hoge compressie zuigers

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
matzwart
Actief lid

hoge compressie zuigers

Bericht door matzwart »

Ik ben van plan om aankomende winter mijn onderblok aan te pakken .

Hij blijft atmosferisch en daarom wil ik de compressie verhouding verhogen .

Nu kom ik alleen zuigers tegen met een orginele of lagere compressie verhouding .

Weet iemand nog een fabrikant die zuigers leverd met een compressie verhouding van 1:11 ongeveer ?

Ik heb gelezen dat je met yh zuigers op 1:11 komt, maar dan heb ik ook de yh drijfstangen nodig .

Het liefst hou ik de eagle drijfstangen die er nu inzitten .

Als iemand een tip heeft hoor ik het graag.
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Re: hoge compressie zuigers

Bericht door Daan »

Ik ken geen kant en klare 11:1 zuigers. Best bet idd yh zuigers en drijfstangen en je kop vlakken.

Yh koppakking is 0.39mm
Se koppakking is 0.49mm

1mm kop vlakken is ca. 1.0 c/r er bij.

Gr. Daan
Opel Speedster 2.2 Turbo
matzwart
Actief lid

Bericht door matzwart »

Ja ik denk dat het uiteindelijk een yh set word .
Zouden de yh drijfstangen hetzelfde zijn als saab b207 drijfstangen?
Dat maakt zoeken weer wat makkelijker 8)

Ik heb nog een aantal mailtjes gestuurd voor zuigers, zzperformance heeft al gereageerd en kan niets leveren .

alleen moet ik wel in de gaten houden dat ik ook nokkenassen heb met meer lift en dat die niet gaan raken
Daarom durf ik de kop niet zo ver te laten vlakken.
Daan

Bericht door Daan »

Drijfstangen zijn denk ik verschillend aangezien z22se en b207 ook verschillen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
matzwart
Actief lid

Bericht door matzwart »

Okee jammer .

Ik heb een paar reakties gehad, niemand kan de zuigers leveren geloof ik .

Volgens spec hebben de wisecos 1:10 bij een 1mm koppaking .
Dus met een 0,5mm pakking zou hij rond de 1:10,5 uitkomen, maar of dat de moeite waard is :?: .
Kwa gewicht zijn de wisecos bijna gelijk aan de orginele zuigers .
Heeft het dan bij een n/a motor nog nut om voor wisecos te gaan?
of kan ik net zo goed voor een setje overmaat mahle of kolbenschmidt zuigers gaan ?
Ik heb wel eens gelezen dat met wisecos het olieverbruik omhoog kan gaan .
Daan

Bericht door Daan »

Wat is nu precies je doel?
Op ebay staat voor 100,- een set yh zuigers en drijfstangen.
Met een yh koppakking zit je op 12:1 compressie (std. Zyh compressie. Met een gevlakte kop kan je naar 12.5:1...

Geen idee wat voor n/a nu het beste werkt, maar volgens mij heb je zat mogelijkheden voor betrekkelijk weinig geld.

Nieuw en duur gesmeed spul er in stoppen is ietwat overkill denk ik. Koop voor dat geld dan een 2.4 onderblok als je toch n/a wilt gaan.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

De vraag wat het doel is, is de goede...

N/A tuning kan je een paar richtingen op doen. Let wel dat veel dingen 'weinig' doen zonder een goede balans van de overige zaken. ITB's hebben bijvoorbeeld weinig nut op een motor met standaard nokkenassen (behalve dan geluid ;) ) en een geflowde kop 'doet' ook weer weinig met een standaard uitlaatspruitstuk...

Dat is het lastige, maar ook weer mooie, van N/A tuning. Nadeel is dat het snel in de papieren loopt..

Dus.. Zoals Daan al aangaf.. Wat is je doel?

Je kunt goeddeels zelfde max toeren aanhouden en dan gaan tunen op compressie en evt. CC's, dus bijvoorbeeld grotere slag en/of grotere boring. Dan kan je vaak met een hoop OEM spul werken omdat per component de belastingen allemaal niet veel gekker worden. Klein beetje 'wildere' nokken er in en dan een goed in- en uitlaatsysteem en je bouwt een 'koppel'-blok die schakel-lui te rijden is.

Je kunt ook de andere kant op en gelijke 'maat' houden, maar nu de toeren te gaan opzoeken. Toeren is groote deel van de belasting in een motor, dus dan moet je gaan kijken naar stalen drijfstangen, gesmede zuigers en als je betrouwbaar de 8000+ wilt aantikken ook richting de 2.0L (86x86mm) gaan om de zuiger-snelheden een beetje binnen de perken te houden. Dikke nokkenassen met dan (verplicht) ITB's omdat hij anders helemaal niet meer stationair loopt en waarschijnlijk wel een 'standalone' ECU omdat de standaard ECU code dat waarschijnlijk niet helemaal meer trekt ;)

Ook hier kan soms een 'goedkope' oplossing mogelijk zijn door het rond-shoppen bij andere merken en types om zo 'frankenstein' setups te maken. Zo is bij de oudere Honda motoren (D en B series) het mogelijk om met Suzuki Vitara zuigers en drijfstangen een en ander te doen voor goedkope turbo bouw.. In dit geval heeft een Honda K20 ook een 86mm boring, dus mogelijk OEM zuigers te 'lenen' als drijfstangen met goede maat ergens anders weer te vinden zijn, maar dat is vaak wel heeeeel veel puzzel en uitzoekwerk om dat bij elkaar te sprokkelen.

WIl je relatiuef makkelijk meer vermogen en koppel, dan is en blijft 'boost' meestal het antwoord...

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
matzwart
Actief lid

Bericht door matzwart »

bedankt voor de info :thumbup:

Ik zal even uitleggen wat er aan de hand is :D

De krukaskeerring aan bakzijde lekt heel lichtjes .
Daarom ben ik van plan om deze winter de motor uit te bouwen .
En als de motor eruit is moet het natuurlijk kompleet uit de hand lopen 8)
Omdatde kop geflowd is en er andere nokkenassen in zitten wil ik de compressie verhouding iets verhogen
om daar mischien nog iets meer gebruik van te maken.
Wat ik ook wel zou willen is de krukas balanceren, alles even zwaar maken en dan de balansassen eruit halen .
Ik verwacht er geen wonderen van, Maar een motor met nog iets meer respons is wel lekker denk ik .
Hij rijd nu al erg leuk .
Ik weet dat boost de beste manier is , maar ik wil de auto niet zwaarder maken en de motorruimte niet volproppen .

de yh set is wel erg interesant :D
Daan

Bericht door Daan »

De auto wordt niet per definitie zwaarder. Ik heb geloof ik ~12,5kg bespaart met mn turbo ombouw.
Als je er een chargecooler à 27kg bij bouwt, dan komt er wel wat bij ja. Maargoed.... +20kg en +100pk :roll:
Opel Speedster 2.2 Turbo
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

Van alle mods die ik gedaan heb, heb ik alleen van de balansassen spijt.
In idle trillen de vullingen uit je mond. Ook wat bouten links en rechts losgetrilt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door gertje »

Smiley schreef:Van alle mods die ik gedaan heb, heb ik alleen van de balansassen spijt.
In idle trillen de vullingen uit je mond. Ook wat bouten links en rechts losgetrilt.
Is je krukas ook uitgewogen?

Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Smiley
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Smiley »

gertje schreef: 26 jul 2024 9:41
Smiley schreef:Van alle mods die ik gedaan heb, heb ik alleen van de balansassen spijt.
Is je krukas ook uitgewogen?

Nee. De B207 was wel nieuw, als dat nog uitmaakt.
Het leven is geen sprookje.
Als jij rond middernacht je schoen kwijt bent, dan heb je gewoon teveel gezopen.
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door gertje »

Als je de krukas laat uitwegen neemt het de trillingen grotendeels weg die de balansassen eigenlijk opvangen. Verbeter me als in fout ben

30/08/14 meet and greet.
matzwart
Actief lid

Bericht door matzwart »

Als ik de balansassen eruit haal wil ik de krukas laten balanceren .
Daarmee hoop ik dat de trillingen minimaal zijn.
Ik wil een set van zzperformance gebruiken zodat ik altijd nog terug kan naar orgineel .

Wat betreft de zuigers ga ik op zoek naar een set yh drijfstangen en zuigers denk ik .
Rustig aan bestel ik ook alle pakkingen die ik nodig heb.
matzwart
Actief lid

Bericht door matzwart »

ik heb met veel bedrijven kontakt gehad, maar niemand kan kant en klaar hoge compressie zuigers leveren .
ik heb gereageerd op een set yh drijfstangen, maar geen reaktie terug gehad ,dus dat gaat ook niet door.

ik denk dat ik voor de wisecos ga met 0,5mm overmaat en een yh koppakking .
de kop is al gevlakt, ik weet alleen niet hoeveel .
ik schiet er kwa compressie weinig mee op ,( 0,6 ongeveer ) maar een setje verse zuigers en zuigerveren word hij niet slechter van .

Maar ik ga vd week naar degene die de krukas gaat balanceren en de cilinders overmaat gaat maken, dan spreek ik het nog even door met hem.

eigenlijk was het de bedoeling om vd winter te beginnen aan het blok, maar er is iets tussen gekomen , en de motor is er nu al uit :roll:
zo ongeveer alle pakkingen zijn binnen alleen de balans as dummys en krukas en drijfstanglagers zijn nog onderweg .
Plaats reactie