intresse voor doe het zelf kompressor kit van HITEC
- Maarten
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Ik was verbaasd hoe goed de 2.2SC aan het gas hing de eerste keren dat ik reed, maar ben ook zeer benieuwd hoe een 2.2TB reageerd. Jammer dat ze in de UK nog niet zover zijn met de TB set.
Mike, Welke toerentallen en vermogens zijn het streven met de TB set? ze willen toch op zo'n 100 pk/L uitkomen? dus zo'n 220 pk?
Een proefrit met mij of Piet moet wel een keer te regelen zijn, al zit het weer nu niet zo mee geloof ik.....
Mike, Welke toerentallen en vermogens zijn het streven met de TB set? ze willen toch op zo'n 100 pk/L uitkomen? dus zo'n 220 pk?
Een proefrit met mij of Piet moet wel een keer te regelen zijn, al zit het weer nu niet zo mee geloof ik.....
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Eigenlijk is er nog niet veel meer bekend dan dit. Er staat nog wel wat meer info in een ander topic op het vx forum, maar dat kan ik even niet zo snel vinden... Stephan/Mark?We're looking at one main kit but three levels of tune, one for bog stock car (even stock exhaust) - 180bhp bolt on. A stage 2 with full Milltek - 200bhp and a full monty based on a stage 3 car (cams, head, flywheel, Milltek) - 240bhp. The fly by wire is ditched and a throttle cable installed (although there may be other options on this).
Sorry its taking so long but I wont release bugger all until I'm 100% happy its perfect
Staat mij bij dat ze niet verder gaan dan 7500rpm of zelfs nog iets minder...

- Arno
- Contacteer:
Thorney is uiterst conservatief als het aankomt op toeren verhogen, dus ik gok dat hij de begrenzer hooguit naar de 7000 tilt.
Da's nog zeer beschaafd en lijkt me onwaarschijnlijk dat dit een probleem gaat opleveren.
De sterkste set gaat volgens de korte opgave die hij eerder heeft gepost bevatten:
- Direct-to-head throttle bodies
- Bewerkte cylinderkop (in- en uitlaatkanalen, verbrandingskamer)
- Wildere nokkenassen
- Programmeerbare ECU (vervangt standaard ECU)
- Sport-kat
- Sport einddemper
En om de response nog wat scherper te maken:
- lichter vliegwiel
Voor zover ik weet zijn de 2.2 kleppen al vrij over-gedimensioneerd, dus daar zullen grotere geen zin hebben (waarschijnlijk zelfs negatief bij lage/middentoeren)
Bye, Arno.
Da's nog zeer beschaafd en lijkt me onwaarschijnlijk dat dit een probleem gaat opleveren.
De sterkste set gaat volgens de korte opgave die hij eerder heeft gepost bevatten:
- Direct-to-head throttle bodies
- Bewerkte cylinderkop (in- en uitlaatkanalen, verbrandingskamer)
- Wildere nokkenassen
- Programmeerbare ECU (vervangt standaard ECU)
- Sport-kat
- Sport einddemper
En om de response nog wat scherper te maken:
- lichter vliegwiel
Voor zover ik weet zijn de 2.2 kleppen al vrij over-gedimensioneerd, dus daar zullen grotere geen zin hebben (waarschijnlijk zelfs negatief bij lage/middentoeren)
Bye, Arno.
- stevenflappy
- Mega lid in de orde van gouden nietje
- Contacteer:
Haak m er hier maar even in:
1.Op de meeting was spraken van een nieuwe compressorset van 4200 euro gemonteerd en wel, staat op het Duitse forum>
Is er al meer info over?
2. De Throttle bodies, waar komen die op uit (pk's) en wat gaat dat kosten en wanneer zijn die klaar.
3. Wat zijn de voor en nadelen van deze twee systemen?
1.Op de meeting was spraken van een nieuwe compressorset van 4200 euro gemonteerd en wel, staat op het Duitse forum>
Is er al meer info over?
2. De Throttle bodies, waar komen die op uit (pk's) en wat gaat dat kosten en wanneer zijn die klaar.
3. Wat zijn de voor en nadelen van deze twee systemen?
- Arno
- Contacteer:
Volgens opgaaf van Thorney ongeveer 240PKstevenflappy schreef: 2. De Throttle bodies, waar komen die op uit (pk's) en wat gaat dat kosten en wanneer zijn die klaar.
Tja.. Voor- en nadelen zijn hier heel erg persoonlijk.3. Wat zijn de voor en nadelen van deze twee systemen?
In beide gevallen ga je de motor zwaarder belasten, dus kan je eerder met slijtage of problemen te maken krijgen..
De compressor haalt z'n vermogen uit meer lucht+brandstof per slag in de cylinder en daardoor meer kracht per arbeids-slag.
De throttle bodies halen hun vermogen uit de efficientere vulling van de cylinders op hogere toeren, waardoor ze in dezelfde tijd even veel werk kunnen verzetten (== pk's)
Het grootste verschil tussen beide oplossingen gaat het motorgedrag zijn.
Een compressor setup blijft vrijwel gelijk rijden aan de huidige motor, maar wil gewoon harder vooruit. Geen grote verandering in motor-karakteristiek, alleen een uitvergroting van de koppelkromme.
Met throttle bodies (en vooral de daarbijbehorende nokkenassen en kop-bewerking) gaat de motor een heel ander gedrag vertonen. Hij moet meer op toeren worden gehouden om z'n vermogen te leveren en gaat veel agressiever aan het gas hangen.
Persoonlijk vind ik in een sportauto als een Elise of een Speedster het tweede gedrag 'passend' bij de soort auto, maar da's puur persoonlijk. Veel toeren, snerpend gehuil uit de in en uitlaat en flink schakelen.
Bye, Arno.
Het laatste wat Thorney heeft geschreven over de throttle bodies was:
180PK voor throtllebodies en verder geen wijzigingen aan de motor.
200PK voor throttlebodies met een volledige milltek uitlaat
240PK voor throttlebodies met nokkenassen, gewijzigde kop, ander vliegwil en volledige milltek
Voor alle wijzigingen geldt wel dat het standaard motormanagement de deur uit gaat, en er een programmeerbaar motormanagement op komt te zitten. Verder lijkt het erop dat het electronische gaspedaal wordt omgezet naar eentje die kabel gestuurd is.
Voor de rest is er nog weinig bekend over prijzen en evt. koppelgrafieken..
Mark
180PK voor throtllebodies en verder geen wijzigingen aan de motor.
200PK voor throttlebodies met een volledige milltek uitlaat
240PK voor throttlebodies met nokkenassen, gewijzigde kop, ander vliegwil en volledige milltek
Voor alle wijzigingen geldt wel dat het standaard motormanagement de deur uit gaat, en er een programmeerbaar motormanagement op komt te zitten. Verder lijkt het erop dat het electronische gaspedaal wordt omgezet naar eentje die kabel gestuurd is.
Voor de rest is er nog weinig bekend over prijzen en evt. koppelgrafieken..
Mark
C30-94@0.55bar
- Maarten
Arno heb je al eens met een compressor motor gereden? Moet je zeker eens doen, bij deze ben je uitgenodigd.
Het karakter veranderd wel degelijk iets tov dezelfde motor NA. Bij onze setup in ieder geval, waar de compressor van het Lynsholm type (lijkt op Roots) is, welke een goede werking heeft vanaf lage toeren (compressor van het centrifugaal type wordt pas bij hogere toeren effectiever), is het karakter inderdaad bijna trekkracht x 1.5, behalve als je zoals bij onze setup niet naar het max toerental van de compressor gaat en er bij 6000 motor rpm nog steeds een hoog relatief rendement is, dan neemt de vulling dus toe. Vermogen is ook 1.7 keer verhoogd.
Nu stijgt de vermogenskromme bij 6500 motor toeren nog steeds, waar die met de NA al veel eerder afzwakt.
Maar bij de throttlebodies krijg je inderdaad een motor welke pas sterker wordt bij hogere toeren, naar mijn idee moet voor de 240 pk de toerenlimiet toch echt naar 7500. Motor respons zal nog iets sneller zijn, al zal dat op lagere toeren misschien niet eens zo voelen omdat hij in vergelijk met een compressorombouw minder trekkracht (motorkoppel) heeft.
Het karakter veranderd wel degelijk iets tov dezelfde motor NA. Bij onze setup in ieder geval, waar de compressor van het Lynsholm type (lijkt op Roots) is, welke een goede werking heeft vanaf lage toeren (compressor van het centrifugaal type wordt pas bij hogere toeren effectiever), is het karakter inderdaad bijna trekkracht x 1.5, behalve als je zoals bij onze setup niet naar het max toerental van de compressor gaat en er bij 6000 motor rpm nog steeds een hoog relatief rendement is, dan neemt de vulling dus toe. Vermogen is ook 1.7 keer verhoogd.
Nu stijgt de vermogenskromme bij 6500 motor toeren nog steeds, waar die met de NA al veel eerder afzwakt.
Maar bij de throttlebodies krijg je inderdaad een motor welke pas sterker wordt bij hogere toeren, naar mijn idee moet voor de 240 pk de toerenlimiet toch echt naar 7500. Motor respons zal nog iets sneller zijn, al zal dat op lagere toeren misschien niet eens zo voelen omdat hij in vergelijk met een compressorombouw minder trekkracht (motorkoppel) heeft.
Ik weet niet of de toerenlimiet dan echt naar 7500 toeren moet? Als ik het vergelijk met een 2.0 duratec van ford met throttlebodies dan komt die op 213PK bij 6600 toeren. Dus als je er vanuit mag gaan dat een 2.2 toch wel een stukje meer koppel zal leveren bij hetzelfde toerental, dan kom je dus al redelijk in de buurt van de 240pk. En dan was dit nog een duratec die niet zover was aangepast als wat Thorney in z'n laatste stage doet. Dus ik denk dat het wel mee zal vallen met de toeren..Maarten schreef: Maar bij de throttlebodies krijg je inderdaad een motor welke pas sterker wordt bij hogere toeren, naar mijn idee moet voor de 240 pk de toerenlimiet toch echt naar 7500. Motor respons zal nog iets sneller zijn, al zal dat op lagere toeren misschien niet eens zo voelen omdat hij in vergelijk met een compressorombouw minder trekkracht (motorkoppel) heeft.
Mark
C30-94@0.55bar
- paul
Dit is dus het verhaal dat Fa. Treisch op het Duitse Forum heeft gepost.Erst mal möchte ich euch alle hier herzlich begrüßen auf diesem Board.
Ich bin schon eine ganze Weile hier angemeldet, fand aber nie Zeit für passende Posting...Zeit mich und den Betrieb mal vorzustellen.
Da stellt sich wahrscheinlich die Frage, was machen wir ? Das möchte ich euch kurz erläutern;
Hauptaugenmerk ist bei uns die Fahrzeug/ Motorumrüstung und die Herstellung von Bauteilen für Leistungssteigerungen, wie LLK, Turboumbausätze etc.
Unser Meisterbetrieb ist Tüv-Verifiziert, somit können Gutachten für gängige Umbauten und Bauteile erstellt werden....
....derzeit sind wir ein 5 köpfiges Team !
wie sicher einige von euch mitbekommen haben sind wir an einem Turboumbausatz für den Z22SE mit echter Ladedruckreglung.
An dem Fahrzeug war ein undefinierbarer Satz verbaut, angeblich Gruber, welcher belegbar mit schlecht ausgelegtem Krümmer, ungünstigen Abgaswegen, sowie einer sehr schlechten Abstimmung unterwegs war.
Volllast-Lambdamessungen haben ergeben: Überschwinger L >1< und bei anhaltendem LD 0.6 und schlimmer !
Bei der Erstellung ist nach und nach klar geworden, das "billig" manchmal schlechtes mit sich bringt (Bauteile minderwertig etc.), aber leider zur Zeit sehr beliebt ist.
Also, was wir euch anbieten können: für 2.2er Speedster Z20LET Transplantationen sowie in näherer Zukunft
Turboumbausätze, sowie einen kompletten Service rund um eure Speedster, wie Kupplungsumbau ...etc., sowie allgemeine Leistungssteigerungen, unsere SET 1-4 am Z20LET, sowie die SET 1-3 am Z22SE.
So...und jetzt das Wichtige für uns:
wir suchen einen Kunden, der Interesse hat, über den Jahreswechsel seinen 2.2er Speedster uns als Entwicklungsfahrzeug zu überlassen, es muss nämlich bis zum 30.2.05 ein marktfertiger Bausatz existieren, der im Februar noch mit Gutachten versehen werden soll. Dem Auto wird nichts passieren...sollte der Motor beschädigt werden, bekommt der Kunde einen nagelneuen ! Die Vorentwicklung wurde schon durchgeführt, das heißt an dem Fahrzeug werden schon bestehende Bauteile verbaut, sowie der ca. 40 tägig anhaltende "Feinschliff" durchgeführt. (Der Bausatz kann übrigens nicht der am Markt günstigste sein, weil ich keine Lust auf minderwertige Bauteile habe ) Das Fahrzeug brauchen wir bis spätestens 20.12.05, das ist zwar kurzfristig, geht aber leider nicht anders....Dem Kunden entstehen nur die Bauteilekosten, sowie ein kleiner Unkostenbeitrag....dafür erhält er anschließend den kompletten Umbau inkl. 2 jährigem Service und einige weitere Kleinigkeiten.
Was kommt ab Mai06 ? .....2.8l V6 im Speedster 4016 ....
Grüße, Stephan Treisch
Treisch Fahrzeugtechnik e.K./ Viardi Racing
Zoals zondag al gezegd, heb ik 1x telefonisch contact gehad met deze Stephan Treisch. Hij had al een Duitse Speedster voor z'n projekt, maar gaf aan mij door dat als ik ook interesse had, hij dit voor € 4.200,-zou doen.
Ik heb toen aangegeven dat ik een keer langs zou komen om e.e.a. verder te bekijken en te bespreken.
Ik weet dus absoluut nog niet wat je allemaal krijgt voor dat geld en hoe die zaak er verder uitziet.
Zodra ik verder contact met deze fa. heb gehad, zal ik dit hier op het forum laten weten.
Je kan natuurlijk ook zelf al contact met hem opnemen. zijn website is
www.treisch-fahrzeugtechnik.de
Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
- stevenflappy
- Contacteer:
Kijk ik zit heel erg te twijfelen of ik voor de compressor ga of liever voor nokkenassen, TB, spruitstuk kop flowen,enz...
De tweede optie staat me meer aan omdat ik dat bij de auto vind passen en het geluid,het mooie onregelmatige loopje wat er bij komt en de techniek spreekt me aan, de compressor staat me aan voor de pk's.
Is er een verschil in slijtage voor de motor tussen die twee?
Nog meer dingen waar ik op moet letten tussen die twee?
De tweede optie staat me meer aan omdat ik dat bij de auto vind passen en het geluid,het mooie onregelmatige loopje wat er bij komt en de techniek spreekt me aan, de compressor staat me aan voor de pk's.
Is er een verschil in slijtage voor de motor tussen die twee?
Nog meer dingen waar ik op moet letten tussen die twee?
- stevenflappy
- Contacteer: