In principe geeft breder voor en smaller (spoorbreedte) achter minder onderstuur.
Je veranderd ook de kracht nodig om een wiel in te veren, maar een zachtere voorkant en tov een hardere achterkant geeft ook meer overstuur.
Maar door spoorverbreders te gebruiken op de voor as verander je de hele geometrie van je voor ophanging, dus je stuur gedrag veranderd ook. Het wordt iets zwaarder om te sturen, met name bij lage snelheden. krachten op je wiellagers worden anders, minder gunstig.
Ik denk dat je ze tegen het onderstuur niet moet gebruiken, maar als je het voor de looks doet kan je het overwegen.
Onderstuur verminderen, kan beter met:
bredere voorbanden
minder camber achter
meer camber voor
Niets mis met 2x 15 mm achter hoor. Heb ik ook, ziet er goed uit en rijdt lekker. Met standaard banden heb je een iets "lossere" achterkant. Maar dat vind ik peroonlijk wel lekker rijden. Liever dan terminaal onderstuur.
Ik zou lokaal 4 spoorverbreders van 5mm willen laten draaien. Heeft er iemand een constructieplan hiervan. Voornamelijk dan met de juiste positie van de boutgaten tov het center.
De rest van de maten heb ik. Diameter binnengat 65,10mm, buitendiameter 150mm (komt mooi gelijk met de bevestigingsplaat)
Ik weet namelijk niet of een metaalbedrijf veel kan doen met dat 5x110
alleen achter verbreders geeft een 'zachtere' veer karakteristiek en grotere spoorbreedte. Je zal zo zeker niet minder onderstuur krijgen !
Ik wilde wat beknopt antwoorden. Helaas blijkt dat tot wat onduidelijkheden te leiden.
Natuurlijk heb ik niet alleen achter spoorverbreders geplaatst. Het hele verhaal is HIER terug te lezen.
Het totaalpakket omvat originele achtervelgen op de vooras met 2x 15 mm spoorverbreders en 205/45R17 banden en achter 225/45R17 met 2x 15 mm spoorverbreders. Daarbij zijn ook nog Nitrons gekomen.
En straks gaan we over op de ATS-DTC's met dezelfde 205/45R17 voor en bredere 245/40R17 achter. Zonder de spoorverbreders want die zijn met de op maat gemaakte ATSsen niet meer nodig.
Maar de oorspronkelijke vraag was of 2x 15 mm buiten de auto zou uitsteken, en dat is absoluut niet zo. Sterker nog, ik vind het er mooier uitzien dan 2x 5mm.
marcel85 schreef:kom net van opel vandaan , en hij rade het me sterk af omdat het de rijeigenschappen sterk negatief beinvloed..
maar het staat gewoon wreed!
Dat moet je ook niet aan een Opel dealer vragen.
Ik heb nergens last van. En op Zandvoort was ik even snel als een Elise Mk1 (zelfde pk/gewicht verhouding).
Gewoon erop zetten dus.
Hahahaha, altijd weer hetzelfde liedje bij die dealers (even iedereen op 1 hoop gooien...). De fabrikant/designer heeft de auto zo bedoeld, jaren onderzoek, kan alleen maar slechter worden, blablablabla.... Vraag dit soort dingen NOOIT aan een dealer, tenzij het iemand betreft die zijn auto voor meer dingen gebruikt voor alleen boodschappen doen en de kinderen naar school brengt.