95/98/shell/bp

Algemene zaken omtrent onze auto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

95/98/shell/bp

Bericht door stevenflappy »

Een test:
fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp?lnk=601&featureid=143&pageid=275

Vind de resultaten toch wel heavy, voor die paar cent meer.... Het is niet veel maar toch.. Had het trouwens ook niet verwacht dat het zoveel zou zijn :?
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

Inderdaad een groot verschil. Ik stop er altijd 98 in.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Het betreft hier een TURBO motor van een japans bedrijf die autosport hoog in vaandel heeft staan. Omdat benzine voor een Turbo motor heel belangrijk is voor o.a de koeling en zij graag willen dat de Motor heel blijft zit in de ECU in gebakken dat die kijkt naar het octaan getal van de benzine en het aantal pk daarmee samen laat hangen.

Dit heeft dus niks te maken met onze punny 2.2 motoren die zo weining vermogen leveren dat elke aanpassing overbodig is. Ga dus toch maar sparen voor een sc. 8)
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Als je een pagina teug gaat in die test dan zie je ook andere auto's :wink:
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Dromen mag natuurlijk maar ik heb altijd het volgende begrepen van mensen (HiTec) die er verstand van zouden moeten hebben.
Ons motortje valt in dezelfde catergorie saaie motoren als de Clio. Alleen als het buiten erg heet is wordt bij ons de ontsteking een paar graden terug gedraaid bij 5500 toeren en meer en dat kun je voorkomen door super te tanken. In dat geval heb je geen/minder vermogen verlies. Voor de rest is het effect 0,0.

On ordinary unleaded the Clio produced 81 bhp.
On BP Ultimate, it produced 81 bhp.
And on Shell Optimax, it was, you guessed it, 81 bhp.
Laatst gewijzigd door Piet op 02 jan 2006 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Als ik dit koppie-peest:
http://www.fifthgear.five.tv/jsp/5gmain ... pageid=275

krijg ik dat de page niet gefound kan worden :)
Wie kan er een goede link geven?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Maik, www weg laten.
Gebruikersavatar
stevenflappy
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2926
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:12
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Bericht door stevenflappy »

Maar goed dan nog, het zijn dus geen verkoop praatjes.. Er is dus wel degelijk een verschil in de kwaliteit benzine... En best wel groot als je een turbo hebt... Zou wel eens willen weten wat voor verschil het uitmaakt op zo'n bom als Jans zijn Speedster... 8)
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Ze praten niet over ,hoeveel ocktaan er in zit.
rij zelf altijd op 98 . Heb er in duitsland wel eens 100 ocktaan in gehad, maar dat is niet te merken.
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

Het octaan getal geeft de klopvastheid aan van de benzine.

Als de ECU van jans er niet op geprogrammeerd is dan zal het effect niet/niks zijn.
Bij Jans is het wel heel belangrijk dat hij de goede benzine van minimaal octaal getal 98 tankt. Zoals bij ons (2.2) dat minimaal 95 is.

Het is niet goed voor de Motor als die gaat pingelen. Die gaat met een beetje pech dan ook stuk. Bij een getunde auto gaat die nog eerder stuk omdat de veiligheids marges over het algemeen al door de tuner zijn gebruikt.
jans
Giga lid Carbon
Berichten: 3542
Lid geworden op: 02 dec 2004 21:05
Locatie: Sint jansdorp

Bericht door jans »

Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden :lol:
YvoTuk
Mega lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 09 jul 2005 7:19
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

kijk uit met vergelijkingen op basis van engelse produkten. Zoals wellicht bekend kan de samenstelling van de produkten per land verschillen!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Piet
Giga lid Carbon
Berichten: 3471
Lid geworden op: 28 nov 2004 13:15
Locatie: Center of the universe

Bericht door Piet »

jans schreef:Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden :lol:
Als je Subaru hebt gereden dan is dat het onderwerp samen met olie waarover in het Subaru forum en bladen veel wordt gesproken.
Ook zijn enkele getunde Subaru motoren gesneuveld door het gebruik van de verkeerde benzine.
Weet ik ook eens iets technisch :D
stef666
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1130
Lid geworden op: 03 jun 2005 19:08

Bericht door stef666 »

piet schreef:
jans schreef:Heej'' Piet hoe kom je toch aan die wijze woorden :lol:
Als je Subaru hebt gereden dan is dat het onderwerp samen met olie waarover in het Subaru forum en bladen veel wordt gesproken.
Ook zijn enkele getunde Subaru motoren gesneuveld door het gebruik van de verkeerde benzine.
Weet ik ook eens iets technisch :D
Hierin ga ik mee met Piet :wink:
Grtn. Stefan

Op een dag weet je het, Dan rijd je geen Speedster meer... :cry:
#0731
Gebruikersavatar
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1134
Lid geworden op: 03 dec 2004 9:13
Locatie: Noord-Brabant Oost

Bericht door Maarten »

De vermogenswinst is volledig afhankelijk van voor welke brandstof de fabrikant zijn motor heeft afgesteld, zoals al gezegd is de 2.2 afgesteld voor RON 95, waardoor er geen vermogenswinst te behalen valt (buiten de extremere omstandigheden (zoals hitte, langdurige vollast).
Als je daarentegen een motor neemt welke op 98 is afgesteld (zoals een WRX STI) en je tankt 95, dan verlies je wel veel. Dat wil lang niet altijd zeggen dat je niet op 95 mag rijden (bij Volvo mag je zelfs tot RON 91 tanken, al staat dan wel vermeld dat je vermogen en trekkracht verliest).

Bij drukvulling is een motor veel gevoeliger voor knock (pingelen), door hogere piekdrukken en hogere temperaturen in de verbrandingskamer. En vaak wordt brandstof gebruikt voor de koeling van de verbrandingskamer, dus om nog meer knock tegen tegaan.
Plaats reactie