Spoorverbreders

Vragen over bekleding, velgen e.d.
Gebruikersavatar
Hendrik-Jan
Giga lid Carbon
Berichten: 3048
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:13
Locatie: Paleis 't Loo

Bericht door Hendrik-Jan »

De meeste hebben voor 30 en achter 10. Foto's van Rene kan je zien op pagina 1 van deze topic en op pagina 6 die van SteV6. In het echt is het nog mooier.
Lotus Elise S2
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Alhoewel het bij ons in België niet toegelaten is, zou ik toch ook spoorverbreders willen aanbrengen, omdat ik het ook mooi vind.
Wel heb ik enkele bedenkingen/vragen:
1. Zitten de wiellagers mooi in het center bij de originele wielen?
2. Als je dan spoorverbreders gebruikt, komen er dan geen ongewenste krachten op de lagers omdat je gaat afwijken van deze centering? En hoe breder de spoorverbreders hoe slechter? Of is dit te verwaarlozen?
3. Moet je op dezelfde manier ook opletten als je bredere velgen gaat gebruiken, moeten deze zich dan ook centreren op de wiellagers? En kunnen bredere velgen wel zonder deze spoorverbreders? (ik vind bij ons immers niets terug van een verbod voor bredere banden).
Gebruikersavatar
Pipo
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2038
Lid geworden op: 17 dec 2004 14:40
Locatie: Oost-Vlaanderen

spoorverbreders

Bericht door Pipo »

Zoefke,
in tegenstelling tot wat velen bij ons denken (zelfs zogenaamde specialisten), is het wettelijk wel toegelaten om spoorverbreders te monteren. Mààr ... enkel om bij montage van wielen met een andere ET-waarde de sporing terug op dezelfde afstand te brengen als bij de originele wielen! Het is inderdaad absoluut verboden de originele sporing te verbreden. Noch met verbreders, noch met andere wielen.
Ik moet nog ergens een kopie van de omzendbrief hebben liggen als het je interesseert.
A thing of beauty is a joy forever!
Gebruikersavatar
linne150
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1649
Lid geworden op: 23 jan 2005 14:09
Locatie: duh haag

Bericht door linne150 »

Pipo,weet jij ook waarom het bij jullie verboden is?Zijn er veel ongelukken mee gebeurd of is het zo maar.Mag niet, klaar!!!Groet
The Ducches is dead! Long live Vyvyan!
`` Scum on Wheels``

Groet Wilbert.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

linne150 schreef:Pipo,weet jij ook waarom het bij jullie verboden is?Zijn er veel ongelukken mee gebeurd of is het zo maar.Mag niet, klaar!!!Groet
Wilbert, ook in Nederland mag je geen spoorverbreders hebben naar mijn weten :!:

Als je je auto dan RDW zou laten keuren, wordt hij afgekeurd.
Gebruikersavatar
speedster
Mega lid in de orde van Zilveren nietje
Berichten: 1375
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10

Bericht door speedster »

Spoorverbreders zijn slecht voor je wiellagers. Extra slijtage.
En spoorverbreders mogen wel als het wiel maar binnen de schermen blijven. Dus APK geen probleem.
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Peter,

wat is het verschil of ik wielen met ET20 koop of wielen met ET45 en 25 mm spoorverbreders, volgens mij niks........als je je standaard velgen voorziet van spoorverbreders gaat het verhaal van de extra belasing wel op volgens mij !

Groet Marcel.
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

Dus als ik het goed begrijp met die ET waardes en spoorverbreders wordt het wiel terug gecentreerd t.o.v. de lager?
Wat is dan de ET-waarde van de originele voor- en achter-wielen?
En dan kan je het simpel uitrekenen voor bredere velgen: andere ET-waarde + spoorverbreder? Kan iemand eens een voorbeeld geven met originele velgen en bredere?

@ PIPO: die omzendbrief hierover intresseert me wel, want het staat toch anders op de site van How2Tune.be
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Marcel schreef:Peter,

wat is het verschil of ik wielen met ET20 koop of wielen met ET45 en 25 mm spoorverbreders, volgens mij niks........als je je standaard velgen voorziet van spoorverbreders gaat het verhaal van de extra belasing wel op volgens mij !

Groet Marcel.
Jij hebt helemaal gelijk Marcel. Alleen is het doel van spoorverbreders bijna altijd om je spoor-te-verbreden :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

Zoefke schreef:Dus als ik het goed begrijp met die ET waardes en spoorverbreders wordt het wiel terug gecentreerd t.o.v. de lager?
Wat is dan de ET-waarde van de originele voor- en achter-wielen?
En dan kan je het simpel uitrekenen voor bredere velgen: andere ET-waarde + spoorverbreder? Kan iemand eens een voorbeeld geven met originele velgen en bredere?

@ PIPO: die omzendbrief hierover intresseert me wel, want het staat toch anders op de site van How2Tune.be
Zoef, probeer eens te zoeken in 1 van de velgen-topics hier. Daar heeft Marcel al eens eerder wat voorbeeldberekeningen gemaakt van ET-waardes. Als je het niet kan vinden zeg het dan even.
Afbeelding
Gebruikersavatar
marcel85
Mega lid
Berichten: 608
Lid geworden op: 16 jan 2006 16:41
Locatie: Winterswijk

Bericht door marcel85 »

SteV6 schreef:Het heeft even geduurd voordat er weer daglicht was, maar hier een paar foto's van hoe het er na het plaatsen van de spoorverbreders esthetisch op vooruit is gegaan!

Ook de rijeigenschappen hebben baat gehad bij de toename van de spoorbreedte. Achter is de spoorbreedte met 30 mm toegenomen en voor in totaal met 10 mm.

SteV6
nog even voor de duidelijkheid..

je hebt nu voor en achter 15 mm per as erbij..
plus een set nitrons a 25mm verlaging??

ik zit zelf aan voor en achter 15mm spoorverbreders te denken, met een setje eibach veren 25/30 mm (dus alleen verlagen dmv veren)

kan dit , of loopt dit dan aan??
en wordt het dan geen stuiterbak?

bvd marcel
Laatst gewijzigd door marcel85 op 13 mar 2006 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SteV6
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2473
Lid geworden op: 02 dec 2004 20:22
Locatie: Twente

Bericht door SteV6 »

Ik denk dat je niet of nauwelijks met aanlopen geconfronteerd zult worden door de spoorverbreders.

Over de Eibachs kan ik je niets vertellen, omdat ik er zelf nooit mee gereden heb. Daarvoor moet je bij Marcel zijn, die had zijn eerste Speedster van Eibachs en z'n derde Speedster van Nitrons voorzien.

SteV6
S4 Avant
Gebruikersavatar
Marcel
Mega lid in de orde van gouden nietje
Berichten: 2804
Lid geworden op: 19 mar 2005 17:06
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Bericht door Marcel »

ewr zit niet veel stuiterverschil tussen de veren vond ik, ik had er wel hele platte 18"onder liggen........
Gebruikersavatar
Zoefke
Actief lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 aug 2005 12:38
Locatie: België - Aalst
Contacteer:

Bericht door Zoefke »

@Maik:

Ben er eigenlijk nog altijd niet uit: tenzij ik er over gezien heb, heb ik nergens de ET-waardes van de originele velgen gevonden. Op de velgen zelf zie ik ze ook niet, tenzij het aan de achterzijde staat? Zonder de originele ET-waardes te kennen, geraak ik er niet aan uit of jullie de nieuwe velgen/banden nu meer naar buiten zetten of niet?
Ik heb ook gezien dat er niet veel plaats is achter de originele 225-banden, vandaar mijn vraag: is het eigenlijk wel mogelijk de originele ET-waardes voor en achter te behouden als je naar 205-voor en 245-achter gaat?
Gebruikersavatar
Maik
Groot Speedster Commandeur
Berichten: 6850
Lid geworden op: 03 dec 2004 18:03
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door Maik »

De standaard achtervelgen hebben een ET36, de voorvelgen weet ik niet. Dit staat ook als het goed is aan de binnenkant van de velg.

Ik rij nu met een ET20 voor en ET28 achter en dat is nog net te doen. Voorband 205-45-R17, achter 245-40-R17. Verder moeten ze niet naar buiten komen (kleinere ET) want dan kunnen ze uit gaan steken.

Als we als voorbeeld de achtervelgen nemen:

Standaard dus ET36 met een 225 band. Het midden van de breedte van de velg steekt dan 36mm ACHTER de naaf. De band steekt dan dus 225/2 - 36 = 76.5mm uit ten opzichte van de naaf (flens waarop de velg gemonteerd wordt).
Bij mijn velg-bandcombinatie steekt de band 245/2 - 28 = 94.5mm uit t.o.v de naaf. Mijn achterband steekt dus 94.5 - 76.5 = 18mm meer naar buiten dan een standaard velg+band.

Als je velgen met de standaard ET waarde neemt en je legt er voor 205 op, dan gaat die band aan de binnenkant van je wielkast aanlopen ben ik bang. Je band komt dan 205 - 175 /2 = 15mm verder naar binnen, dichterbij de binnenkant van je wielkasten dus.
Je zou het redelijk kunnen afschatten door nu je wielen volledige naar 1 kant te sturen en dan de ruimte tussen band en andere delen van je auto te meten. Die moet dus meer zijn dan 15mm.
Aan de achteras zal het probleem minder groot zijn, alhoewel de handremkabel vrij dicht langs mijn velgrand loopt nu (als je de oude 2.2 draagarmen hebt). Even uitrekenen hoeveel een 9J velg naar binnen uitsteekt met ET36 (standaard) en ET28 (wat ik heb):

36 - 28 = 8mm. Dus een 9J velg met ET 36 steekt 8mm verder naar binnen dan een ET 28 velg (9J). Ik denk dat hij dan wel de handremkabel gaat raken, wat ongewenst is natuurlijk. Volgens mij zit er bij mij nu ongeveer 5mm tussen. Maar in het uiterste geval kan je de handremkabel verleggen, maar heel makkelijk is dat niet.

Snap je het een beetje? :)
Afbeelding
Plaats reactie