Nou ja.. Dat valt ook wel weer mee
Ik ben Arno Griffioen en rij sinds 2001 een gele Lotus Elise S2 (standaard 122Pk Rover blokkie), waarmee ik regelmatig het circuit op zoek..
Wijzigingen aan de auto zijn vooral gericht om het circuit-gebruik te verbeteren. Daarom heb ik andere stoelen (Carbon Fiber) gemonteerd met gaten voor een 6-punts gordel (ook geinstalleerd) en heb ik de dempers en vering vervangen door een set Nitron dempers.
Natuurlijk de 'standaard' upgrades zoals een sport uitlaat (beetje afwijkend hier.. Ik heb een TubiStyle er onder..) en een luchtfilter (Hurricane). 'Doet' niet veel qua PK's, maar maakt in ieder geval het geluid wat meer 'sportwagen'
De remblokken heb ik vervangen door SBS ProTrack carbon-ceramic blokken en de schijven zijn nu een 2-delig type (los aluminium hartstuk)
Een aantal andere wijzigingen zijn vooral 'onderhuids' zoals een oiliekoeler, andere thermostaat, etc. om de zaak vooral heel te houden.
Mijn planning is om over een jaar of 2 de Rover motor te vervangen door een Honda K20A blok uit een Civic Type-R. Vrij populaire conversie voor de Elise.
Ik sleutel graag aan mijn auto en ik heb ook de technische documentatie ervan (en van de S1 elise).
Aangezien de Speedster nogal sterk een 'broertje' is kan ik wellicht hier en daar van dienst zijn met zaken die op de Elise in de afgelopen jaren (sinds 1996) aan het licht zijn gekomen of zijn verbeterd/veranderd.
Ik help ook nog wel eens mee met werk aan MarkV z'n speedster en zo te zien zijn er redelijk wat spullen die direct 'compatible' zijn tussen de Elise en de Speedster. Het loont daarom zeker ook de moeite als mensen voor onderdelen/upgrades ook de Elise hoek bekijken en niet alleen te wachten op specifieke Speedster onderdelen (die wellicht nog eens duurder uitpakken..)
Niet alles zal passen of toepasbaar zijn, maar een groot deel wel.
Stuur me maar een berichtje als je je afvraagt of iets uit het Elise onderdelen aanbod zou passen op een Speedster ja of nee. Dan kan ik waarschijnlijk samen met MarkV wel uitvissen of het daadwerkelijk zou kunnen.
Bye, Arno.
VVVVVV op zandvoort, richting scheivlak VVVVVV
Vreemde eend in de bijt
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Vreemde eend in de bijt
- Bijlagen
-
- aac.sized.jpg (58.61 KiB) 1851 keer bekeken
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
De basisversie die ik rij heeft nog steeds de standaard 1.8 Rover K serie met 122 Pk (was 118 in de S1).Maik schreef:Ik dacht dat de S2 (in ieder geval het model van de foto's) een sterkere motor hadden de 122pk versie? Dat had ik dus fout...
Daarnaast is er de 111S. Die ziet er alleen aan de achterkant ietsje anders uit (3-delige diffuser en ronde uitlaatpijpen). Dat is ook een K-serie, maar nu met variabele kleptiming en die komt tot de 156Pk
Recent is de 111R geintroduceerd (en de Exige S2), waarin de Rover motor is vervangen door een Toyota motor uit de Celica T-sport en goed voor zo'n 190Pk. Uitlaten komen nu midden onder de diffuser uit en niet langer aan iedere kant naast de kentekenplaat.
De 111R is trouwens ook de basis voor de Elise zoals die nu in de USA wordt verkocht.
De Rover blokjes zijn super licht en op zich prima te tunen, waarbij 160 a 170Pk vrij stabiel is te doen (kop-bewerking, nokkenassen, inlaat, 4-2-1 uitlaat en soms 4 losse gaskleppen). Daarboven (190 a 200PK) moet je rekening gaan houden met een motor-revisie iedere 30 a 40.000km..
Zelf hou ik dat geld in de knip en spaar ik door voor de Honda optie. Bijna 200Pk atmosferisch en een blok wat slechts 25kg meer weegt. En een geweldig geluid als hij zo tegen de 8600 toeren aan zit.. Niet goedkoop, maar aangezien dit wel 'standaard' motoren zijn moet hij het wel een 150 a 200.000km volhouden.
Ja.. 750Kg. Helaas haal ik niet de 700 a 720kg meer van de S1, hoewel ik natuurlijk Carbon-Fiber clams er op zou kunnen zetten (hoewel ik voor de prijs van een complete set wel weer bijna de motor-transplantatie kan laten doen )Maik schreef:Hoeveel weegt je Lotus? Onder de 800kg als ik het goed heb.
Bye, Arno.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
De complete neus en achterkant zijn uit 1 stuk en worden 'clams' genoemd.
Oh.. Dit is nog wel een leuke link met leesvoer over het (desnoods 'doe het zelf') tunen van het rover blokkie. Veel hiervan is vrij algemeen toepasbaar op andere motoren trouwens:
http://members.aol.com/DVAndrews/kengine.htm
Geschreven door Dave Andrews die zo'n beetje een 'god' is wat betreft de K-serie..
Bye, Arno.
Oh.. Dit is nog wel een leuke link met leesvoer over het (desnoods 'doe het zelf') tunen van het rover blokkie. Veel hiervan is vrij algemeen toepasbaar op andere motoren trouwens:
http://members.aol.com/DVAndrews/kengine.htm
Geschreven door Dave Andrews die zo'n beetje een 'god' is wat betreft de K-serie..
Bye, Arno.