mee te doen .
Nu ben ik de kleppen aan het inschuren, een erg tijdrovend klusje.
Vorig jaar heb ik een motorfiets gedaan (een buell) die had maar 4 kleppen, toen was ik zo klaar
Nu zijn het er iets meer
Ondertussen ook de drijfstangen er uit gehaald, wat een verschil met de nieuwe zeg
Volgende week heb ik een weekje vrij genomen van het werk, dan kan ik er weer wat tijd aan besteden.
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: matzwarts projekt
De plaatsing van de benzineleiding-koppelingen op die plek is in een FWD Astra ook een stuk logischer...
Verder goed bezig!!
Verder goed bezig!!
Re: matzwarts projekt
bedankt , het is best rustig op dit forum .
Vandaag de uitlaatkleppen ingeschuurd en terug gemonteerd, wat een tijd gaat daar in zitten .
Wat ik een beetje vreemd vind , op de doos van de drijfstangen staat 43ft/lbs dat is 58nm .
Klopt dit wel? ik vind het zo weinig .
Vandaag de uitlaatkleppen ingeschuurd en terug gemonteerd, wat een tijd gaat daar in zitten .
Wat ik een beetje vreemd vind , op de doos van de drijfstangen staat 43ft/lbs dat is 58nm .
Klopt dit wel? ik vind het zo weinig .
-
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: 06 dec 2006 20:14
- Locatie: Alkmaar
Re: matzwarts projekt
Die Torque zal wel kloppen. Maar wel het meegeleverde vet gebruiken!
This part fits:Chevrolet-2.2 Ecotec
Eagle Chevy 2.2L Ecotec Connecting Rods (Set of 4). Forged 4340 Steel H-Beam Connecting Rods. Eagle Specialty Products Connecting Rods. Torque to 43 ft-lbs, ARP moly lube ONLY!. Engine Connecting Rod. Connecting Rods
This part fits:Chevrolet-2.2 Ecotec
Eagle Chevy 2.2L Ecotec Connecting Rods (Set of 4). Forged 4340 Steel H-Beam Connecting Rods. Eagle Specialty Products Connecting Rods. Torque to 43 ft-lbs, ARP moly lube ONLY!. Engine Connecting Rod. Connecting Rods
Re: matzwarts projekt
even een kleine update, het projekt gaat iets minder snel dan ik had gehoopt .
Er zijn wat dingen tussendoor gekomen .
Maar ik heb wel wat gedaan.
De kop heb ik af kunnen maken ,die is klaar voor montage.
Ik heb een extra lucht inlaat in de onderplaat gemaakt .
En het kleppendeksel in de krimplak gezet.
Ik had al besloten dat ik andere nokkenassen wou .
Comp cams en zzp konden niet leveren voorlopig .
Toen heb ik eens contact opgenomen met dbilas.
Die kunnen een set 256 graden nokkenassen leveren specifiek gemaakt voor turbo/s.c gebruik
met redelijk dezelfde specs als van comp cams.
Die heb ik besteld .
Mischien bestel ik nog een iets kleinere pouley voor de sc , daar ben ik nog niet helemaal uit .
Er zijn wat dingen tussendoor gekomen .
Maar ik heb wel wat gedaan.
De kop heb ik af kunnen maken ,die is klaar voor montage.
Ik heb een extra lucht inlaat in de onderplaat gemaakt .
En het kleppendeksel in de krimplak gezet.
Ik had al besloten dat ik andere nokkenassen wou .
Comp cams en zzp konden niet leveren voorlopig .
Toen heb ik eens contact opgenomen met dbilas.
Die kunnen een set 256 graden nokkenassen leveren specifiek gemaakt voor turbo/s.c gebruik
met redelijk dezelfde specs als van comp cams.
Die heb ik besteld .
Mischien bestel ik nog een iets kleinere pouley voor de sc , daar ben ik nog niet helemaal uit .
-
- Lid
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40
Re: matzwarts projekt
Lekker bezig
Het wordt toch herfst en winter. Rustig aan alles in een keer goed bouwen en volgend voorjaar genieten.
Respect dat je de klus zelf doet.
Het wordt toch herfst en winter. Rustig aan alles in een keer goed bouwen en volgend voorjaar genieten.
Respect dat je de klus zelf doet.
Re: matzwarts projekt
Een tijd geleden dat ik een update gedaan heb .
Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen .
Vooral door tijdgebrek en onderdelen levering .
De drijfstangen zitten erin, en de kop is terug op zijn plek .
De dynamo en spruitstukken zijn gemonteerd.
Het chargecooling systeem is op de elektra aansluiten na klaar.
Ik heb toch gekozen voor een 2,9inch pouley en dbilas nokkenassen.
De ecu is inmiddels bij obd tuner geweest .
Ik ben nu met de bedrading bezig .
De nokkenassen hadden er al lang moeten zijn , maar ze zeggen nog een week of 2 .
Met kerst er tussen word het dit jaar niets meer denk ik .
Mijn goal was "voor kerst moet hij i.i.g lopen", maar dat word niets meer denk ik .
Een fototje hoe hij er nu bij staat .
Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen .
Vooral door tijdgebrek en onderdelen levering .
De drijfstangen zitten erin, en de kop is terug op zijn plek .
De dynamo en spruitstukken zijn gemonteerd.
Het chargecooling systeem is op de elektra aansluiten na klaar.
Ik heb toch gekozen voor een 2,9inch pouley en dbilas nokkenassen.
De ecu is inmiddels bij obd tuner geweest .
Ik ben nu met de bedrading bezig .
De nokkenassen hadden er al lang moeten zijn , maar ze zeggen nog een week of 2 .
Met kerst er tussen word het dit jaar niets meer denk ik .
Mijn goal was "voor kerst moet hij i.i.g lopen", maar dat word niets meer denk ik .
Een fototje hoe hij er nu bij staat .