Bandenkeuze

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Plaats reactie
philip1966
Actief lid

Bandenkeuze

Bericht door philip1966 »

Hallo,

Na een check blijken mijn banden al van 2004 te zijn :bangin: :bangin:

Dringend aan verandering toe dus.
Welke banden raden jullie aan voor enkel weggebruik in droge omstandigheden.
Momenteel liggen volgende maten op de ats dtc:
Vooraan: toyo proxes t1r: 205/45/17
Achteraan: toyo proxes t1r: 245/40/17

Dezelfde breedtes houden of vooraan naar bredere band gaan?
Bedankt.
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Contacteer:

Re: Bandenkeuze

Bericht door Arno »

Met de ATS-DTC velgen is dat de gangbare maat.

Breder als 205 voor gaat snel aanlopen aan de binnenkant tegen het chassis en tegen het spatscherm aan de binnenkant bij insturen, dus ik zou het gewoon zo houden als je er tevreden mee bent.

Goede ervaringen op mijn Elise met o.a. de Dunlop SPORT MAXX RT2 als zomerband. Iets als Michelin PILOT SPORT 5 of Continental ULTRACONTACT gaat ook prima zijn.

Maar... Als je toch niet veel kilometers maakt (gezien de 22 jaar oude banden :lol: ) kan je ook voor iets als een NANKANG SPORTNEX CR-S, TOYO R888R of een YOKOHAMA ADVAN A052 semislick gaan voor super veel grip maar dan wat compromis qua nat-wegdek gedrag.

De beperkende factor qua banden keuze is meestal "welke band maken ze in hetzelfde type voor en achter". Zolang je redelijke bekend/premium merk banden neemt gaat het allemaal prima werken mbt. weggedrag en zo.

Heel goedkope, veelal chinese en indiaase, merken zou ik niet zo gauw doen. Kan best werken, maar beetje te onvoorspelbaar over hoe goed/slecht ze gaan zijn.

En 'dure' banden is ook maar relatief als je zoveel jaar met een set doet..

Bye, Arno.
No-one can hear you scream at 8600 RPM..
the-duke
Mega lid

Bericht door the-duke »

Breder als 205 voor gaat snel aanlopen aan de binnenkant tegen het chassis en tegen het spatscherm aan de binnenkant bij insturen, dus ik zou het gewoon zo houden als je er tevreden mee bent.
Mee eens, ik heb voor sinds ruim een jaar ook 205/45R17 DUNLOP SPORTMAXX RT2 en bij max insturen wil deze bij nieuwe banden ook de chassiszijde licht raken, dus zou zeker niet breder gaan.
Had daarvoor ook de Toyo T1R (helaas niet meer te krijgen), maar moet zeggen dat de Dunlop zoals genoemd echt een prima alternatief is voor mijn gebruik (sportief/droog).

Gr,
The Duke
The bullshit stops when the light drops
Zoefke
Actief lid

Bericht door Zoefke »

Zelf ben ik ook op zoek naar nieuwe banden en daarbij kwam ik ook onderwerpen over 'treadwear' tegen op dit forum.
Naast de originele banden reed ik ook met Toyo R1R die beide lagere treadwear waardes hebben (140-200).
Mijn voorlopige keuze ging daarom naar Yokohama AD08-RS (zou treadwear 200 zijn).

Nu lees ik dat jullie goede ervaringen hebben met Dunlop Sport Maxx RT2 en ook gelijkaardige zomerbanden aanbevelen waarbij ik treadwear waardes van 320 terugvind. Geven die dan voldoende grip bij onze toch wel lichte Speedster?

Mvg,
Zoefke.
Zoefke.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Hangt beetje af van wat je wilt en het gebruik.

Als je iets vaker het circuit op zoekt dan was de oude R1R (niet meer leverbaar) en op dit moment de AD08RS zo'n beetje 'de keuze'. (eigenlijk is er in die categorie of 'plakkeriger' ook tegenwoordig niet veel meer over behalve echte harcore semislicks als Toyo R888R of Yoko A052's)

Beide zijn meer 'plakkerig' dan de normale zomerband als je ze beetje warm krijgt en je kunt er dus harder mee door de bocht.

Nadeel is dat ze over het algemeen wat luidruchtiger zijn en meer sporen in de weg willen volgen en zo. Ook is de slijtage simpelweg hoger door de zachtere compound en het natte-weg gedrag is ook abrupter wanneer grip verlies optreedt.

Een goede 'normale' zomerband is wat vriendelijker voor op de weg en wat minder snel 'afgeleid' door oneffenheden en zo. Ook moet je je afvragen of je wel de bochtensnelheden van de plakkerige banden op de openbare weg wil gaan opzoeken, maar dat moet ieder voor zich bedenken..

Normale zomerbanden van wat meer de 'a merken' gaan prima op een Speedster. Grootste probleem is over het algemeen een fabrikant vinden die hetzelfde type band levert in zowel de voor- als achteras maten.

Bye, Arno.
philip1966
Actief lid

Bedankt voor de reacties.
Ik zie bij michelin PS5 dat ze dezelfde maat in verschillende hoogte aanbieden:
Bvb 205/40/17 en 205/45/17.
Wat is hier de beste keuze?
Thx
Zoefke
Actief lid

Bericht door Zoefke »

Bedankt voor je duidelijke uitleg Arno!
Misschien dat ik ook beter naar een normale zomerband overschakel, rijtraining en een enkele keer circuit zijn al lang verleden tijd.
In Nederland hebben jullie misschien niet hetzelfde probleem als in België: Ik zou 205/45 R17 + 245/40 R17 moeten nemen om binnen de wettelijke toleranties te vallen, terwijl 205/45 R17 + 235/40 R17 beter zou zijn voor de ABS (meer gelijke diameters van de banden)
Met 205/40 R17 wordt de diameter nog kleiner, wel beter om niet aan te lopen, maar dan zou achteraan 235/35 R17 ideaal zijn. (Maar misschien moeilijk te vinden)
Ben benieuwd naar de uitleg van Arno :-)

Mvg,
Zoefke.
Zoefke.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

philip1966 schreef: 12 jan 2026 10:45 Ik zie bij michelin PS5 dat ze dezelfde maat in verschillende hoogte aanbieden:
Bvb 205/40/17 en 205/45/17.
Wat is hier de beste keuze?
205/45R17 is het dichtste bij de rol-omtrek van de orignele 175/55R17 banden op de Speedster, dus aantal omwentelingen per km is dicht bij elkaar.

Om ABS unit tevreden te houden qua afwijking is dat de beste keuze. 205/40R17 wordt een stuk kleiner en kan ervoor zorgen dat de ABS beetje onvoorspelbaar wordt of zelfs een storingsmelding gaat geven.

De 245/40R17 achter op jouw auto is ook dicht bij de originele 225/45R17 qua omtrek om die reden.

Bye, Arno.
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Zoefke schreef: 12 jan 2026 14:50 toleranties te vallen, terwijl 205/45 R17 + 235/40 R17 beter zou zijn voor de ABS (meer gelijke diameters van de banden)
Goede redenering, echter origineel zijn de Speedster banden/wielen alleen niet gelijk :)

Origineel voor 175/55R17 - 624mm diameter
Origineel achter 225/45R17 - 634mm diameter

Achter is origineel dus +/- 10mm groter qua diameter.

Verschil is minder extreem als op de Elise, maar ook de Speedster is voor dus kleiner als achter.

De Speedster ABS unit is gecalibreerd op dit verschil per as dus zal het meest happy zijn als je die ratio aanhoudt met andere banden/wielen.

De ATS-DTC setup met 205/45R17 (616mm) en 245/40R17 (628mm) zit met 12mm heel netjes in die zelfde hoek en de totale diameter(s) zijn ook nog eens dicht bij de originelen (max -1.3%).

235/40R17 zou achter relatief 'klein' worden tov. de originele 225/45R17 met -2.3% en ok het voor-achter verschil loop terug tot 4mm. Waarschijnlijk minder handig met de ABS unit. Als je dat zou willen doen moet je waarschijnlijk voor ook naar een 205/40.. Alleen gaat dan langzaamaan wel je snelheidsmeter meer afwijken..

Bye, Arno.
Zoefke
Actief lid

Bericht door Zoefke »

@ philip 1966: bedankt voor het aanbrengen van dit onderwerp :thumbup:
@ Arno: bedankt voor de tips :thumbsup:

Mijn keuze wordt Michelin Pilot Sport 5 in 205/45 R17 + 245/40 R17 en dat zou voor de Belgische autokeuring OK moeten zijn.

Mvg,
Zoefke.
Zoefke.
philip1966
Actief lid

@allen: bedankt voor de nuttige info.
Ik ga ook voor de Michelin ps5.

Bijkomend vraagje: is balanceren van de nieuwe banden voldoende of is uitlijning ook nodig?
Zo ja, welke waarden moet ik dan best vragen?

Thx
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Uitlijnen is normaal gesproken niet nodig bij een bandenwissel.

Alleen als je zaken hebt zoals een stuur wat scheef staat, 'trekt' naar 1 kant of dat je voelt dat hij veel te sterk onder- of overstuurt in bochten.

De fabrieks waarden zijn prima. Enige aandacht puntje is dat deze auto's dienen te worden uitgelijnd met 1/2 tank brandstof EN 75Kg ballast in iedere stoel om personen te simuleren. Dan zijn de gepubliceerde fabrieks waardes voor de uitlijning bruikbaar. Zonder de ballast en brandstof zullen de waardes anders zijn omdat hij dan verder uit de veren komt.

De meeste moderne uitlijn apparatuur zal deze opmerking/waarschuwing ook weergeven op het scherm als ze een opel speedster als auto aankiezen. Is vooral een aandachts-dingetje van het bedrijf/monteur die het werk doet in plaats van dat ze 'blind' door gaan zonder hier op te letten.

Bye, Arno.
philip1966
Actief lid

Veel dank voor de nuttige info van de kenners 😉
Plaats reactie