Rijhoogte

Alle overige technische zaken.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Rijhoogte

Bericht door Piet »

Nu heb ik leuk van die Nitrons onder mijn auto maar weet iemand wat het verschil tussen voor en achter kwa rijhoogte mag zijn en hoe je dat meet?
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Re: Rijhoogte

Bericht door jans »

piet schreef:Nu heb ik leuk van die Nitrons onder mijn auto maar weet iemand wat het verschil tussen voor en achter kwa rijhoogte mag zijn en hoe je dat meet?
Piet

Heb hem zo afgesteld dat ik 2 cm tussen de bovenkant banden en spatbord heb.Dus voor én achter. Wel natuurlijk het aantal windingen geteld, zodat het overal gelijk is. daarna heb ik de auto laten uitwegen bij Lotus. En stond gelijk helemaal goed.( wel er in gaan zitten ).
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Jans,

Om die windingen te telen moet je zeker de wielen er eerst af halen, of doe je dat op de tast?
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Ze stonden al aardig gelijk toen ik ze kocht, maar dat zegt natuurlijk voor een ander niet veel. Maar inderdaad , de wielen moeten er wel af. Want mochten ze niet helemaal gelijk staan , kun je ze ook mooi gelijk verstellen.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Yvo schreef mij:
125/135 is de ideale setting om een gelijke (lees maximale) ingaande en uitgaande slag te krijgen. Als je de auto lager wil zetten is dat natuurlijk geheel 'up to you' maar zal je wel eerder de bumpstops tegen komen..

Ikzelf heb het opgemeten in de wielkast, aan de kant van de deur ! zowel voor als achter en dan helemaal de wielkast in :!:

Wat is uitwegen :?:
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Uitwegen, is de auto op 4 '' weegschalen zetten , en de computer berekend dan of de auto qua gewicht gelijk verdeeld is.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Marcel schreef:Yvo schreef mij:
125/135 is de ideale setting om een gelijke (lees maximale) ingaande en uitgaande slag te krijgen. Als je de auto lager wil zetten is dat natuurlijk geheel 'up to you' maar zal je wel eerder de bumpstops tegen komen..

Ikzelf heb het opgemeten in de wielkast, aan de kant van de deur ! zowel voor als achter en dan helemaal de wielkast in :!:

Wat is uitwegen :?:
Thanks, Marcel

Ik denk dat ik je begrijp.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Ik denk dat ik maar weer eens langs de garage ga. :roll:
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

wat is het nut van uitwegen :?:
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

Heren, even in het algemeen: als je veranderingen in de wagenhoogte aanbrengt MOET je daarna de auto weer uit laten lijnen.
Je kan het ook 'vergeten', maar dan ga je gewoon wat meer banden verbuiken. (we hadden bij Stelvio een auto die van standaard dempers naar Nitrons was gegaan en niet uitgelijnd was. Met nieuwe banden aan de Stelvio begonnen, met afgeschreven banden teruggekomen :shock: )

Uitwegen heeft nut in het kader van de balans van de auto. In feite wil je ervoor zorgen dat ieder wiel (in ieder geval aan dezelfde as) een gelijk gewicht heeft. Met een auto die goed in balans is kan je perfect vierwiel driften, een auto die uit balans is wil dat minder of in het geheel niet.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dat is het nu juist ik ga me auto uitlijnen maar dan moet ik wel zeker zijn dat de auto kwa hoogteverschil goed staat. Kwa rijhoogte staat hij prima ik wil dus alleen weten of er verschillen tussen voor en achter mogen zitten en hoeveel.
Gebruikersavatar
Arno
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1522
Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Bericht door Arno »

En rijhoogte meten natuurlijk wel tussen de juiste punten op het chassis en een (vlakke!) vloer. (de blauwe stickers voor de krikpunten zitten op zo'n beetje de juiste plaatsen)

Meten ten opzichte van de clam is nutteloos, want die zijn vaak zo consistent qua maatvoering als een pakje boter.

Oh.. En meestal worden de rij-hoogte getallen gegeven met ballast-gewicht in de auto, dus niet in onbeladen toestand.

Bye, Arno.
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Dit is het zelfde als wat Mark mij verteld (uitgelegd) heeft en voor mij volstrekt logisch.vr.gr.linne150
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Ja'' Piet wie mooi wil zijn 8)
Harmen
Lid
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 sep 2005 15:48

Bericht door Harmen »

Waar ik de auto het beste laten uitlijnen en/of uitwegen

Kan dit bij een opeldealer (uitlijnen bedoel ik dan)

Of weten jullie nog goede adressen, liefst in de buurt 's-Hertogenbosch of Eindhoven?? (Liever niet Amsterdam graag)
Plaats reactie