Speedster #0657 terug op het forum

Alles over turbos, luchtfilters e.d.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Smiley schreef: 21 aug 2021 19:12 Kan het zijn dat je door de regen wat rustiger hebt gereden, waardoor de abs het ook rustiger had?
Ie nog een keer testen op een droog dagje?
Ik had nog nooit zo hard gereden :mrgreen: maar zal zeker nog een keer op een droge dag proberen :yes:

En idd, strak asfalt en nieuwe semislicks zullen ook geholpen hebben.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Vandaag even balen bij het verwijderen van de originele injectoren.
Er kwam 1 injector uit zonder O ring, deze was de inlaat in gevallen;

Afbeelding

Gelukkig had ik nog een chinees endoscoop setje liggen en hiermee heb ik hem er uit weten te vissen :mrgreen:

Verder stond ik er van te kijken hoe schoon het inlaatkanaal en de kleppen zijn, pas afgelopen winter de EGR afgesloten en toen was de originele inlaat nog zwart en plakkerig van de drab.
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Afgelopen maanden maar weer eens het stof van de speedster geblazen, het werd maar eens tijd voor de turbo ombouw.

Voor een Holset HX35 Twinscroll met 10cm housing gekozen omdat deze;
- (Theoretisch) op tijd wakker zou moeten zijn, zelfs op 1.6L blokken
- Ruimte over houdt voor meer in de toekomst.
- Goed te betalen is

Als ik het goed heb zou de standaard Z22SE/koppeling zo'n 250-280pk moeten kunnen hebben?
Ik heb nog een B207 blok liggen die mogelijk wat meer boost lust.

En de 44mm externe wastegate zou ook de mogelijkheid moeten bieden om met lage boost te rijden zonder boostcreep.
Ik ga beginnen met de kleinste 0,3bar veer

Luchtfilter komt direct op de turbo en ik zal zorgen dat hij kan ademen via de linker lucht inlaat

In progress; De buitenste 2 cilinders komen op 1 scroll, de binnenste op de andere;
Afbeelding

Omdat Holsets een grote olie afvoer nodig hebben maar voor deze route gegaan;
Afbeelding

Helaas weer wat meer aan het werk de komende tijd, to be continued :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Max op 07 nov 2024 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
niekcarfreak
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door niekcarfreak »

Wow, wat een project weer. Respect :!:
Gebruikersavatar
gertje
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2402
Lid geworden op: 10 sep 2010 11:22
Locatie: kasterlee

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door gertje »

Altijd leuk dat mensen een project doen dat afwijkt van de bewandelde paden. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn

Verstuurd vanaf mijn CPH2449 met Tapatalk

30/08/14 meet and greet.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Arno »

Cool! Ga je nog een extra steun maken om de turbo aan het blok op te hangen? Gewicht van zo'n ding op een spruitstuk kan wel eens wat wiebelig worden als alles heet wordt.

Zo'n soort ding:

Afbeelding

BTW.. Zou de hele 'kofferbak' in jouw geval gewoon uit de clam zagen. Mocht je nog iets willen opbergen daar, dan kan je altijd nog iets van een alu bak maken en daar een soort zak/bekleding in maken zoals de originele S1 Elises hadden..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Ja zeker, maar heb het gewicht ondersteund vanaf de onderkant met 2 strippen staal en hier zit ook meteen de olieafvoer in verwerkt. Stevig gemonteerd op het blok en de versnellingsbak, maar wel (hopelijk) voldoende beweging er in om uitzetting/krimp van het spruitstuk op te vangen.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Daan »

Als je de filter direkt op de turbo zet ga ik er van uit dat je carter ontlucht in de lucht ipv een vacuum op je carter vanaf de intakepijp?

Op zich prima, maar houd rekening met beperkte carterontluchting via dat kleine nippeltje op het klepdeksel.
Reden dat ik er vacuum op zet vanuit mn intake maar met catchcan er tussen.
Opel Speedster 2.2 Turbo
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Gister eindelijk voor het eerst kunnen test starten, so far so good :mrgreen:

https://youtube.com/shorts/uFYrCTjIJ6k?feature=shared

https://youtu.be/WWqd8SofK64?feature=shared

Nu eerst het spruitstuk ontlaten/vlakken om zoveel mogelijk spanningen er uit te halen.
Na al dat laswerk mag het wel een tijdje heel blijven zeg maar.
Gebruikersavatar
Daan
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1071
Lid geworden op: 18 apr 2012 18:34
Locatie: Goes

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Daan »

Lekker bezig!
Opel Speedster 2.2 Turbo
matzwart
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door matzwart »

klinkt goed , en ziet er goed uit :thumbsup:
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Inmiddels weer wat verder gekomen;
Afbeelding

-Spruitstukflens naar het motorblok laten vlakken
-Spruitstuk gepast op het B207 blok
-Downpipe klaar (excl lambdabungs)
-Water gekoelde intercooler complete systeem gemonteerd, radiator zou net moeten passen onder de clam

Meer foto's;
https://imgur.com/a/speedster-turbo-AXNIDkv

To do list voor de eerste rit op de weg;
- Rest van de uitlaat afmaken
- Elektrische boost controller monteren
- Waterpomp/fan van water intercooler elektrisch aansluiten
- Upgrade toelink kit monteren
Gebruikersavatar
Max
Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 sep 2020 8:07
Locatie: Eelde
Contacteer:

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door Max »

Inmiddels de upgraded toe-links gemonteerd en de uitlaat is vandaag ook eindelijk af :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Een kleine ode aan de speedster die me ooit het virus gegeven heeft :mrgreen:

De klep trekt op vacuum dicht, dus bij lage toeren klinkt het ondanks de minimale demper nog redelijk beschaafd.
Maar eens zien hoe het straks op straat klinkt :D

To do list:
- Elektrische boost controller monteren
- Waterpomp/fan van water intercooler elektrisch aansluiten
matzwart
Actief lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 04 jul 2022 14:45
Locatie: rotterdam

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door matzwart »

mooi werk man, doe je het laswerk zelf?
niekcarfreak
Lid
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 jul 2023 6:40

Re: Speedster #0657 terug op het forum

Bericht door niekcarfreak »

Wauw, mooie uitlaat.
Plaats reactie