matzwarts projekt

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

De eerste testrit zit erop.

Ik heb ongeveer 3 kwartier gereden, en hij reageerd erg goed op het gas, en hij voelt al lekker sterk aan .

Omdat de drijfstanglagers, zuigerveren en nokkenassen nieuw zijn doe ik nog rustig aan .
Volgende stap is met de obd tuner aan de gang gaan .

De auto schakelde altijd een beetje zwaar, het bleek te komen door het vet wat gebruikt is bij het mechaniek onder de pook .
Ik heb dat witte vet wat een beetje kauwgum achtig was geworden vervangen door vers vet en dat heeft een groot verschil gemaakt.
Kleine dingen kunnen het rijden echt leuker maken .

De motor loopt erg rommelig stationair door de nokkenassen, maar het heeft ook wel wat :D
De toerenbegrenzer staat op 7200 , maar ik wil eerst even rustig aan inrijden voor ik zover ga .


Tot zo ver dik tevrede :)
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

Ik moest mijn idle op 900 rpm zetten via obdtuner ivm mijn stage 1 ZZP nokkenassen.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
sooike
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1065
Lid geworden op: 09 jan 2009 20:46
Locatie: Noorderkempen (België)

Re: matzwarts projekt

Bericht door sooike »

Mooi project om te volgen, benieuwd naar het eindresultaat.

Ga je een vermogensmeting laten maken als die klaar is?
Einfach nur ein nackter Sportler
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

het stationair toerental wat verhogen is wel een goed idee smiley, dat ga ik proberen :thumbup:

of ik hem op de bank zet weet ik nog niet .

Vandaag de apk keuring gehad, altijd spannend.

En Ik kreeg 1 opmerking .

" je moet de stabilisator stang spuiten.
heel de wielophanging ziet er uit als nieuw, en dan zie ik roest op de stabilisator stang "zij de keurmeester :lol:
Verder was alles goed, de keurmeester is ook mee gegaan een rondje rijden en had een grote glimlach.

Daarna wat met de obd tuner gestoeid, en ik heb hem door :D

Het is echt een mooi programma .
De motor loopt na de calibratie merkbaar iets beter .
Ik ben dik tevrede de motor reageerd zo goed op het gas nu ,en hij is heel lineair in vermogen opbouw in toeren .
In de file is hij wat minder fijn :lol: maar er is goed mee te leven .
Het geluid is wel vrij hard , dat moet ik nog even aankijken hoe dat met de tijd bevalt .
niekcarfreak
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: matzwarts projekt

Bericht door niekcarfreak »

Wauwwwwww, dat heb je allemaal nog snel gedaan. 8)
Van harte proficiat met het resultaat!!! Respect!
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

De motor ligt weer uit elkaar , de krukas word bebalanceerd, er komen wiseco zuigers in en de balansassen gaan er uit .
Dit zijn de dummys die er in komen van zzp naast de balansas.
de drijfstangen en zuigers worden even zwaar gemaakt en de krukas en drijfstanglagers worden vervangen .

Ik twijfel nog om er turbo oren op te zetten .
Maar bij sommige zie ik dat ze gelijmd worden, ik ben dan bang dat ik ze verlies :shock:
Heeft iemand ervaring met de set van ultimate carbon?
Bijlagen
20240904_195709.jpg
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: matzwarts projekt

Bericht door Daan »

De N/A oren of de "echte" turbo oren?
Ik heb nog turbo oren liggen, maar overweeg de n/a's...
Maar daar kan ik nog geen goede handleiding van vinden..
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

De Duitsers noemen de NA versie "compressorohren".
Het lijkt erop dat het lijmdeel aan beide kanten binnen je clam plaatsvind.
Tja, of dat stevig genoeg is. Ik heb er nog geen klachten over gehoord.
Wel inmiddels 300 euro voor 2 grp schelpjes. Goeje business.

De oem turbo versie is hak en breekwerk, dus dan moet je wel zeker weten dat je die mooier vind.
Ook dan is het 1 schroef aan de slotvanger kant, 1 schroef tussen de louvres, en dan nog 2 met een constructie aan de binnenkant van je clam.
Ook die kunnen lostrillen natuurlijk.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

okee, ik wist niet dat er nog verschillende versies waren .
ik had wel gezien dat sommige een kunststof grille hadden, en sommige gaas erin .
de kunststof grille vind ik een stuk mooier .
vandaar dat ik overweeg om ze bij ultimate carbon te bestellen omdat hij die grille er ook bij kan leveren .
maar hij heeft nu geen voorraad , volgende maand waarschijnlijk weer .
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

Hier een afbeelding van de Eltech compressor ohren versie.
Alleen het oem gaas wordt verwijderd (bovenaan een klinknagel uitboren, en dan wip je hem eruit), daarna de oren erin lijmen aan de lipjes.
(Misschien kan het oem gaas zelf blijven zitten, dat weet ik niet zeker)
ohren.jpg


De overige opties is zoals de originele turbo oren, ongeacht of je gaas of louvres versie neemt.
Daarvoor moet je het deel van de rode pijl wegbreken. Daar is geen weg meer terug.

Hier nog een Duitser die het met veel geduld is gelukt om hem in 1 deel eruit te krijgen (mij lukte het niet)
breken.jpg
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

Oh dat is wel een groot verschil :shock:

ik kan me wel voorstellen dat als het deel op de onderste foto eruit is dat er waarschijnlijk wat meer lucht naar binnen kan .

ik heb een mailtje gestuurd naar ultimate carbon en kreeg terug :

Obviously a direct fit if you have a turbo but if you have the 2.2 NA then yes some modification and cutting of the rear clam is required.

welke versie hij verkoopt is me nu nog niet helemaal duidelijk
Gebruikersavatar
Smiley
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 7385
Lid geworden op: 10 jul 2008 21:46
Locatie: Etten-Leur

Re: matzwarts projekt

Bericht door Smiley »

http://www.ultimatecarbon.co.uk/product ... -speedster

Die 240 pond zijn replica's van de oem oren.
Alleen de buitenste schelpen.

De louvres van 295 pond komen daar nog bij.
Die lijm je in de schelp, en die constructie tesamen zet je na wat breekwerk in je speedster.

edit; plaatjes zijn altijd beter. Dit is een oem oor.
compleet oor.jpg
Het in te lijmen louvres deel van 295 pond, komt met 2 bevestigingsgaten.
De rode pijl gaat met een schroef in de zijkant van het deel wat je weggebroken hebt. (een gat wat bij ultimate carbon niet aanwezig lijkt op hun foto)
De blauwe pijl gaat met een schroef aan de binnenkant van je sill.
Zonder dit louvres deel, en alleen de schelpen, heb je dus amper bevestigingsopties, en zul je creatief moeten worden.

De schelp zelf heeft aan de achterkant bij de groene pijl 2 uitsparingen, die in je achterclam deel vallen.
Bij de turbo zit daar al een constructie om het daar met schroeven vast te kunnen zetten.
Op de NA zul je daar zelf iets moeten maken.

Je kunt kiezen of je ze verwijderbaar wilt houden, dus met 4 schroeven en dubbelzijdige tape gaat werken, of dat het vrij definitief is, en je bijvoorbeeld sikaflex kunt gebruiken.
Omdat de oren uitsteken en meer steenslag pakken bij bredere voorbanden, is mijn constructie met de 4 schroeven gedaan. (mochten ze ooit opnieuw gespoten moeten worden)
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1372
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Re: matzwarts projekt

Bericht door speedster »

Ik heb nog nieuwe oem turbo oren voor 750 euro!!! Nieuw ongespoten
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

is dat met de grille erbij?
matzwart
Actief lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: matzwarts projekt

Bericht door matzwart »

mischien een beetje een rare vraag ,
maar de oliekoeler van mijn auto zit niet vast met een beugel of iets dergelijks .
hij hangt een beetje aan de koelwaterslangen, hoord dit zo of mis ik iets?
Plaats reactie