Benieuwd naar (praktische) ervaringen

Algemene zaken omtrent onze auto.
kaoz
Nieuw lid

Benieuwd naar (praktische) ervaringen

Bericht door kaoz »

Hallo allen,

Om mij eerst even voor te stellen: Serge van Ee, woonachtig in Middelburg in het prachtige Zeeland en 28 jaar. Wie meer wil weten: shoot :D

Ik zit eraan te denken een (2e hands) Opel Speedster te kopen, maar zit nog met wat vragen, met name van praktische aard. Ik hoop dat hier wat luitjes zitten die deze willen beantwoorden... De vragen dan maar:

* Hoe "gedraagt" de Speedster zich in stadsverkeer? M.a.w. kun je er "normaal" mee rijden?

* Ik las ergens dat winterrijden is af te raden wegens strooizout (vanwege onderstel), is dit echt zo?

* Kunnen jullie een indicatie geven van de jaarlijkse kosten?

* Indicatie benzineverbruik?

* Ik ben 1.83 meter, pas ik erin (en hoe zit het met schoenmaat)? :D

Dat zijn ze voorlopig, er komen er wellicht meer :oops:
Met vriendelijke groet,
Serge van Ee
Maarten
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

Bericht door Maarten »

Een standaard speedster is prima in het stadsverkeer, met de erg soepele 2.2 motor die oppakt vanaf elk toerental. Enige probleen kan zijn dat andere je soms minder goed zien bij achteruitrijden. Maar in een felle kleur heb ja daar nog minder last van natuurlijk.

Strooizout is niet goed voor welke auto dan ook en als je hem niet nieuw wilt houden kan je er ook in de winter mee rijden, misschien dat dan je ophanging niet meer zo blinkt als toen hij nieuw was.

Kosten: wegenbelasting 15 € per 3 mnd, verzekering is erg pers afhankelijk, onderhoud is iets duurder als bij een astra omdat er iets meer tijd nodig is (moeilijker bereikbaar).

verbruik tussen 1 op 11 en 1 op 13 bij normaal tot sportief gebruik.

Ik ben 1.93 en pas nog net. Heb schoenmaat 44 en moet wel even opletten welke schoenen ik aanheb als ik ga rijden, niet alle schoenen gaan tussen rem en tussenschot (op het gas) zonder de rem te raken.

Maarten
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje

Serge

Bericht door Pipo »

Hi Serge,

Welkom bij de club van Speedstersliefhebbers :)

Je kan de Speedster perfekt in het stadsverkeer gebruiken. Enkel kasseiwegen zijn niet echt een plezier gezien de sportieve vering. Door het grote koppel kan je met de wagen ook heel schakellui rijden.

Strooizout is nooit een zegen voor het metalen onderstel van eender welke wagen. Zelfs het aluminium chassis van de Speedster kan beginnen corroderen. Er zijn genoeg Speedsters die in de winter op de baan komen. Ikzelf spoot voor de winter de alu-onderkant en ophanging in met een beschermend middel zoals bv WD-40. Als de zomer begint geef je de onderkant en ophanging eens een goede reinigingsbeurt en wrijf ze nog eens in. Als je dit doet blijft je Speedster in goede konditie.

Jaarlijkse kosten zijn niet meer dan het onderhoud van een normale Opel Astra. (toch bij mijn dealer)
Wegenbelasting hangt af of je een atmo of Turbo koopt.
Snelheidsovertredingen kosten bij beide versies even veel :twisted:

Benzineverbruik ligt gemiddeld tussen de 8 en 10 Liter, afhankelijk van je rijstijl. Ikzelf kom zelden boven de 9 Liter uit. De Turbo drinkt bij extreem gassen wel een litertje meer dan de 2,2 , maar bij normale rijstijl ontlopen ze elkaar niet veel.

Ik ben 1m79, schoenmaat 45, en zit perfekt. Tot 1m85 en normaal gewicht heb je gegarandeerd geen problemen. Daarboven hangt het meer af van je lichaamsbouw.
Daardat de pedalen vrij dicht bij elkaar staan, zijn schoenen met brede zolen uit den boze.
A thing of beauty is a joy forever!
kaoz
Nieuw lid

Bericht door kaoz »

Hoi,

Alvast bedankt voor deze antwoorden. Ik ben dus 1.83 en heb ook schoenmaat 45. Ik weet dat dit bij sommige sportwagens problemen oplevert, vandaar de vraag. Ik ben wel slank dus dat zal geen problemen geven :D

Ik kan concluderen dat de kosten aan beurten e.d. niet veel anders is dan bij andere auto's? Dat ie wat meer slurpt dan een "gewone" auto had ik wel verwacht. Dit valt me overigens niet tegen.

Verzekering is wel vrij prijzig ben ik bang... Niet dat ik schaderijder ben maar tis natuurlijk geen goedkoop wagentje :D

Ik heb nog nooit een sportwagen gehad, kan ik er zo instappen en mee rijden of is het echt wel flink wennen??? Ik las dat het zicht rondom vrij mager is? Valt er in een Hollandse regenbui nog fatsoenlijk mee te rijden?
Met vriendelijke groet,
Serge van Ee
paul

Bericht door paul »

Serge schreef:
Verzekering is wel vrij prijzig ben ik bang... Niet dat ik schaderijder ben maar tis natuurlijk geen goedkoop wagentje
Hallo Serge,

Verzekering is inderdaad zeer verschillend. Ik heb mijn Speedster
bij ANWB (Unigarant) verzekerd. WA Casco,( € 33.000,--) voor ca.
€ 550,-- netto premie per jaar (zit wel in hoogste no-claim schaal)

Is het navragen zeker waard.

Wat betreft overige vragen, kan ik me bij de voorgaande schrijvers
aansluiten. Er is prima in de stad en de file mee te rijden. Verbruik
ook ca. 1:11 à 1:12. Ik rijdt er bijna dagelijks mee, ook in de winter.

Ikzelf ben 1.80 m. en moet de stoel nog een aantal "tandjes"naar
voren zetten :roll:

Groeten,
Paul.
Cars are fun and without fun, life is nothing.
kaoz
Nieuw lid

Bericht door kaoz »

Hoi,

Ik zit te denken aan een Speedster van zo'n 20k, staan er een aantal te koop rond die koers. Verzekering is momenteel even van latere zorg (het exacte bedrag dan), moet eerst nog kijken of het echt is wat ik wil, proefrit en financiering uiteraard. Tis niet bepaald een auto die je koopt en volgend jaar weer van de hand doet, voor mij tenminste niet. Vandaar ook de vragen m.b.t. het "normale" rijgedrag.

Bedankt weer...!
Met vriendelijke groet,
Serge van Ee
Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

kaoz schreef:Ik heb nog nooit een sportwagen gehad, kan ik er zo instappen en mee rijden of is het echt wel flink wennen??? Ik las dat het zicht rondom vrij mager is? Valt er in een Hollandse regenbui nog fatsoenlijk mee te rijden?
Wel gewend aan achterwiel-aandrijving?

Zo nee, dan is een paar rij-trainingen en slipcursussen ZEER aan te raden om de zaak heel te houden. Het rijden in deze auto's is totaal niet te vergelijken qua gedrag met een gewone voorwiel-aandrijver en hij is veel minder 'vergevingsgezind'.

Je hebt natuurlijk geen enkele vorm van 'stability control' en dat soort gadgets op deze auto's (alleen ABS). Je moet het echt zelf doen en als je in de shit komt, dan heb je het ook zelf op je geweten en moet je het oplossen.

Een 'aanvaring' met een vangrail oid. kan heel snel heel prijzig uitpakken, maar lees hierover deze site en bijvoorbeeld even www.vx220.org.uk/forums voor verhalen en informatie.

Bye, Arno.
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

1m94 en schoenmaat 44 gaat hier ook nog goed, maar ik heb wel de juiste lichaamsbouw. Inderdaad zoals Pipo zegt pas je altijd wel als je niet langer dan 1m85 bent.

Over het verzekeren loopt er een heel vers topic, probeer die even te zoeken met de search funktie anders.

Welkom en gewoon kopen die speedster :wink:
Als je geen sportauto-ervaring hebt is het nog goed te doen hoor, in de 2.2 dan. Neem gewoon 1 of 2 rijvaardigheidstrainingen en je weet wat de auto doet bij nat wegdek en vol gas :wink: . Dat is het enige waar je echt op moet passen, het kontje wat uit kan breken.

gr,
Maikel
Afbeelding
kaoz
Nieuw lid

Bericht door kaoz »

Arno schreef:Wel gewend aan achterwiel-aandrijving?
Nee dus, heb wel in zeer uiteenlopende auto's gereden (Mercedes, BMW, Seat, Peugeot, Fiat, Ford, Alfa Romeo) maar dit waren allemaal voorwiel-aandrijvingen.
Arno schreef:Zo nee, dan is een paar rij-trainingen en slipcursussen ZEER aan te raden om de zaak heel te houden. Het rijden in deze auto's is totaal niet te vergelijken qua gedrag met een gewone voorwiel-aandrijver en hij is veel minder 'vergevingsgezind'.
Zijn de ervaringen van anderen hier hetzelfde? Ik ben niet iemand die ´gek´ doet op de weg. Kan ik hieruit afleiden dat rijden in de regen lastig is?
Met vriendelijke groet,
Serge van Ee
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

Ik denk dat ik de post van Arno wel een beetje kan nuanceren. Als je inderdaad niet echt gek doet op de weg hoef je niet over schumacher kwaliteiten te beschikken. Ik denk dat de meeste eigenaren hier van speedsters niet echt achterwiel/drift ervaringen hebben met vorige auto's.
Dit in tegenstelling tot JOUW ervaringen kaoz, want je zegt dat je BMW en Mercedes gereden hebt, dat zijn WEL achterwielaandrijvers (tenzij je de merc ML, A of B klasse hebt gereden...).
Als je maar weet dat je op gladde ondergronden niet gek moet doen, en op 1 of andere manier langzaamaan ervaring op doen (rijcursussen dus).
Afbeelding
kaoz
Nieuw lid

Bericht door kaoz »

Maik schreef:Dit in tegenstelling tot JOUW ervaringen kaoz, want je zegt dat je BMW en Mercedes gereden hebt, dat zijn WEL achterwielaandrijvers (tenzij je de merc ML, A of B klasse hebt gereden...).
Het zou kunnen inderdaad, weet het niet meer eerlijk gezegd. Waren een Mercedes 190 diesel en een benzine, bouwjaar 1992 of zo?
De BMW was een 5-serie, bouwjaar weet ik niet meer. Met die Mercedes benzine heb ik wel eens in een slip gezeten (bocht, nat wegdek), achterkant brak uit dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Maik schreef:Als je maar weet dat je op gladde ondergronden niet gek moet doen, en op 1 of andere manier langzaamaan ervaring op doen (rijcursussen dus).
Zoals gezegd doe ik niet gek :D
Met vriendelijke groet,
Serge van Ee
markv
Beheerder
Contacteer:

Bericht door markv »

kaoz schreef:
Maik schreef:Dit in tegenstelling tot JOUW ervaringen kaoz, want je zegt dat je BMW en Mercedes gereden hebt, dat zijn WEL achterwielaandrijvers (tenzij je de merc ML, A of B klasse hebt gereden...).
Het zou kunnen inderdaad, weet het niet meer eerlijk gezegd. Waren een Mercedes 190 diesel en een benzine, bouwjaar 1992 of zo?
De BMW was een 5-serie, bouwjaar weet ik niet meer. Met die Mercedes benzine heb ik wel eens in een slip gezeten (bocht, nat wegdek), achterkant brak uit dus je zou wel eens gelijk kunnen hebben.
Volgens mij zijn dat idd allemaal achterwielaandrijvers.
Het nadeel met de speedster is dat de motor daar achterin zit, waardoor de achterkant wat sneller om kan komen dan wanneer de motor voorin zit (meer gewicht achterin).

Maar het ligt helemaal aan jezelf. Als je gewend bent alles tot het uiterste te duwen en als je over de limiet gaat het wat bij te stellen naar beneden dan moet je deze auto niet hebben.
Maik schreef:Als je maar weet dat je op gladde ondergronden niet gek moet doen, en op 1 of andere manier langzaamaan ervaring op doen (rijcursussen dus).
Zoals gezegd doe ik niet gek :D
Dan lijkt het me helemaal geen probleem. Als je gewoon je verstand gebruikt dan is er prima met de auto te rijden..

Mark
C30-94@0.55bar
bAAx
Lid

Bericht door bAAx »

hai kaoz,

1) zoals gezegd, beide motoren zijn lekker koppelrijk en met zo een licht bakkie is ie heerlijk cruise-baar.. perfect om beschaafd over te komen in kleine dorpjes waar je door moet als je wat bochten gaat gummen :)
2)de mijne is door de vorige eigenaar fiks door het zout gesleurd in de winter.. ophanging blinkt niet meer zoals nieuw, maar behoudt zijn functionaliteit volledig medunkt.. alu ziet er ook wat doffer uit dan sommige poetsbakjes die je gaat zien op meets, maar toch denk ik dat dat chassis mij gaat overleven 8) de uitlaat daarentegen heb ik onlangs gezien, is wel redelijk gecorrodeerd .. maar nog geen problemen, iets om in het oog te houden. ik hou em tijdens vochtig-zout-koude winterdagen zoveel mogelijk binnen, maar dat is omdat er dan enkel utiliteits-kilometers gedraaid kunnen worden, en of je nu wil of niet, als je de wagen een tijdje (3 seconden of zo) hebt, wordt het rijplezier dat ie verschaft, toch een beetje te precieus om em als een doordeweekse shopping-trolley te behandelen :) dat gezegd zijnde kan hij het wel allemaal, en is ELKE rit een event en iets om naar uit te zien (tenzij je het te volgen traject de wielerroute van parijs-roubaix is :s)
3 mijn verzekering (belgie, 34 jaar, rij van mn 18e, bonus malus 0, garage: 1500euro per jaar :o ), rijbelasting jaarlijks als ik me niet vergis 650 of wat euro :s.. onderhoud is goed te doen (alla normale personenwagen), als je niet de pech hebt dat duurdere onderdelen het begeven buiten garantie: ik denk aan de silan motor-ophangblokken (ca. 1000euro om te vervangen) een ruitewisser is ook niet van de goedkoopste, en maak niet de fout voor de originele remblokken te gaan, ben je gelijk geruineerd. dat redelijk lekkere japanse rubber (de Potenzas) zijn ook niet gratis
4 rond de 10 liter gemengd gebruik
5 1m83 gaat er vlot in, en je grote voeten gaan deugd doen bij heel & toe (als je dat wil), want voor mij lagen rem en gaspedaal dan weer wat te ver van elkaar.. :)

ik zou aan de bovenvernoemde opmerkingen over uitbreken en rijcursi toch nog wel even willen toevoegen dat, "to cater for many different drivers" zoals gavin kershaw van lotus dat zo mooi zegt, de voorbandjes erg smal uitgevoerd zijn om op de limiet onderstuur te krijgen en dat ze dus weinig remkracht kunnen hebben vooral in het nat: oppassen geblazen! .. ook steeds checken of je voldoende profiel hebt achteraan want: lichte wagen + veel oppervlak = vliegen maar!
ZELFS als je geïnteresseerd bent in rijden op de limiet en verschillende malen opleiding hebt gevolgd: tenzij je héél geleidelijk/gevoelig bent met je inputs: als de achterkant komt, komt hij plots én hard, en merk je dat, op circuit en zéker op de openbare weg, je héél wat meer in huis moet hebben dan "die enkele opleidingen" om het zaakje te redden..

klinkt serieus eh ;)

bottom line: tis een geweldige wagen waar je veel plezier aan gaat hebben, en je leeft maar één keer: ga ervoor ;)

succes!

axel
markv
Beheerder
Contacteer:

Re: Benieuwd naar (praktische) ervaringen

Bericht door markv »

kaoz schreef:H
* Indicatie benzineverbruik?
Heb nog even thuis in m'n spreadsheet gekeken waarin ik het benzine verbruik bij heb gehouden vanaf km stand 0:

46878km gereden
3801.70 liter brandstof verbruikt
gemiddeld: 8.11L op 100km

Dat is dan woon-werk, vakantie, circuitrijden etc allemaal door elkaar over een verloop van 555 dagen.

Mark
C30-94@0.55bar
alain
Mega lid

Bericht door alain »

hi,

Ik ben zaterdag voor de eerste keer een uurtje op circuit gaan rijden in Zolder met mijn Speedster Turbo

verbruik 20l op 100 km !!

gr.

Alain
Plaats reactie