remblokken vervangen

Weetjes en tips voor onze auto.
Gerard
Mega lid in de orde van Zilveren nietje

remblokken vervangen

Bericht door Gerard »

Vanavond samen met een maatje van me (=monteur) rondom remblokken vervangen (ik heb naar je geluisterd Maik). Op zich niet zo moeilijk. Voor was een fluitje van een cent maar achter begon het wel op werken te lijken. Pleuris wat zat alles vast.
Nu maar eens gaan kijken hoe dat remt. Wielen gaan er morgen onder.
De voorbanden waren er nog niet.
Heeft alleen nog pet met nr:0672
Maik
Groot Speedster Commandeur

Bericht door Maik »

:thumbup:

Je wordt nog eens handig Gerard :wink:

Achterremblokken is iets moelijker, maar met de juiste techniek wel te doen he...

Eerst even rustig aan met die blokken, dan na een halve tank benzine even flink heet stoken die dingen en klaar is klara 8)
Afbeelding
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

ik hoop dat je wel de zuiger hebt ingedraaid???

=wel belangrijk!!
Afbeelding
Gerard

Bericht door Gerard »

Ohhh moet dat dan?

Geintje. :lol:
Gerard

Bericht door Gerard »

Tuurlijk zijn die ingedraaid.
We zijn zelfs zo wijs geweest om een beetje remvloeistof uit het potje te zuigen om een overstroming te voorkomen. Had net een beurt gehad en zat behoorlijk vol.
Ben van huis uit eigenlijk monteur maar ben 22jaar geleden in een andere branche terecht gekomen dus ben niet helemaal een leek.
Gerard

Bericht door Gerard »

Nog bedankt voor de snelle service trouwens. :thumbup:
YvoTuk
Mega lid
Contacteer:

Bericht door YvoTuk »

euuhmm.. geen dank :)
Afbeelding
Herman
Mega lid in de orde van gouden nietje

Bericht door Herman »

Deleted
Herman

Bericht door Herman »

Deleted
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

is er ergens een handleiding te vinden voor vervangen van remblokjes? Ik kan deze op de site nergens vinden...
Is het ook verantwoord te doen zonder ervaring op dat vlak?
allen
Contacteer:

Bericht door allen »

Anti rattle strip heb ik hier ook nog liggen, maar bij nadere inspectie lijkt het wel een verknipte plakset voor een fietsband. En bij navraag bleek dat dus ook gewoon te werken. Gewoon even naar de halfords dus. Houdt je nog genoeg over voor je fiets. :lol:
Maik

Bericht door Maik »

12Esc schreef:is er ergens een handleiding te vinden voor vervangen van remblokjes? Ik kan deze op de site nergens vinden...
Is het ook verantwoord te doen zonder ervaring op dat vlak?
Het is niet heel moeilijk, een handleiding weet ik echter niet te vinden.
De voorblokken zijn het makkelijkste, gewoon even kijken hoe het zit.
Eerst de 2 splitpennetjes verwijderen, dan de 2 pennen die de blokken op hun plek houden verwijderen. Daarna kan je de blokken eruit wurmen, kan wat lastig gaan als je schijven al wat versleten zijn en een opstaand randje hebben gekregen. Daarna voorzichtig de zuigers wat naar binnen duwen (wel eerst je remvloeistofreservoirtje open schroeven, en na elke zuiger even het vloeistofniveau in de gaten houden want je reservoir zou kunnen overstromen. Hiervoor doe ik altijd voor nood nog een dikke doek rondom het reservoir.
De nieuwe remblokken monteren in omgekeerde volgorde :wink:

Achter: ik haal altijd eerst de blokken eruit en daarna gelijk de remschijf eruit, dan kom je beter bij die ene zuiger. Die zuiger kan je echter niet recht naar binnen duwen om ruimte te maken voor de dikkere nieuwe blokken. Deze moet met een draaibeweging naar binnen geduwd worden. Volgens mij met de klok mee. Dit komt door het handremmechanisme wat met een soort spindel werkt. Het lastige is om EN veel druk te zetten EN tegelijkertijd die draaibeweging te maken die ook best zwaar gaat. Er zitten wel 2 gaatjes in de zuiger die je helpen. Je hebt er speciale tooltjes voor die je daarin kan steken en die dan draaien en duwen tegelijk. Ikzelf doe het met een punttang met gebogen puntjes.
Die achterklauwen gaan soms lastig moet ik zeggen, wel even klooien dus, en pas op dat je de rubbers van de zuigers niet beschadigd!
Succes...
Afbeelding
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

dank je. Klinkt doenbaar. Reden voor vervanging is met name dat ze soms piepen. Dan maar meteen wat betere blokker erop. Toch maar eerst maarten memorial afwachten, nu weet ik in ieder geval zeker dat ie remt...
Maik

Bericht door Maik »

Als je ze alleen maar vervangt omdat ze piepen, zou ik zeker even wachten tot na de MM. Je hebt een kansje dat ze na een keer lekker heet geworden te zijn niet meer piepen. Ik neem aan dat je als een mietje remt op straat natuurlijk 8)
Afbeelding
12Esc
Mega lid

Bericht door 12Esc »

natuurlijk :oops:
Plaats reactie