
Stuurhuis
- Ride-aholic
- Actief lid
- Berichten: 452
- Lid geworden op: 15 jul 2005 13:19
- Locatie: Oosterhout (NB)
- speedster
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 03 dec 2004 18:10
Dat met de groene pijl is je fuseekogel en daar kan speling opkomen. Is te controleren door je auto op te krikken en aan de wielen controleren of er speling op zit door het wiel van boven en onder beet te pakken en dan het wiel heen en weer te doen. Dus van boven en onder te duwen. Daarna de linkerkant en rechterkant en weer heen en weer te bewegen. Als je speling voel of je hoor hem dan is hij versleten. Niet te lang mee door rijden, want hij kan eventueel los schieten in het ergste geval.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
De rubber hoezen zijn nog wel intact? Vaak slijten ze hier als een rubber hoes gescheurd is of zo en er vuil in komt.marcel85 schreef:ze hebben alles bekeken en het blijkt dat het lichte getik komt door het punt waar de stang (rode pijl op eerdere foto) het stuurhuis ingaat..
Onder de hoes zit een kogelgewricht waarmee de stang aan het binnenwerk van het stuurhuis vast zit. Dit gewricht heeft een plastic/nylon binnenbekleding en die kan slijten, waardoor er speling ontstaat. Als er zand in komt, dan slijt trouwens ook de metalen kop van het armpje zelf..
Als de speling groot genoeg is, dan is het trouwens een APK afkeur, maar al ver voor die tijd gaat een auto als de speedster niet meer lekker rijden.
Ik gok dat ze het stuurhuis uitbouwen, de hoezen verwijderen en dan het kogelgewricht uit elkaar halen.dus ik lotus bellen, waarop ze me zeiden dat hun het probleem op konden lossen door het stuurhuis eronder weg te halen en de rubber hoes weg schuiven waarop ze iets uitboorden en aandraaiden ofzo![]()
Dat laatste moet je inderdaad uitboren en zo, want dit is normaal gesproken niet een verbinding die je uit elkaar kunt halen. In ieder geval niet als doe-het-zelver.
Grootste probleem is dan vaak het verkrijgen van vervangende onderdelen. Lotus (en dus ook Opel) verkopen de armpjes en de nylon inserts van de gewrichten namelijk niet los.
Nou zijn het geen technisch ingewikkelde dingen, dus wellicht hebben ze een aantal van deze dingen (en dan vooral de nylon inserts) laten (na)maken bij een bedrijf.
Dan de zaak weer in elkaar zetten en wat uigeboorde pennen nieuwe voor in persen en de zaak is weer OK.
Qua uren gaat er wel redelijk wat in zitten, dus da's niet zo vreemd.kosten zijn ongeveer 400 euro aan werkloon ex uitlijnen..
Tja.. Je kunt ook informeren bij een bedrijf die stuurhuizen reviseert wat zij zouden rekenen als je 'm zelf uitbouwt en bij hen aflevert.
BYe, Arno.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Reviseren is zeker mogelijk en vaak ook prima te doen.
Alleen Lotus (en Opel) verkopen alleen de complete stuurhuizen en geen losse onderdelen. Sterker nog.. Staan alleen als compleet onderdeel in de onderdelenlijst.
Dus vandaar dat ze normaal gesproken door de meeste garages alleen compleet vervangen worden.
Hangt dus een beetje van het bedrijf af of ze een alternatief zelf willen regelen of uitbesteden om het goedkoper/anders te doen. Er komt wat creativiteit bij kijken omdat er dus vanuit de fabriek normaal gesproken geen losse onderdelen te krijgen zijn.
Bye, Arno.
Alleen Lotus (en Opel) verkopen alleen de complete stuurhuizen en geen losse onderdelen. Sterker nog.. Staan alleen als compleet onderdeel in de onderdelenlijst.
Dus vandaar dat ze normaal gesproken door de meeste garages alleen compleet vervangen worden.
Hangt dus een beetje van het bedrijf af of ze een alternatief zelf willen regelen of uitbesteden om het goedkoper/anders te doen. Er komt wat creativiteit bij kijken omdat er dus vanuit de fabriek normaal gesproken geen losse onderdelen te krijgen zijn.
Bye, Arno.
- Arno
- Mega lid in de orde van Zilveren nietje
- Berichten: 1522
- Lid geworden op: 03 dec 2004 7:45
- Locatie: Woubrugge
- Contacteer:
Echt kwaad kan het niet, maar omdat een speedster veel gevoeliger is qua sturen als een gewone auto kan je al veel sneller vervelende effecten gaan opmerken.
Zo kan het sturen wat vaag worden omdat nu je bewegingen aan je stuurwiel met een zekere speling en vertraging aan minimaal 1 voorwiel wordt doorgegeven.
Ook kan dit ervoor zorgen dat de auto wat kan gaan trekken naar 1 kant, maar wel afhankelijk van de weg etc. Dus niet constant.
Uitlijnen wordt ook steeds moeilijker of vrijwel onmogelijk omdat de sporing niet meer constant is.
Ook kan er uiteindelijk een trilling ontstaan in het stuur tijdens het rijden net zoals bij een wiel uit balans, omdat het wiel op een bepaals moment een zeker links-rechts speling gaat krijgen en daardoor in resonantie kan komen.
Dat worden dingen die het plezier in het rijden gaan verzieken, dus dan is repareren of vervangen wel de beste optie.
Zolang hij nu alleen af en toe wat 'klopt' tijdens het sturen en je verder nog niet veel merkt zou ik er nog niks aan doen..
Bye, Arno.
Zo kan het sturen wat vaag worden omdat nu je bewegingen aan je stuurwiel met een zekere speling en vertraging aan minimaal 1 voorwiel wordt doorgegeven.
Ook kan dit ervoor zorgen dat de auto wat kan gaan trekken naar 1 kant, maar wel afhankelijk van de weg etc. Dus niet constant.
Uitlijnen wordt ook steeds moeilijker of vrijwel onmogelijk omdat de sporing niet meer constant is.
Ook kan er uiteindelijk een trilling ontstaan in het stuur tijdens het rijden net zoals bij een wiel uit balans, omdat het wiel op een bepaals moment een zeker links-rechts speling gaat krijgen en daardoor in resonantie kan komen.
Dat worden dingen die het plezier in het rijden gaan verzieken, dus dan is repareren of vervangen wel de beste optie.
Zolang hij nu alleen af en toe wat 'klopt' tijdens het sturen en je verder nog niet veel merkt zou ik er nog niks aan doen..
Bye, Arno.