remblokken vervangen
remblokken vervangen
Vanavond samen met een maatje van me (=monteur) rondom remblokken vervangen (ik heb naar je geluisterd Maik). Op zich niet zo moeilijk. Voor was een fluitje van een cent maar achter begon het wel op werken te lijken. Pleuris wat zat alles vast.
Nu maar eens gaan kijken hoe dat remt. Wielen gaan er morgen onder.
De voorbanden waren er nog niet.
Nu maar eens gaan kijken hoe dat remt. Wielen gaan er morgen onder.
De voorbanden waren er nog niet.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Tuurlijk zijn die ingedraaid.
We zijn zelfs zo wijs geweest om een beetje remvloeistof uit het potje te zuigen om een overstroming te voorkomen. Had net een beurt gehad en zat behoorlijk vol.
Ben van huis uit eigenlijk monteur maar ben 22jaar geleden in een andere branche terecht gekomen dus ben niet helemaal een leek.
We zijn zelfs zo wijs geweest om een beetje remvloeistof uit het potje te zuigen om een overstroming te voorkomen. Had net een beurt gehad en zat behoorlijk vol.
Ben van huis uit eigenlijk monteur maar ben 22jaar geleden in een andere branche terecht gekomen dus ben niet helemaal een leek.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
- Maik
- Groot Speedster Commandeur
Het is niet heel moeilijk, een handleiding weet ik echter niet te vinden.12Esc schreef:is er ergens een handleiding te vinden voor vervangen van remblokjes? Ik kan deze op de site nergens vinden...
Is het ook verantwoord te doen zonder ervaring op dat vlak?
De voorblokken zijn het makkelijkste, gewoon even kijken hoe het zit.
Eerst de 2 splitpennetjes verwijderen, dan de 2 pennen die de blokken op hun plek houden verwijderen. Daarna kan je de blokken eruit wurmen, kan wat lastig gaan als je schijven al wat versleten zijn en een opstaand randje hebben gekregen. Daarna voorzichtig de zuigers wat naar binnen duwen (wel eerst je remvloeistofreservoirtje open schroeven, en na elke zuiger even het vloeistofniveau in de gaten houden want je reservoir zou kunnen overstromen. Hiervoor doe ik altijd voor nood nog een dikke doek rondom het reservoir.
De nieuwe remblokken monteren in omgekeerde volgorde

Achter: ik haal altijd eerst de blokken eruit en daarna gelijk de remschijf eruit, dan kom je beter bij die ene zuiger. Die zuiger kan je echter niet recht naar binnen duwen om ruimte te maken voor de dikkere nieuwe blokken. Deze moet met een draaibeweging naar binnen geduwd worden. Volgens mij met de klok mee. Dit komt door het handremmechanisme wat met een soort spindel werkt. Het lastige is om EN veel druk te zetten EN tegelijkertijd die draaibeweging te maken die ook best zwaar gaat. Er zitten wel 2 gaatjes in de zuiger die je helpen. Je hebt er speciale tooltjes voor die je daarin kan steken en die dan draaien en duwen tegelijk. Ikzelf doe het met een punttang met gebogen puntjes.
Die achterklauwen gaan soms lastig moet ik zeggen, wel even klooien dus, en pas op dat je de rubbers van de zuigers niet beschadigd!
Succes...