intresse voor doe het zelf kompressor kit van HITEC
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
intresse voor doe het zelf kompressor kit van HITEC
Hartmut van de duitse firma HITEC heeft mij gevraagd hier eens te polsen of er intresse is voor een zelf te monteren kompressor ombouw kit. Zoals ik dat dus heb gedaan (ik was de eerste particulier aan wie ze de set als doe het zelf pakket hebben geleverd).
Op dit moment zijn er 2 sets mogelijk en nu is ook de 210 pk set later om te bouwen naar de grote set (245 pk), doordat nu hetzelfde inlaatspruitstuk wordt gebruikt, maar dan zonder de laminova intercoolers. (voorheen werd een ander aluminium inlaatspruitstuk gebruikt.
Kleine set:
Ca 260 Nm en 210 pk
kosten €4200 kompleet
extra:
Slechts het verwijderen van de precat en het aanpassen van het orginele luchtfilterhuis is noodzakelijk. Sport uitlaat met sport kat is niet nodig.
Inbouw tijd (met een brug en juiste gereedschap en 2 rechterhanden) schat ik op ongeveer 3-4 dagen
Grote set:
300 Nm en 245 pk (zo rijden Piet en ik nu rond zonder spijt)
Kosten: €5450,-
incl laminova intercoolers, radiator met temperatuurgestuurde fan
extra:
Voor het beste resultaat is het het beste om de kat te vervangen door een sportcat en eventueel de uitlaat voor een minder restrictief exemplaar. Verder moet het luchtfilterhuis worden aangepast of een sportluchtfilter worden gemonteerd (laatste heeft tot gevolg dat je dan wel de kompressorfluit goed hoort, dit heeft Piet. Ik rij met een aangepast luchtfilterhuis en een orginele papieren filter rond)
Inbouw tijd (met een brug en juiste gereedschap en 2 rechterhanden) schat ik op ongeveer 4-5 dagen
Verder is er nu zelfs een 290 pk versie in ontwikkeling, maar daarbij worden zuigers, drijfstangen ed ook vervangen. De 245 pk set up zal als het goed is opgewaardeerd kunnen worden naar de 290 pk set up.
Bij eventuele vragen help ik graag (heb tenslotte zelf mijn speedster al omgebouwd met de 245 pk set).
Ik heb er 5 dagen over gedaan, maar dat kwam ook doordat ik nieuwe kopbouten wilde monteren en de Opeldealer mij de verkeerde geleverd had, dus moest ik een dag wachten voordat ik vooruit kon. Verder heb ik het koelsysteem anders gemonteerd als dat HiTec voorheen deed (vanaf Piet zijn auto zetten ook zij de el-pomp op de zelfde plaats als ik).
Maarten
Op dit moment zijn er 2 sets mogelijk en nu is ook de 210 pk set later om te bouwen naar de grote set (245 pk), doordat nu hetzelfde inlaatspruitstuk wordt gebruikt, maar dan zonder de laminova intercoolers. (voorheen werd een ander aluminium inlaatspruitstuk gebruikt.
Kleine set:
Ca 260 Nm en 210 pk
kosten €4200 kompleet
extra:
Slechts het verwijderen van de precat en het aanpassen van het orginele luchtfilterhuis is noodzakelijk. Sport uitlaat met sport kat is niet nodig.
Inbouw tijd (met een brug en juiste gereedschap en 2 rechterhanden) schat ik op ongeveer 3-4 dagen
Grote set:
300 Nm en 245 pk (zo rijden Piet en ik nu rond zonder spijt)
Kosten: €5450,-
incl laminova intercoolers, radiator met temperatuurgestuurde fan
extra:
Voor het beste resultaat is het het beste om de kat te vervangen door een sportcat en eventueel de uitlaat voor een minder restrictief exemplaar. Verder moet het luchtfilterhuis worden aangepast of een sportluchtfilter worden gemonteerd (laatste heeft tot gevolg dat je dan wel de kompressorfluit goed hoort, dit heeft Piet. Ik rij met een aangepast luchtfilterhuis en een orginele papieren filter rond)
Inbouw tijd (met een brug en juiste gereedschap en 2 rechterhanden) schat ik op ongeveer 4-5 dagen
Verder is er nu zelfs een 290 pk versie in ontwikkeling, maar daarbij worden zuigers, drijfstangen ed ook vervangen. De 245 pk set up zal als het goed is opgewaardeerd kunnen worden naar de 290 pk set up.
Bij eventuele vragen help ik graag (heb tenslotte zelf mijn speedster al omgebouwd met de 245 pk set).
Ik heb er 5 dagen over gedaan, maar dat kwam ook doordat ik nieuwe kopbouten wilde monteren en de Opeldealer mij de verkeerde geleverd had, dus moest ik een dag wachten voordat ik vooruit kon. Verder heb ik het koelsysteem anders gemonteerd als dat HiTec voorheen deed (vanaf Piet zijn auto zetten ook zij de el-pomp op de zelfde plaats als ik).
Maarten
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- paul
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1105
- Lid geworden op: 03 dec 2004 8:10
- Locatie: Groningen
Hallo Maarten,
Klinkt allemaal heel aantrekkelijk, vooral de eerstgenoemde versie
van 210 PK voor € 4.200,-- zou ik zeker in geinteresseerd zijn.
Maar helaas..... Ik heb maar 1 rechterhand
Dus dat zelf inbouwen gaat me vast niet lukken
en ben ik dus aangewezen op de duurdere kant en klaar versie.
(eerst nog effe doorsparen dan maar)
Groeten,
Paul.
Klinkt allemaal heel aantrekkelijk, vooral de eerstgenoemde versie
van 210 PK voor € 4.200,-- zou ik zeker in geinteresseerd zijn.
Maar helaas..... Ik heb maar 1 rechterhand


Dus dat zelf inbouwen gaat me vast niet lukken

en ben ik dus aangewezen op de duurdere kant en klaar versie.
(eerst nog effe doorsparen dan maar)
Groeten,
Paul.
Laatst gewijzigd door paul op 15 dec 2005 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Hmmmm, interessant allemaal
Of ik echt interesse zou hebben hangt een beetje af van de ontwikkelingen op het gebied van de throttle bodies upgrade via Thorney Motorsports. Maar daar is nog niet veel over bekend. Hopelijk komt er snel wat meer duidelijkheid wat dat betreft.
En wat kost jij per dag Maarten?


Of ik echt interesse zou hebben hangt een beetje af van de ontwikkelingen op het gebied van de throttle bodies upgrade via Thorney Motorsports. Maar daar is nog niet veel over bekend. Hopelijk komt er snel wat meer duidelijkheid wat dat betreft.
En wat kost jij per dag Maarten?



- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Berichten: 2926
- Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
- Flaminiasupersport
- Actief lid
- Berichten: 210
- Lid geworden op: 14 okt 2005 14:13
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Voor een 4.000 euro zie ik dat wel zitten...
Heb je daar specifiek gereedschap voor nodig (remappen etc)?
Moet de motor eruit...?
Moet je heel de achterkant van de wagen uit elkaar halen?
Zo ja dan is het weer wat minder...
(of als winterjobke voor een poetser zoals ik die 's winters de Speedster op stal laat!
)
Als het een "bolt on job" is dan is het zeker interessant. En hoe zit het met de extra belasting op het motorblok, onderdelen etc. Daar zal wel aan gedacht zijn zeker?
Een lijst met de "Things to do" zou hier wel handig zijn om een juist beeld van de werken in te schatten.
In de jaren 60 kon je voor zowat iedere wagen een "Supercharger-kit" kopen. De firma die deze maakte was JUDSON SUPERCHARGERS.
Dat was heel eenvoudig te monteren toen...
Leuk dat het vandaag ook weer kan!

Heb je daar specifiek gereedschap voor nodig (remappen etc)?
Moet de motor eruit...?
Moet je heel de achterkant van de wagen uit elkaar halen?
Zo ja dan is het weer wat minder...


Als het een "bolt on job" is dan is het zeker interessant. En hoe zit het met de extra belasting op het motorblok, onderdelen etc. Daar zal wel aan gedacht zijn zeker?
Een lijst met de "Things to do" zou hier wel handig zijn om een juist beeld van de werken in te schatten.
In de jaren 60 kon je voor zowat iedere wagen een "Supercharger-kit" kopen. De firma die deze maakte was JUDSON SUPERCHARGERS.
Dat was heel eenvoudig te monteren toen...
Leuk dat het vandaag ook weer kan!

- Bijlagen
-
- judson.jpg (17.03 KiB) 10839 keer bekeken
- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
@ H-J
Hitec heeft nu geen optie zonder kompressor. En aangezien er al zoveel aanbieders zijn die 180 pk zonder kompressor aanbieden, zullen ze ook niet snel veel tijd gaan stoppen in een eigen set. Zeker daar het prijsverschil met de 210 pk kompressorkit dan zo klein wordt. En die heeft voor hun bewezen tevreden klanten opgeleverd en bewezen betrouwbaarheid. En om zonder kompressor richting de 200 pk te gaan moet het max motortoerental omhoog: dus andere drijfstangen en drijfstangbouten (en eventueel andere zuigers).
@ Paul
De kleine kit bij Hitec ingebouwd kost €5200 en je moet je auto er een weekje heenbrengen.
Om het zelf te doen moet je wel een beetje handig zijn en wat van de autotechniek weten.
@ Maik
Inderdaad zijn throttlebodies ook een mooie optie, maar ik denk dat de prijsprestatieverhouding uiteindelijk voor de kompressorkit zal spreken. Tevens zit je met de throttlebodies kit meteen ook aan een hogere toerental gebonden. Ik denk dat een speedster met throttlebodies (en de nodige andere mods, nokkenassen, klepveren, (kleppen?), drijfstangen, zuigers en ecu) meer een 'race' motor heeft, terwijl de kompressor ook iets soepeler is bij lage toerentallen (en overigens ook erg graag toeren maakt)
Mijn dag prijs...... Ik wil graag helpen, maar ben niet heel veel in NL, dus dat moet dan wel ruim van te voren gepland worden. Maar voor raad ben ik altijd bereikbaar (ok, bijna altijd)
@ Stevenflappy
Ik heb bij Hitec de nodige uitleg gehad en verder mijn autotechnische verstand gebruikt. Er zat geen handleiding bij. Maar iemand met tecnisch inzicht een de kennis / handigheid van een monteur moet het voor me kaar krijgen zonder problemen.
Ik kan wel een korte handleiding maken, maar niet een van draai die schroef los en dan die, hooguit een van. markeer de positie van de nokkenassen, neem de cylindrekop van de motor, let op voor...
Het is best veel werk, niet even in 2 dagen gepiept, dus daar een handleiding voor schrijven is nogal wat werk. Bovendien zijn er 3 verschillende kabelbomen gebruikt in de speedster, en vast nog wel wat andere kleine verschilletjes waardoor een nauwkeurige omschrijving maken nogal moeilijk wordt.
Maar als Maik de kit zelf gaat monteren met mijn hulp kunnen we wel een uitgebreide handleiding schrijven en foto's bijvoegen. (Ik ben een beetje vergeten foto's te maken af en toe, namelijk)
@FSS
Het enige specifieke gereedschap dat ik moest aanschaffen waren 2 vreemde torx doppen.
Verder nodig, wat niet standaard iedere monteur heeft :momentsleutel, soldeerbout,
Things to do lijstje:
- bodumplaat, plaat onder de uitlaat verwijderen
- Kofferdeksel demonteren en leg bescherming over de carroserie !
- rechter Achterwiel demonteren en spatscherm uitbouwen
- luchtfilterhuis uitbouwen
- Koelwater aftappen
- poly V snaar demoteren
- Bransstofrail en kabelboom op het inlaatspruitstuk demonteren
- ECU van spruitsuk halen
- Inlaatspruitstuk demonteren en gasklep verwijderen
- Dynamo demonteren
- Downpipe verwijderen
- klepdeksel demonteren
- Nokkenassen merken
- nokkenastandwielen demonteren (en spanner)
- cylinderkop demonteren
- pakkingen verwijderen (kop en blok)
- thermosstaat uitbouwen
+ nwe thermosstaat inbouwen
+ nieuwe pakking, staalplaat en nog een nwe pakking monteren
+ kop weer monteren (evnt nieuwe bouten)
+ nokkenastandwielen en ketting moteren (kost wat tijd omdat timing erg belangrijk is!!!!), spanner opnieuw voorspannen en weer monteren
+ klepdeksel monteren
+ Dynamo aanpassen en monteren met extra bussen en plaat met geleide rol voor de riem
+ nieuwe inlaatspruitstuk met nwe pakking monteren
+ gasklep op de kompressor monteren
+ kompressor met pakking op het spruitstuk plaatsen
+ Brandstof rail moteren en leidingsteunen aanpassen
+ extra brandstofslang (voor de 2 extra injectoren) aansluiten op de ontluchting van de orginele brandstofleiding (nadat het ventiel is verwijderd)
+ nieuwe Poly-V snaar monteren
+ Luchtfilterhuis aanpassen en monteren
+ Oliepeilstok buis verplaatsen
+ carterventilatie slang aanpassen en monteren
+ downpijp weer monteren (nadat precat is verwijderd of sportkat plaatsen)
+ ecu moteren op beugel van koelvloeistoftankje
+ extra ecu (alleen voor de 2 extra injectoren in het spruitsuk) in de kofferbak monteren (met zelfklevende klitteband)
+kabels van de extra injectoren naar de kofferbak leiden (doorvoer van de kabels voor de achterlichten gebruiken) en vacuumslang van spruitstuk naar de extra ecu leggen
+ kabelboom van de orginele injectoren en van het evap pompje verlengen.
+ toerental, contact en massa van de ontsekingsmodule aftakken voor de extra ecu.
+ kabelboom netjes afwerken
+ koelwater vullen
+ (olie verversen, beter na een korte inrij periode, als er tenminste geen koelvloeistof bij de olie is gekomen)
+ Proefstart om op lekage en koelvloeistof nivo ed te controleren
+ spatscherm monteren, wiel vastzetten
+ kofferdeksel en bodumplaat monteren
Bij de grote set komt er nog wat meer bij kijken:
+ monteer de radiator met fan in het rechter spatbord achter de grill
+ monteer de koelvloeistof pomp tegen het schutbord
+ maak de slangen opmaat met de beschikbare bochten eerst even puzellen, voor je gaat snijden
+ sluit de pomp en de fan aan via een relais welke spanning rechtstreeks van de dynamo haalt (extra zekering plaatsen) en de schakelpanning van de ontsteking (contact), in de radiator heeft nog een termoschakelaar welke de fan moet schakelen
Ik heb ook nog de hele uitlaat vervangen gelijktijdig.
Al bij al dus best wat werk. En ik zal best nog wat vergeten zijn nu ik zo even snel een opsomming maak. Het is ook alweer een maand of wat geleden dat ik het gedaan heb.
Hopelijk zijn de vragen tot nu toe hier beantwoord.
Maarten
.
Hitec heeft nu geen optie zonder kompressor. En aangezien er al zoveel aanbieders zijn die 180 pk zonder kompressor aanbieden, zullen ze ook niet snel veel tijd gaan stoppen in een eigen set. Zeker daar het prijsverschil met de 210 pk kompressorkit dan zo klein wordt. En die heeft voor hun bewezen tevreden klanten opgeleverd en bewezen betrouwbaarheid. En om zonder kompressor richting de 200 pk te gaan moet het max motortoerental omhoog: dus andere drijfstangen en drijfstangbouten (en eventueel andere zuigers).
@ Paul
De kleine kit bij Hitec ingebouwd kost €5200 en je moet je auto er een weekje heenbrengen.
Om het zelf te doen moet je wel een beetje handig zijn en wat van de autotechniek weten.
@ Maik
Inderdaad zijn throttlebodies ook een mooie optie, maar ik denk dat de prijsprestatieverhouding uiteindelijk voor de kompressorkit zal spreken. Tevens zit je met de throttlebodies kit meteen ook aan een hogere toerental gebonden. Ik denk dat een speedster met throttlebodies (en de nodige andere mods, nokkenassen, klepveren, (kleppen?), drijfstangen, zuigers en ecu) meer een 'race' motor heeft, terwijl de kompressor ook iets soepeler is bij lage toerentallen (en overigens ook erg graag toeren maakt)
Mijn dag prijs...... Ik wil graag helpen, maar ben niet heel veel in NL, dus dat moet dan wel ruim van te voren gepland worden. Maar voor raad ben ik altijd bereikbaar (ok, bijna altijd)
@ Stevenflappy
Ik heb bij Hitec de nodige uitleg gehad en verder mijn autotechnische verstand gebruikt. Er zat geen handleiding bij. Maar iemand met tecnisch inzicht een de kennis / handigheid van een monteur moet het voor me kaar krijgen zonder problemen.
Ik kan wel een korte handleiding maken, maar niet een van draai die schroef los en dan die, hooguit een van. markeer de positie van de nokkenassen, neem de cylindrekop van de motor, let op voor...
Het is best veel werk, niet even in 2 dagen gepiept, dus daar een handleiding voor schrijven is nogal wat werk. Bovendien zijn er 3 verschillende kabelbomen gebruikt in de speedster, en vast nog wel wat andere kleine verschilletjes waardoor een nauwkeurige omschrijving maken nogal moeilijk wordt.
Maar als Maik de kit zelf gaat monteren met mijn hulp kunnen we wel een uitgebreide handleiding schrijven en foto's bijvoegen. (Ik ben een beetje vergeten foto's te maken af en toe, namelijk)
@FSS
Het enige specifieke gereedschap dat ik moest aanschaffen waren 2 vreemde torx doppen.
Verder nodig, wat niet standaard iedere monteur heeft :momentsleutel, soldeerbout,
Things to do lijstje:
- bodumplaat, plaat onder de uitlaat verwijderen
- Kofferdeksel demonteren en leg bescherming over de carroserie !
- rechter Achterwiel demonteren en spatscherm uitbouwen
- luchtfilterhuis uitbouwen
- Koelwater aftappen
- poly V snaar demoteren
- Bransstofrail en kabelboom op het inlaatspruitstuk demonteren
- ECU van spruitsuk halen
- Inlaatspruitstuk demonteren en gasklep verwijderen
- Dynamo demonteren
- Downpipe verwijderen
- klepdeksel demonteren
- Nokkenassen merken
- nokkenastandwielen demonteren (en spanner)
- cylinderkop demonteren
- pakkingen verwijderen (kop en blok)
- thermosstaat uitbouwen
+ nwe thermosstaat inbouwen
+ nieuwe pakking, staalplaat en nog een nwe pakking monteren
+ kop weer monteren (evnt nieuwe bouten)
+ nokkenastandwielen en ketting moteren (kost wat tijd omdat timing erg belangrijk is!!!!), spanner opnieuw voorspannen en weer monteren
+ klepdeksel monteren
+ Dynamo aanpassen en monteren met extra bussen en plaat met geleide rol voor de riem
+ nieuwe inlaatspruitstuk met nwe pakking monteren
+ gasklep op de kompressor monteren
+ kompressor met pakking op het spruitstuk plaatsen
+ Brandstof rail moteren en leidingsteunen aanpassen
+ extra brandstofslang (voor de 2 extra injectoren) aansluiten op de ontluchting van de orginele brandstofleiding (nadat het ventiel is verwijderd)
+ nieuwe Poly-V snaar monteren
+ Luchtfilterhuis aanpassen en monteren
+ Oliepeilstok buis verplaatsen
+ carterventilatie slang aanpassen en monteren
+ downpijp weer monteren (nadat precat is verwijderd of sportkat plaatsen)
+ ecu moteren op beugel van koelvloeistoftankje
+ extra ecu (alleen voor de 2 extra injectoren in het spruitsuk) in de kofferbak monteren (met zelfklevende klitteband)
+kabels van de extra injectoren naar de kofferbak leiden (doorvoer van de kabels voor de achterlichten gebruiken) en vacuumslang van spruitstuk naar de extra ecu leggen
+ kabelboom van de orginele injectoren en van het evap pompje verlengen.
+ toerental, contact en massa van de ontsekingsmodule aftakken voor de extra ecu.
+ kabelboom netjes afwerken
+ koelwater vullen
+ (olie verversen, beter na een korte inrij periode, als er tenminste geen koelvloeistof bij de olie is gekomen)
+ Proefstart om op lekage en koelvloeistof nivo ed te controleren
+ spatscherm monteren, wiel vastzetten
+ kofferdeksel en bodumplaat monteren
Bij de grote set komt er nog wat meer bij kijken:
+ monteer de radiator met fan in het rechter spatbord achter de grill
+ monteer de koelvloeistof pomp tegen het schutbord
+ maak de slangen opmaat met de beschikbare bochten eerst even puzellen, voor je gaat snijden
+ sluit de pomp en de fan aan via een relais welke spanning rechtstreeks van de dynamo haalt (extra zekering plaatsen) en de schakelpanning van de ontsteking (contact), in de radiator heeft nog een termoschakelaar welke de fan moet schakelen
Ik heb ook nog de hele uitlaat vervangen gelijktijdig.
Al bij al dus best wat werk. En ik zal best nog wat vergeten zijn nu ik zo even snel een opsomming maak. Het is ook alweer een maand of wat geleden dat ik het gedaan heb.
Hopelijk zijn de vragen tot nu toe hier beantwoord.
Maarten
.
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Ik zeg, Maarten is goed bezig
Ik ben zelf nog een beetje huiverig voor wat de throttle body optie gaat doen voor de levensduur van je motor. Aan de ene kant heb je met hogere toerentallen te maken (niet veel hoger, maar goed), aan de andere kant heb je bij de compressor optie weer met hogere drukken te maken, of is je extra vulling volledig gecompenseerd door een uitgekiende verlaging van je compressieverhouding? Er ging toch een extra plaat tussen de kop?

Ik ben zelf nog een beetje huiverig voor wat de throttle body optie gaat doen voor de levensduur van je motor. Aan de ene kant heb je met hogere toerentallen te maken (niet veel hoger, maar goed), aan de andere kant heb je bij de compressor optie weer met hogere drukken te maken, of is je extra vulling volledig gecompenseerd door een uitgekiende verlaging van je compressieverhouding? Er ging toch een extra plaat tussen de kop?

- Hendrik-Jan
- Giga lid Carbon
- Berichten: 3048
- Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
- Locatie: Paleis 't Loo
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1134
- Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
- Locatie: Noord-Brabant Oost
@ Maik
bij het 2e + je staat de plaat genoemd. Dat is ook de enige reden dat de kop eraf moet.
De druk na de compressie is nagenoeg gelijk aan die van de NA, maar door dat er een groter volume is met daarin dus meer brandstof en zuurstof, is de verbrandingsdruk hoger. (Anders kan je ook niet meer koppel creeren).
Nog een voordeeltje tov de throttlebodie kit (tenminste ik ga ervan uit dat er nieuwe drijfstangen en zuigers inkomen) is dat je de kompresoor kit niet eerst in hoeft te rijden (tenzij je de 290 pk kit met andere zuigers ed neemt), omdat alle bewegende en draaiende delen al op elkaar zijn ingereden. Dus even de boel warm rijden en dan het verschil gaan voelen.
Verder zal het brandstofverbruik bij de throttlebodies waarschijnlijk iets hoger zijn door de hogere toerentallen waarbij de motor werkt. Maar dat zal geen reden tot een bepaalde keuze zijn.
Wat voor mij de keuze voor de HITEC kit makkelijk heeft gemaakt is dat de orginele ecu zijn werk blijft doen, dus dat alle speciale functies (koudstart, hoogte, diagnose ! ed) behouden blijven. Geeft mij toch wel een veilig gevoel.
Aan de andere kant, ik heb nog niet met Throttle bodies (behalve dan een een veel te zware BMW M3 met 340 pk) gereden en dat was in het begin ook mijn plan.
Succes met een eventuele keuze in de (nabije) toekomst....
Maarten
bij het 2e + je staat de plaat genoemd. Dat is ook de enige reden dat de kop eraf moet.
De druk na de compressie is nagenoeg gelijk aan die van de NA, maar door dat er een groter volume is met daarin dus meer brandstof en zuurstof, is de verbrandingsdruk hoger. (Anders kan je ook niet meer koppel creeren).
Nog een voordeeltje tov de throttlebodie kit (tenminste ik ga ervan uit dat er nieuwe drijfstangen en zuigers inkomen) is dat je de kompresoor kit niet eerst in hoeft te rijden (tenzij je de 290 pk kit met andere zuigers ed neemt), omdat alle bewegende en draaiende delen al op elkaar zijn ingereden. Dus even de boel warm rijden en dan het verschil gaan voelen.
Verder zal het brandstofverbruik bij de throttlebodies waarschijnlijk iets hoger zijn door de hogere toerentallen waarbij de motor werkt. Maar dat zal geen reden tot een bepaalde keuze zijn.
Wat voor mij de keuze voor de HITEC kit makkelijk heeft gemaakt is dat de orginele ecu zijn werk blijft doen, dus dat alle speciale functies (koudstart, hoogte, diagnose ! ed) behouden blijven. Geeft mij toch wel een veilig gevoel.
Aan de andere kant, ik heb nog niet met Throttle bodies (behalve dan een een veel te zware BMW M3 met 340 pk) gereden en dat was in het begin ook mijn plan.
Succes met een eventuele keuze in de (nabije) toekomst....
Maarten
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
- Berichten: 6850
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
- Locatie: Zuid-Holland
Elk nadeel hep ze voordeel geldt hier ook weer
Ik moet gewoon eens een keer een stukje rijden in een 2.2SC en daarna eventueel in een 2.2TB... Volgens mij gaan er geen andere drijfstangen in het pakket van TMS
, maar wie weet nou PRECIES of dat tot ellende gaat leiden?
Eigenlijk neig ik richting de SC-kit als ik kijk naar betrouwbaarheid en zekerheid, maar ik denk dat de TB-kit wat lekkerder/sportiever aan het gas zal hangen...
Piet, wanneer spreken we af?!

Ik moet gewoon eens een keer een stukje rijden in een 2.2SC en daarna eventueel in een 2.2TB... Volgens mij gaan er geen andere drijfstangen in het pakket van TMS

Eigenlijk neig ik richting de SC-kit als ik kijk naar betrouwbaarheid en zekerheid, maar ik denk dat de TB-kit wat lekkerder/sportiever aan het gas zal hangen...
Piet, wanneer spreken we af?!

